Lockdown and Online Communicative Activity of Children in Spain

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5294/pacla.2022.25.1.9

Keywords:

Communication, lockdown, covid-19, rights of the child, Alpha generation, childhood, Internet, socialization, ICT

Abstract

Stay-at-home orders have been measures taken by many countries to protect people from Sars-CoV-2; therefore, the use of devices connected to the internet has increased. In Spain, children have also been locked down, making the internet a necessary channel for learning and socialization. This paper intends to study how the online communicative activity of children aged 6 to 12 took place during and after lockdown. The various statistical tests performed reveal that the increased use of devices during lockdown is related mostly to socialization, entertainment, and gaming. The findings show numerous intergenerational tensions between the adult population and children regarding the internet.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abric, J.-C. (2001). Prácticas sociales y representaciones. México: Coyoacán.

AIMC. (2019). Quinto Estudio AIMC Niñ@s, 2019. https://www.aimc.es/otros-estudios-trabajos/aimc-ninos/

Arufe, V., Cachón, J., Zagalaz, Mª. L., Sanmiguel-Rodríguez, A. y González-Valero, G. (2020). Equipamiento y uso de Tecnologías de la Información y Comunicación (TIC) en los hogares españoles durante el periodo de confinamiento. Asociación con los hábitos sociales, estilo de vida y actividad física de los niños menores de 12 años. Revista Latina de Comunicación Social, 78, 183-204. DOI: https://doi.org/10.4185/RLCS-2020-1474

Bachmann, G. A. y Roedder, J. (2003). The meaning of brand names to children: A developmental investigation. Journal of Consumer Psychology, 13(3), 205-219. DOI: https://doi.org/10.1207/S15327663JCP1303_03

Beck, U. (1998). La sociedad del riesgo. Hacia una nueva modernidad. Barcelona: Paidós.

Blackwell, C., Lauricella, A. y Wartella, E. (2014). Factors influencing digital technology use in early childhood education. Computers & Education, 77, 82-90. DOI: https://doi.org/10.1016/j.compedu.2014.04.013

Bond, E. y Rawlings, V. (2018). Virtual vulnerability: Safeguarding children in digital environments. En Dastbaz, M., Arabnia, H. y Akhgar, B. (eds.), Technology for smart futures (pp. 251-269). Springer International. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-319-60137-3_12

Bourdieu, P. (1988). Cosas dichas. Barcelona: Gedisa.

Chaudron, S. (2015). Young children (0-8) and digital technology: a qualitative exploratory study across seven countries. [Informes de Ciencia y Política del CCI. Informe EUR 27052] Luxemburgo: Oficina de Publicaciones de la Unión Europea. https://publications.jrc.ec.europa.eu/repository/handle/JRC93239

Empantallados (2020). El impacto de las pantallas en la vida familiar durante el confinamiento. https://www.gad3.com/estudio-de-empantallados-y-gad3-el-impacto-de-las-pantallas-en-los-hogares-espanoles-durante-el-confinamiento-d17/

EU Kids Online (2020). EU Kids Online 2020. Survey Results from 19 countries [Archivo PDF]. https://www.is4k.es/sites/default/files/contenidos/informe-eukidsonline-eu-2020.pdf

Feijoo, B. y Fernández-Gómez, E. (2021). Niños y niñas influyentes en YouTube e Instagram: contenidos y presencia de marcas durante el confinamiento. Cuadernos.info, 49, 300-328. DOI: https://doi.org/10.7764/cdi.49.27309

Feijoo, B., Sádaba, C. y Bugueño, S. (2020). ¿Nivel experto o ingenuo? Detección y confianza de los niños en la publicidad que reciben a través de sus dispositivos móviles. Perfiles de usuario. ZER: Revista de Estudios de Comunicación, 25(48), 231-248. DOI: https://doi.org/10.1387/zer.21520

Gaitán, L. (2006). La nueva sociología de la infancia. Aportaciones de una mirada distinta. Política y Sociedad, 43(1), 9-26. https://revistas.ucm.es/index.php/POSO/article/view/POSO0606130009A

Glaser, B. y Strauss, A. (1967). The discovery of grounded theory. Chicago: Aldine Press.

González-Durán, M. (2021). ‘Marketing’ infantil: Lo que las marcas deben tener en cuenta hoy en día. Harvard Deusto Business Review, 308, 56-62. https://www.harvard-deusto.com/marketing-infantil-todo-lo-que-las-marcas-deben-tener-en-cuenta

Holloway, D., Green, L. y Livingstone, S. (2013). Zero to eight. Young children and their internet use. EU Kids Online, London School of Economics.

