Emotional Design and Immersion in Story-Driven Video Games. The Case of Detroit: Become Human

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5294/pacla.2022.25.4.3

Keywords:

Visual arts, emotional development, systems design, emotional design, humanism, immersion, story-driven system, technology, video games

Abstract

Video games have burst into prominence in today’s society and have revolutionized how we interact with machines. This article deals with emotional design and immersion in story-driven video games. The primary purpose is to discuss emotional design and immersion regarding the central characters of the video game Detroit: Become Human (Quantic Dream, 2018), which are three androids named Markus, Connor, and Kara. The main result shows that the design of this video game enables the player to experience the conflicts posed by the story-driven system, which facilitates emotional immersion beyond the cognitive experience, thus confirming that the video game is a powerful medium for promoting a humanist position.

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Author Biographies

Rosa Núñez-Pacheco, Universidad Nacional de San Agustín de Arequipa

Docente principal del Departamento Académico de Literatura y Lingüística de la Universidad Nacional de San Agustín de Arequipa, Perú. Investigadora RENACYT P0038316 de CONCYTEC. Doctora en Ciencias Sociales. https://orcid.org/0000-0002-4576-6224

Blanca-Estela López-Pérez, Universidad Autónoma Metropolitana

Docente investigadora del departamento de Investigación y Conocimiento para Diseño, y responsable del programa de Investigación Cultura Lúdica (CYAD) de la Universidad Autónoma Metropolitana – Unidad Azcapotzalco. Doctora en Diseño. https://orcid.org/0000-0002-9666-8739

Ignacio Aguaded, Universidad de Huelva

Catedrático de Universidad de Educación y Comunicación de la Universidad de Huelva (España). Presidente del Grupo Comunicar y Editor Jefe de la revista científica «Comuni­car». Director del Grupo de Investigación «Ágora». https://orcid.org/0000-0002-0229-1118.

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Published

2022-12-23

How to Cite

Núñez-Pacheco, R., López-Pérez, B.-E., & Aguaded, I. (2022). Emotional Design and Immersion in Story-Driven Video Games. The Case of Detroit: Become Human. Palabra Clave, 25(4), e2543. https://doi.org/10.5294/pacla.2022.25.4.3

Issue

Section

Articles