Hybrid Effect on the Demand for Advertising Executives: A Challenge in the Face of the Digital Transformation of Advertising
DOI:
https://doi.org/10.5294/pacla.2021.24.2.4Keywords:
Occupational qualifications, digitization, professional status, labour market, advertisingAbstract
The rapid evolution of communication and social interrelation affects the socio-labor situation and causes the professional market scenarios to change constantly. The convergence of the media and the internet has created other conditions to convey information and messages that impact the advertising industry. This transformation of the digital ecosystem, where the consumer interacts through various media and channels, modifies job demands and entails profile interrelation. Through a review of the existing literature, the analysis of job offers, and the corroboration with interviews with nine Business Communication experts, we explore the effect of hybridization of professional profiles on Advertising graduates in light of the requirements of the business communication industry in Spain. The diagnosis provides a better understanding of the hybrid profiles on the rise in the advertising labor environment, whose purpose is to improve the consumer experience regarding its strong link with the digital world.
Downloads
References
Adecco (2016). Informe Adecco sobre el futuro del trabajo en España. Madrid: Adecco. Recuperado de: https://www.ceu.es/joblab/documentacion/informeAdecco.pdf
Aerco - Asociación Española de Responsables de Comunidades OnLine (2009). La función del community manager. Cómo las empresas están organizándose para crear y hacer crecer sus comunidades. Aerco, Territorio Creativo. Recuperado de: http://www.maestrosdelweb.com/images/2010/04/community-manager.pdf
Álvarez-Flores, E. P., Núñez-Gómez, P. y Olivares-Santamarina, J. P. (2018). Perfiles profesionales y salidas laborales para graduados en Publicidad y Relaciones Públicas: de la especialización a la hibridación. El Profesional de la Información, 27(1), 136-147. DOI: https://doi.org/10.3145/epi.2018.ene.13
Aneca - Agencia Nacional de Evaluación de la Calidad y Acreditación (2005). Libro Blanco. Títulos de Grado en Comunicación. Aneca. Recuperado de: http://www.aneca.es/var/media/150336/libroblanco_comunicacion_def.pdf
Armendáriz, E. (2015). El nuevo perfil del profesional de la Comunicación y las Relaciones Públicas. Una visión desde la perspectiva del mercado. Revista Internacional de Relaciones Públicas, 5(9), 151-178. DOI: http://dx.doi.org/10.5783/RIRP-9-2015-09-153-178
Benavides Delgado, J. (2005). Nuevas propuestas para el análisis del lenguaje en los medios. Questiones Publicitarias, 1(10), 13-33. DOI: https://doi.org/10.5565/rev/qp.154
Besalú-Casademont, R., Schena, J. y Sánchez-Sánchez, C. (2017). Competencias más relevantes en los estudios de Comunicación Audiovisual. Las percepciones de profesionales, docentes y estudiantes. Revista Latina de Comunicación Social, 72, 1536-1553. DOI: http://doi.org/10.4185/RLCS-2017-1233
Bravo, J. y Madinaveitia, E. (2015). Introducción: La Publicidad en 2014: Transformaciones ante el reto digital. Telos, 99, 56-63. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4955643
Castelló Martínez, A. (2012). El estudio de la comunicación publicitaria online en el Grado en Publicidad y RR.PP. Questiones Publicitarias, 1(17), 1-23. . Recuperado de: https://rua.ua.es/dspace/bitstream/10045/34463/1/2012_Castello_QuestionesPublicitarias.pdf
Coffey, A. y Atkinson, P. (2003). Encontrar el sentido a los datos cualitativos. Estrategias complementarias de investigación. Medellín: Contus.
