Communicating for the Common Good. The Strategic Approach of Communications for Sustainability in Ecuador, Colombia, and Chile

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5294/pacla.2023.26.4.1

Keywords:

Communications, sustainable development, organization, management, information and communication

Abstract

This study aimed to describe and analyze social responsibility communications management at large companies in Ecuador, Colombia, and Chile and contribute empirical observations to understand sustainability management in Latin America better. The study followed a quantitative approach and conducted a survey based on the Communications and Sustainability Convergence Model. The survey was administered to 96 executives in the three countries, who were asked to rate their practices in these two dimensions. Notwithstanding the limitations associated with survey respondents self-evaluating their practices, we found that most of the companies surveyed categorize their communications and sustainability management as more strategic than tactical and that their practices fit within a scenario known as the Common Good, which aims at creating a triple social, economic and environmental value. However, conceptual differences emerge when understanding sustainability and where it should be focused within the organization. Further research is recommended to help achieve a consensus on the concept of sustainability and how it can be implemented through communications initiatives that benefit both organizations and the communities in which they operate.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AccountAbility. (2018). AA1000: AccountAbility Principles. http://www.accountability.org/standards/

Acevedo, J., & Piñeros, R. (2019). Evolución del reporteo en sostenibilidad en Latinoamérica bajo los lineamientos del GRI (Global Reporting Initiative). Signos. Investigación en Sistemas de Gestión, 11(2), 63–82. https://doi.org/10.15332/24631140.5082

Aldeanueva, I., & Cervantes, M. (2019). El desarrollo sostenible como imperativo estratégico: el contexto de la pequeña y mediana empresa latinoamericana. Revista Lasallista de Investigación, 16(2), 28–43. https://doi.org/10.22507/rli.v16n2a3

Apolo, D., Báez, V., Pauker, L., & Pasquel, G. (2017). Gestión de Comunicación Corporativa: Consideraciones para el abordaje de su estudio y práctica. Revista Latina de Comunicación Social, 72, 521–539. https://doi.org/10.4185/RLCS-2017-1177

Austin, J. E. (2003). El desafío de la colaboración. Cómo las organizaciones sin fines de lucro y las empresas comerciales alcanzan el éxito mediante alianzas estratégicas. Granica.

Bartlett, J., Tywoniak, S., & Hatcher, C. A. (2007). Public relations professional practice and the institutionalisation of CSR. Journal of Communication Management, 11(4), 281–299. https://doi.org/10.1108/13632540710843904

Benavides, T. del P. N., & Cortés, M. I. (2018). Comunicación estratégica y responsabilidad social empresarial, escenarios y potencialidades en creación de capital social: Una revisión de la literatura. Prisma Social: revista de investigación social, 22, 127–158.

Bosch-Badia, M. T., Montllor-Serrats, J., & Tarrazon-Rodon, M. A. (2020). The Capital Budgeting of Corporate Social Responsibility. Sustainability, 12(9), 3542. https://doi.org/10.3390/su12093542

Buitrago, J. (2021). La comunicación corporativa de la responsabilidad social empresarial: el caso de las empresas de la provincia Sabana Centro de Cundinamarca, Colombia. Innovar, 31(80), 97–112. https://doi.org/10.15446/innovar.v31n80.93667

Burke, E. M. (1999). Corporate Community Relations: The Principle of the Neighbor of Choice. Praeger.

Castaño Ramírez, A. D., & Arias Sánchez, S. (2021). Efecto de la responsabilidad social corporativa en la reputación de las organizaciones: Una revisión sistemática. Revista Universidad & Empresa, 23(40), 1–25. https://doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/empresa/a.8859

Capriotti, P.; Zeler, I. & Oliveira, A. (2021). Assessing dialogic features of corporate pages on Facebook in Latin American companies. Corporate Communications: an International Journal, 26(5), 16-30. https://doi.org/10.1108/CCIJ-10-2020-0149

Chen, X., Liang, X., & Wu, H. (2023). Cross-Border Mergers and Acquisitions and CSR Performance: Evidence from China. Journal of Business Ethics, 183(1), 255–288. https://doi.org/10.1007/s10551-021-05025-6

Cooper, A. (2006). Planning: cómo hacer el planteamiento estratégico de las comunicaciones. Thomson.