Jodelet, D. (1984). La representación social. Fenómenos, concepto y teoría. En S. Moscovici, S. (ed.), Psicología social II (pp. 469-494). Barcelona: Paidós.

Jodelet, D. (1986). Representaciones sociales. D. Páez y C. San Juan (trads.). París: PUF.

Livingstone, S. y Stoilova, M. (2021). The 4Cs: Classifying online risk to children. Leibniz-Institut für Medienforschung, Hans-Bredow-Institut, CO:RE - Children Online: Research and Evidence. https://doi.org/10.21241/ssoar.71817

Martín-Barbero, J. (1990). De los medios a las prácticas. En La comunicación desde las prácticas sociales. Reflexiones en torno a su investigación. México: Universidad Iberoamericana.

Moscovici, S. (1979). El psicoanálisis, su imagen y su público. Buenos Aires: Huemul.

Núñez-Gómez, P., Ortega-Mohedano, F. y Larrañaga-Martínez, K. (2021). Hábitos de uso y consumo de pantallas inteligentes entre niños/as de 7 a 9 años en España. Revista Mediterránea de Comunicación, 12(1), 191-204. https://doi.org/10.14198/MEDCOM000009

Núñez-Gómez, P., Ortega-Mohedano, F., Monguí Monsalve, M. y Larrañaga, K. (2020). El consumo y uso de dispositivos móviles y Apps por los niños y las niñas de la generación Alpha en España. Internet Seguro For Kids (IS4K), Incibe.

Ofcom (2019). Children and parents: Media use and attitudes report 2018. https://www.ofcom.org.uk/research-and-data/media-literacy-research/childrens/children-and-parents-media-use-and-attitudes-report-2018

Ortega-Mohedano, F. y Pinto-Hernández, F. (2021). Predicting wellbeing in children’s use of smart screen devices. Comunicar, 29(66), 119-128. DOI: https://doi.org/10.3916/C66-2021-10

Pavez, I. (2012). Sociología de la infancia: las niñas y los niños como actores sociales. Revista de Sociología, 27, 81-102. DOI: https://doi.org/10.5354/0719-529X.2012.27479

Pavez, I., Poblete, D. y Galaz, C. (2020). Infancia migrante y pandemia en Chile: inquietudes y desafíos. Revista Sociedad e Infancia, 4, 259-262. https://doi.org/10.5209/soci.69619

Qustodio (2021). El informe anual de Qustodio sobre los hábitos digitales de los niños. https://qweb.cdn.prismic.io/qweb/ef9507d0-e1e6-4538-ba9d-66a786b94911_ES_Kids+and+Apps+annual+report_20210408.pdf

Sádaba, C. y Bringué, X. (2010). Niños y adolescentes españoles ante las pantallas: rasgos configuradores de una generación interactiva. CEE Participación Educativa, 15, 86-104. https://dadun.unav.edu/bitstream/10171/18443/1/n15-sadaba-chalezquer.pdf

Sarmento, M. J. (2015). Uma agenda crítica para os estudos da criança. Currículo sem Fronteiras, 15(1), 31-49.

Simmel, G. (2002). Cuestiones fundamentales de sociología. Barcelona: Gedisa.

Tur-Viñes, V., Núñez-Gómez, P. y González-Río, M. (2018). Menores influyentes en YouTube. Un espacio para la responsabilidad. Revista Latina de Comunicación Social, 73, 1211-1230. https://doi.org/10.4185/RLCS-2018-1303

Unicef (2021). Primera infancia. Impacto emocional en la pandemia. Fondo Conjunto para los ODS, Unicef.

Vizcaíno-Laorga, R., Martínez, E., Nicolas, M. A. y Atauri, D. (2021). Kid youtubers in Spain and their practices as toy marketing influencers on Youtube. Medijska Istraživanj: Znanstveno-Stručni Časopis Za Novinarstvo i Medije, 27(1), 99-124. DOI: https://doi.org/10.22572/mi.27.1.5

Winocur, R. (2006). Internet en la vida cotidiana de los jóvenes. Revista Mexicana de Sociología, 68(3), 551-580.

Wintersberger, H. (2006). Infancia y ciudadanía: El orden generacional del Estado del Bienestar. Política y Sociedad, 43(1), 81-103.

Published

2022-04-19

How to Cite

Paul Larrañaga, K., Monguí Monsalve, M. M. ., Rangel, C., & Núñez-Gómez, P. (2022). Lockdown and Online Communicative Activity of Children in Spain. Palabra Clave, 25(1), e2519. https://doi.org/10.5294/pacla.2022.25.1.9