Corredor Lanas, P. (2011). En clave digital. Nuevos profesionales en publicidad. Telos: Cuadernos de Comunicación e Innovación, 87, 97-100. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3656826
Corredor Lanas, P. y Farfán Montero, J. (2010). Demandas y formación: Nuevos perfiles profesionales para la publicidad en España. Pensar la Publicidad: Revista Internacional de Investigaciones Publicitarias, 4(1), 97-116. Recuperado de: https://revistas.ucm.es/index.php/PEPU/article/view/PEPU1010120097A
Correyero Ruíz, B. y Baladrón Pazos, A. J. (2010). Nuevos perfiles profesionales en el entorno digital: un desafío para la formación de comunicadores desde el EEES. España: Universidad de la Laguna. Actas II Congreso Internacional Latina de Comunicación Social. Recuperado de: http://www.revistalatinacs.org/10SLCS/actas_2010/044_Correyero.pdf
Daymon, C. y Holloway, I. (2011). Qualitative research methods in public relations and marketing communications. Nueva York: Routledge.
De-Salas-Nestares, I., Martínez-Sáez, J. y Roca-Hueso, V. (2019). Los nuevos perfiles profesionales como elemento transformador de la industria publicitaria. Revista Mediterránea de Comunicación, 10(2), 11-28. DOI: https://www.doi.org/10.14198/MEDCOM2019.10.2.16
Duffy, B. E. y Schwartz, B. (2018). Digital ‘women’s work?’: Job recruitment ads and the feminization of social media employment. New Media y Society, 20(8), 2972-2989. DOI: https://doi.org/10.1177/1461444817738237
European Commission (2013). Gran coalición para la creación de empleos en la economía digital. European Commission. Recuperado de: http://europa.eu/rapid/press-release_IP-13-182_es.htm
Fuller, M., Heijne-Penninga, M., Kamans, E., Van Vuuren, M., De Jong, M. y Wolfensberger, M. (2018). Identifying competence characteristics for excellent communication professionals: A work field perspective. Journal of Communication Management, 22(2), 233-252. DOI: https://doi.org/10.1108/JCOM-07-2016-0051
Gavilanes, J. M., Flatten, T. Ch. y Brettel, M. (2018). Content strategies for digital consumer engagement in social networks: Why advertising is an antecedent of engagement. Journal of Advertising, 47(1), 4-23. DOI: https://doi.org/10.1080/00913367.2017.1405751
Glaser, B. G. y Strauss, A. L. (1999). The discovery of grounded theory. Strategies for qualitative research. Piscataway: Aldine Transaction.
Guest, G., Bunce, A. y Johnson, L. (2006). How many interviews are enough?: An experiment with data saturation and variability. Field Methods, 18(1), 59-82. DOI: https://doi.org/10.1177/1525822X05279903
IAB (2011). Observatorio del mercado laboral de los profesionales del marketing, la comunicación y la publicidad digital, 2ª Oleada. IAB España. Recuperado de: https://es.slideshare.net/IAB_Spain/observatorio-del-mercado-laboral-de-los-profesionales-del-marketing-la-comunicacin-y-la-publicidad-digital
Infojobs (2011). Profesiones relacionadas con internet en el mercado laboral español 2010. Asociación Española de la Economía Digital. Recuperado de: https://www.adigital.org/informes-estudios/profesiones-relacionadas-con-internet-en-el-mercado-laboral-espanol-2010/
Jiménez-Gómez, I. y Mañas-Viniegra, L. (2018). Ofertas de empleo mejor remuneradas en comunicación y diseño: nuevos perfiles y efecto full-stack. Doxa Comunicación, 27, 239-251. DOI: https://doi.org/10.31921/doxacom.n27a12
Kumar, V. y Gupta, S. (2016). Conceptualizing the evolution and future of advertising. Journal of Advertising, 45(3), 302-317. DOI: http://doi.org/10.1080/00913367.2016.1199335
Kvale, S. (2011). Las entrevistas en investigación cualitativa. Madrid: Morata.
López-Berna, S., Papí-Gálvez, N. y Martín, M. (2016). La revisión de los grados universitarios: valoración de la convergencia europea del Grado en Publicidad y Relaciones Públicas en España. Doxa Comunicación, 23, 47-71. DOI: https://doi.org/10.31921/doxacom.n23a2
Luhmann, N. (1990). Sociedad y sistema: la ambición de la teoría. Barcelona: Paidós/ICE-UAB.