Cooper, C. B. (2015). Rule 10b -5 at the Intersection of Greenwash and Green Investment: The Problem of Economic Loss. Boston College Environmental Affairs Law Review, 405–437.

Costa, J. (2012). El DirCom Hoy (3rd Ed.). Joan Costa Institute.

Costa, J. (2015). El Paradigma DIRCOM. Barcelona, Spain: Joan Costa Institute.

Costa D. V., & Teodósio A. S. S. (2011). Desarrollo sostenible, consumo y ciudadanía: un estudio sobre la (des) articulación de la comunicación de las organizaciones de la sociedad civil, estado y empresas. Revista de Administração Mackenzie, 12(3), 114–145. https://doi.org/10.1590/S1678-69712011000300006

Cubillos, C. G. (2010). Comunicadores corporativos: Desafíos de una formación profesional por competencias en la era global. Cuadernos del Centro de Estudios en Diseño y Comunicación. Ensayos, 33, 49–59.

Durán, A. M., & Ferrari, M. A. (2018). Gestión de relaciones públicas en procesos de sustentabilidad: Estudio comparativo en empresas brasileñas y ecuatorianas. In A. M. Durán & M. A. Ferrari (Eds.), Tejiendo sustentabilidad desde la comunicación en América Latina (pp. 13–74). Universidad del Azuay. https://doi.org/10.33324/ceuazuay.13

Durán, A. M., & Mosquera, P. (2016). Contextos de sustentabilidad y relaciones públicas: Instrumento para validación. Décimo Congreso de la Asociación Brasileña de Investigadores en Comunicación (ABRACORP), Porto Alegre, Brasil.

ECLAC. (2019). Informe de avance cuatrienal sobre el progreso y los desafíos regionales de la Agenda 2030 para el desarrollo sostenible en América latina y el Caribe. https://www.cepal.org/es/publicaciones/44551-informe-avance-cuatrienal-progreso-desafios-regionales-la-agenda-2030-desarrollo

Eizenberg, E., & Jabareen, Y. (2017). Social Sustainability: A New Conceptual Framework. Sustainability, 9(1), 68. https://doi.org/10.3390/su9010068

Elkington, J. (1998). Cannibals with Forks: The Triple Bottom Line of 21st Century Business. New Society. https://doi.org/10.1002/tqem.3310080106

Eweje, G. (2011). A Shift in Corporate Practice? Facilitating Sustainability Strategy in Companies. Corporate Social Responsibility and Environmental Management, 18, 125–136. https://doi.org/10.1002/csr.268

Ferré, J. M., & Ferré, J. (1996). Políticas y estrategias de comunicación y publicidad. Díaz de Santos.

García-Nieto, M. T., Viñarás-Abad, M., & Cabezuelo-Lorenzo, F. (2020). Medio siglo de evolución del concepto de Relaciones Públicas (1970-2020). Artículo de revisión. El profesional de la información, 29(3). https://doi.org/10.3145/epi.2020.may.19

Garriga, E., & Melé, D. (2004). Corporate Social Responsibility Theories: Mapping the Territory. Journal of Business Ethics, 53(1-2), 51–71. https://doi.org/10.1023/B:BUSI.0000039399.90587.34

Gill, R. (2015). Why the PR strategy of storytelling improves employee engagement and adds value to CSR: An integrated literature review. Public Relations Review, 41(5), 662–674. https://doi.org/10.1016/j.pubrev.2014.02.012

Giraldo-Dávila, A. F., & Maya-Franco, C. M. (2016). Modelos de ecología de la comunicación: análisis del ecosistema comunicativo. Palabra Clave, 19(3), 746–768. https://doi.org/10.5294/pacla.2016.19.3.4

Godemann, J., & Michelsen, G. (2010). Sustainability Communication: Interdisciplinary Perspectives and Theoretical Foundations. Springer. https://doi.org/10.1007/978-94-007-1697-1

Goi, C., & Yong, K. (2009). Contribution of Public Relations (PR) to Corporate Social Responsibility (CSR): A Review on Malaysia Perspective. International Journal of Marketing Studies, 1(2), 46–49. https://doi.org/10.5539/ijms.v1n2p46

Grayson, D. (2005). The Community. In C. S. Brown (Ed.), The Sustainable Enterprise. Profiting from Best Practice (pp. 338–342). Kogan.