Malhotra, N., Hall, J., Shaw, M. y Oppenheim, P. (2002). Marketing research. An applied orientation (2 ed.). Englewood Cliffs: Prentice-Hall.
Mañas-Viniegra, L. y Jiménez-Gómez, I. (2019). Evolución del perfil profesional del community manager durante la década 2009-2018. El Profesional de la Información, 28(4), e280403. DOI: https://doi.org/10.3145/epi.2019.jul.03
Marcos-Recio, J. C., Edo-Bolós, C. y Parra-Valcarce, D. (2018). Remaining challenges for digital newspapers regarding informative updates: case studies in the Spanish media. Communication y Society, 31(2), 51-69. Recuperado de: https://dadun.unav.edu/handle/10171/55710
McEnnis, S. (2017). Playing on the same pitch. Attitudes of sports journalists towards fan blogger. Digital Journalism, 5(5), 549-566. DOI: https://doi.org/10.1080/21670811.2016.1246374
MIET - Ministerio de Industria, Energía y Turismo (2015). Libro blanco para el diseño de las titulaciones universitarias en el marco de la economía digital. Madrid: Agenda Digital para España, MIET. Recuperado de: http://www.ccii.es/images/ccii/recursos/Libro-Blanco.pdf
Nam, T. (2019). Technology usage, expected job sustainability, and perceived job insecurity. Technological Forecasting and Social Change, 138, 155-165. DOI: https://doi.org/10.1016/j.techfore.2018.08.017
Núñez, P., García, A. y Abuín, N. (2013). Profesionales digitales en publicidad y comunicación. Una aproximación a las necesidades del mercado laboral. Cuadernos de Información y Comunicación, 18, 177-187. DOI: http://dx.doi.org/10.5209/rev_CIYC.2013.v18.41723
Observatorio de la Publicidad en España (2015). La comunicación comercial en cambio permanente. Asociación Española de Anunciantes. Recuperado de: https://www.researchgate.net/profile/Elena-Fernandez-Blanco/publication/307607893_Observatorio_de_la_Publicidad_2015_La_comunicacion_comercial_en_cambio_permanente/links/57cd66b208ae3ac722b84a31/Observatorio-de-la-Publicidad-2015-La-comunicacion-comercial-en-cambio-permanente.pdf
Ontsi - Observatorio Nacional de las Telecomunicaciones y de la Sociedad de la Información (2013). Oferta y demanda de profesionales en contenidos digitales. España: Ministerio de Asuntos Económicos y Transformación Digital. Recuperado de: https://www.ontsi.red.es/sites/ontsi/files/informe_oferta_y_demanda_de_profesionales_en_contenidos_digitales.pdf
Ontsi - Observatorio Nacional de las Telecomunicaciones y de la Sociedad de la Información (2017). Informe anual del sector de los contenidos digitales en España 2016. España: Ministerio de Energía, Turismo y Agenda Digital. Recuperado de: https://www.ontsi.red.es/sites/ontsi/files/Informe%20Sector%20de%20los%20Contenidos%20Digitales%202016.pdf
Perlado Lamo de Espinosa, M. (2013). Nuevas oportunidades en la comunicación digital: nuevos perfiles y competencias. Prospectivas y Tendencias para la Comunicación en el Siglo XXI, 17(6), 429-440. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4582521
Perlado Lamo de Espinosa, M. y Rubio-Romero, J. (2015). Competencias, habilidades y formación del creativo publicitario en la era digital. Creatividad y Sociedad, 23, 6-34. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5552945
Perlado-Lamo de Espinoza, M., Saavedra, M. y Rubio-Romero, J. (2016). La formación universitaria en España dentro del ámbito de la comunicación corporativa. En M. Perlado Lamo de Espinosa y C. Cachan Alcolea (eds.), Competencias y perfiles profesionales en el ámbito de la comunicación (pp. 263-274). Madrid: Dykinson.