Grunig, J. E., & Hunt, T. (2000). Dirección de Relaciones Públicas. Gestión 2000.

Hallama, M., Montló, M., Rofas, S., & Ciutat, G. (2011). El fenómeno del greenwashing y su impacto sobre los consumidores. Aposta, revista de ciencias sociales, (50), 4–38.

Herrera, J., Larrán, M., Lechuga, M., & Martínez, D. (2013). Determinantes de la publicación de memorias de RS en las pequeñas y medianas empresas: ¿una cuestión de imagen? Prisma Social, (10), 271–302. https://www.isdfundacion.org/publicaciones/revista/numeros/10/secciones/tematica/08-rsc-pymes.html

Hurtado-Jaramillo, C., Arimany-Serrat, N., Ferrás Hernández, X., & Mejide, D. (2016). Estrategia corporativa en el ámbito de la Sostenibilidad. Intangible Capital. https://doi.org/10.3926/ic.691

Jiménez-Yáñez, R.-M., & Fontrodona, J. (2022). The impact of the SDGs on nonfinancial corporate communications: An analysis of CaixaBank reports (2013-2019). Ibérica, 43, 235–259. https://doi.org/10.17398/2340-2784.43.235

Kassinis, G., & Panayiotou, A. (2017). Visuality as Greenwashing: The Case of BP and Deepwater Horizon. Organization & Environment, 31(1), 1177. https://doi.org/10.1177/1086026616687014

Kim, E. H., & Lyon, T. P. (2014). Greenwash vs. brownwash: Exaggeration and undue modesty in corporate sustainability disclosure. Organization Science, 26(3), 705–723. https://doi.org/10.1287/orsc.2014.0949

Kim, H., & Lee, T. (2020). Strategic CSR Communication: A Moderating Role of Transparency in Trust Building. International Journal of Strategic Communication, 12(2), 107–124. https://doi.org/10.1080/1553118X.2018.1425692

Kotler, P., & Lee, N. (2005). Corporate Social Responsibility. Doing the Most Good for Your Company and Your Cause. John Wiley & Sons.

Lattuada, P. (2010). RSE & RRPP: un mismo ADN. Centro de Estudios en Diseño y Comunicación, (33), 125–139. https://fido.palermo.edu/servicios_dyc/publicacionesdc/cuadernos/detalle_articulo.php?id_libro=164yid_articulo=6150

Madroñero, G., & Capriotti, P. (2018). La etapa de la Estrategia de Comunicación en el proceso de planificación de la comunicación y las relaciones públicas. Revista Internacional de Relaciones Públicas, VIII(16), 171–186. https://doi.org/10.5783/RIRP-16-2018-10-171-186

Matilla, K. (2009). Conceptos fundamentales en la planeación estratégica de las relaciones públicas. UOC.

Matus, P. (2018). Comunicación y sostenibilidad en Chile: Desde la filantropía hasta la relación con las comunidades. In M. A. Ferrari & A. M. Durán (Eds.), Tejiendo sustentabilidad desde la comunicación en América Latina (pp. 131–150). Universidad del Azuay.

Molina, E. C., Díaz Córdova, J., Zurita Meza, E., & Proaño López, P. (2017). La responsabilidad social empresarial en las empresas del Ecuador. Un test de relación con la imagen corporativa y desempeño financiero. Ingeniería Industrial. Actualidad y Nuevas Tendencias, 5(18), 23–44.

Monfort, A., & Mas, J. M. (2021). Barreras y oportunidades para la comunicación de la responsabilidad social en redes sociales. Comunicación y Hombre, 17, 349–361. https://doi.org/10.32466/eufv-cyh.2021.17.645.349-361

Montiel, I., & Delgado-Ceballos, J. (2014). Defining and Measuring Corporate Sustainability: Are We There Yet? Organization and Environment, 27(2), 113–139. https://doi.org/10.1177/1086026614526413

Morioka, S. N., Bolis, I., Evans, S., & Carvalho, M. M. (2017). Transforming Sustainability Challenges into Competitive Advantage: Multiple Case Studies Kaleidoscope Converging into Sustainable Business Models. Journal of Cleaner Production, 167, 723–738. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2017.08.118

Paul, K. (2008). Corporate Sustainability, Citizenship and Social Responsibility Reporting. Journal of Corporate Citizenship, (32), 63–78. https://doi.org/10.9774/GLEAF.4700.2008.wi.00007

Pérez, R. (2005). Estrategias de comunicación. Ariel Comunicación.

Porter, M., & Kramer, M. (2011). Creating Shared Value. How to Reinvent Capitalism—and Unleash a Wave of Innovation and Growth. Harvard Business Review, (January-February), 1–17. https://hbr.org/2011/01/the-big-idea-creating-shared-value

Roger-Monzó, V. (2022). Green shooting: análisis del discurso en la prensa de la producción audiovisual sostenible en España (2015-2019). Cuadernos.Info, 51, 175–199. https://doi.org/10.7764/cdi.51.27751

Roper, J. (2012). Environmental risk, sustainability discourses, and public relations. Public Relations Inquiry, 1(1), 69–87. https://doi.org/10.1177/2046147X11422147

Salnikova, E., Strizhakova, Y., & Coulter, R. A. (2022). Engaging Consumers with Environmental Sustainability Initiatives: Consumer Global–Local Identity and Global Brand Messaging. Journal of Marketing Research (JMR), 59(5), 983–1001. https://doi.org/10.1177/00222437221078522

Sarvaiya, H., & Wu, M. (2014). An Integrated Approach for Corporate Social Responsibility and Corporate Sustainability. Asian Social Science, 10(17), 57–70. https://doi.org/10.5539/ass.v10n17p57

Sepúlveda, Y., Valero, G., & Bonilla, M. (2018). Un análisis de los estudios acerca de las memorias de sostenibilidad en Latinoamérica. Revista Contabilidad y Negocios, 13(26), 56–73. https://doi.org/10.18800/contabilidad.201802.004

Schröter, J., Dutzi, A., & Withanage, E. (2021). Can Firm Performance and Corporate Reputation Be Improved by Communicating CSR in Social Media? A Pilot Study Analysis. International Journal of Applied Management Sciences and Engineering, 8(2), 1–20. https://doi.org/10.4018/IJAMSE.2021070101

Semenova, N. (2023). The Public Effect of Private Sustainability Reporting: Evidence from Incident-Based Engagement Strategy. Journal of Business Ethics, 182(2), 559–572. https://doi.org/10.1007/s10551-021-05007-8

Shim, K., & Kim, J. (2021). The Impacts of Ethical Philosophy on Corporate Hypocrisy Perception and Communication Intentions Toward CSR. International Journal of Business Communication, 58(3), 386–409. https://doi.org/10.1177/2329488417747597

Thijssens, T., Bollen, L., & Hassink, H. (2016). Managing Sustainability Reporting: Many Ways to Publish Exemplary Reports. Journal of Cleaner Production, 136, 86–101. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2016.01.098

UN Global Compact. (2018). Human Rights: The Foundation of Sustainable Business. https://www.unglobalcompact.org/library/5647

Verk, N., Golob, U., & Podnar, K. (2021). A dynamic review of the emergence of corporate social responsibility communication. Journal of Business Ethics, 168, 491–515. https://doi.org/10.1007/s10551-019-04232-6

Zbuchea, A., & Pînzaru, F. M. (2017). Tailoring CSR Strategy to Company Size? Management Dynamics in the Knowledge Economy, 5(3), 415–437. https://doi.org/10.25019/MDKE/5.3.06

Zúñiga y Postigo, G. (2013). Community Relations. In S. O. Idowu (Ed.), Encyclopedia of Corporate Social Responsibility (pp. 407–415). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-642-28036-8_410

Downloads

Published

2023-10-02

How to Cite

Orozco Toro, J. A., Vega, M., Retamal-Ferrada, L., Ávila, C., & Durán, A. M. (2023). Communicating for the Common Good. The Strategic Approach of Communications for Sustainability in Ecuador, Colombia, and Chile. Palabra Clave, 26(4), e2641. https://doi.org/10.5294/pacla.2023.26.4.1

Issue

Section

Articles