Perlado-Lamo-de-Espinosa, M., Papí-Gálvez, N. y Bergaz-Portolés, M. (2019). Del planificador de medios al experto en medios: el efecto digital en la publicidad. Comunicar, XXVII(59), 105-114. DOI: https://doi.org/10.3916/C59-2019-10
Rooter (2012). Perfiles profesionales más demandados en el ámbito de los contenidos digitales en España 2012-2017. Madrid: Fundación Tecnológica de la Información. Recuperado de: http://ametic.es/sites/default/files/pafet_vii_perfiles_profesionales_cd_fti-rooter_1.pdf
Sánchez González, H. y Méndez Muros, S. (2013). ¿Perfiles profesionales 2.0? Una aproximación a la correlación entre la demanda laboral y la formación universitaria. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 19, 981-993. DOI: http://dx.doi.org/10.5209/rev_ESMP.2013.v19.42183
Sánchez-Sánchez, C. y Fernández-Cavia, J. (2018). Percepción de profesionales y académicos sobre los conocimientos y competencias necesarios en el publicitario actual. Revista Latina de Comunicación Social, 73, 228-263. DOI: https://doi.org/10.4185/RLCS-2018-1254
Schultz, D. (2016). The future of advertising or whatever we´re going to call it. Journal of Advertising, 45(3), 276-285. DOI: http://doi.org/10.1080/00913367.2016.1185061
Silva-Robles, C. (2016). Perfil del Community Manager en las agencias de publicidad y relaciones públicas de España. El Profesional de la Información, 25(2), 237-245. DOI: https://doi.org/10.3145/epi.2016.mar.10
Taylor, S. J. y Bogdan, R. (1987). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Barcelona: Paidós.
Toledano, F., Miguel, B. y Grijalba, N. (2017). La transformación de la industria publicitaria: nuevos perfiles y competencias del creativo publicitario. En M. Perlado Lamo de Espinosa y C. Cachán Alcolea (eds.), Competencias y perfiles profesionales en el ámbito de la comunicación (pp. 55-66). Madrid: Dykinson.
Vallés, M. (2002). Entrevistas cualitativas. Cuadernos metodológicos. Madrid: CIS.
Ventura, R., Roca-Cuberes, C. y Corral-Rodríguez, A. (2018). Comunicación digital interactiva: valoración de profesionales, docentes y estudiantes del área de la comunicación sobre las competencias académicas y los perfiles profesionales. Revista Latina de Comunicación Social, 73, 331-351. DOI: https://doi.org/10.4185/RLCS-2018-1258
Vilches, L. (coord.) (2011). La investigación en comunicación: métodos y técnicas en la era digital. Barcelona: Gedisa.
Vinader Segura, R., Abuín Vences, N. y García García, A. (2011). El impacto de la web 2.0 en los perfiles profesionales del sector audiovisual. Telos: Cuadernos de Comunicación e Innovación, 87, 1-11. https://telos.fundaciontelefonica.com/archivo/numero087/el-impacto-de-la-web-2-0-en-los-perfiles-profesionales-del-sector-audiovisual/
Vivar Zurita, H. (2011). Nuevos perfiles profesionales para una comunicación digital. Telos: Cuadernos de Comunicación e Innovación, 87, 1-4. https://dialnet.unirioja.es/ejemplar/280316
Vivar-Zurita, H. y Mañas-Viniegra, L. (2020). La sociedad digital y su empleabilidad en las áreas de Información y Comunicación: nuevos retos para la redefinición de las competencias profesionales en los planes de estudio universitarios. En H. Vivar-Zurita (ed.), Sociedad digital y empleabilidad en comunicación (pp. 19-38). Salamanca: Comunicación Social.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Palabra Clave
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
1. Proposed Policy for Journals That Offer Open Access
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.