Cultural Diversity Policies in the Latin American Audiovisual Sector. Possibilities and Uncertainties in the Era of Streaming Platforms

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5294/pacla.2022.25.2.3

Keywords:

Latin America, cinema, digitalization, cultural diversity, communication policy

Abstract

The live streaming platforms of large operators such as Netflix have become established amidst the COVID-19 pandemic in Latin America. This scenario gives rise to unequal and inequitable processes in audiovisual production, distribution, and consumption. This paper intends to vindicate, recover, and encourage the discussion on audiovisual policy-making based on cultural diversity precepts to protect Latin American cinematographies and regulate the corporate, economic, and commercial power conditions of those companies that dominate the markets worldwide. The analysis strategy was based on a documentary and statistical review that describes how Latin American cinema shows a series of asymmetries, which remain in the analog stage and increase in a digital context. The lines of work proposed from this analysis are based on ten pivotal points to establish public policies for cultural diversity in the Latin American audiovisual sector.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agirre, K. (2021). Streaming Minority Languages: The Case of Basque Language Cinema on Netflix. Communication & Society, 34 (3), pp.103-115. http://doi/10.15581/003.34.3.103-115

Albornoz, L. & García Leiva, M. T. (2017). La diversidad audiovisual en el paisaje digital: panorámica de un debate en marcha. En L. Albornoz & M. T. García Leiva (Eds.), El audiovisual en la era digital. Políticas y estrategias para la diversidad (pp. 15-42). Madrid: Cátedra.

Battezati, S. (2020). La disputa simbólica por clasificar un nuevo producto cultural: el caso de Netflix durante el estreno y la premiación de la película Roma. Norteamérica, 15 (2), pp. 67-82. http://dx.doi.org/10.22201/cisan.24487228e.2020.2.410

Bourdieu, P. (1998). La distinción. Criterios y bases sociales del gusto. Madrid: Taurus.

Bustamante, E. (2017). Indicadores y diversidad en la industria audiovisual: la lucha por la diversidad apenas ha comenzado. En L. Albornoz y M. T. García Leiva (Eds.), El audiovisual en la era digital. Políticas y estrategias para la diversidad (pp. 137-160). Madrid: Cátedra.

Carrillo, J. (2018). Paradigma Netflix. El entretenimiento de algoritmo. Barcelona: Editorial UOC.

Cuntz, A. (2021). La fragmentación de los mercado brasileños de ‘streaming’ para las obras audiovisuales. En S. Solot (Ed.), El panorama de las políticas públicas audiovisuales en Latinoamérica (pp. 158-162). Río de Janeiro: LATC.

Elkins, E. (2019). Algorithmic cosmopolitanism: on the global claims of digital entertainment platforms. Critical Studies in Media Communication, 36 (4), pp. 376-389. https://doi.org/10.1080/15295036.2019.1630743

Garnham, N. (2011). The Political Economy of Communication Revisited. En J. Wasko, G. Murdock & H. Sousa (Eds.) The Handbook of Political Economy of Communications (pp. 41-61). Chichester: Wiley-Blackwell.

Getino, O. (2011). Avances en las políticas de integración de las cinematografias iberoamericanas. Cinémas d’amérique latine, 19, pp. 84-89. https://doi.org/10.4000/cinelatino.1085

Getino, O. (2012). Panorama de las cinematografías de América Latina y el caribe en la primera década del siglo XXI. En O. Getino (Coord.), Estudio de producción y mercados del cine latinoamericano en la primera década del siglo XXI, (pp. 13-51). La Habana: Fundación del Nuevo Cine Latinoamericano.

Giddens, A. (1986). The Constitution of Society. Outline of the Theory of Structuration. Cambridge: Polity Press.

Hesmondhalgh, D. (2013). The Cultural Industries. Londres: Sage.

Jin, D. Y. (2019). Transnationalism, cultural flows, and the rise of the Korean Wave around the globe. The International Communication Gazette, 81 (2), pp. 117-120. https://doi.org/10.1177/1748048518802911

Mastrini, G. & Krakowiak, F. (2021). Netflix en Argentina: expansión acelerada y producción local escasa. Comunicación y Sociedad, pp. 1-23. https://doi.org/10.32870/cys.v2021.7915

Martín-Barbero, J. (2007). Pensar la sociedad desde la comunicación. Revista Colombiana de Sociología, 29, pp. 11-32.

McDonald, K. & Smith-Rowsey, D. (2016). The Netflix Effect. Technology and Entertainment in the 21st Century. Nueva York: Bloomsbury Publishing.

Murdock, G. (2000). Digital Futures: European Television in the Age of Convergence. En J. Wieten, G. Murdock y P. Dahlgren (Eds.), Television across Europe, (pp. 35-57). Londres: Sage.

Murdock, G. & Golding, P. (2016). Political economy and media production: a reply to Dwyer. Media, Culture & Society, 38 (5), pp. 763-769. https://doi.org/10.1177/0163443716655094

Senna, E. (2021). Regulación de los derechos de productores y la propiedad intelectual en la era del streaming. En S. Solot (Ed.), El panorama de las políticas públicas audiovisuales en Latinoamérica, (pp. 140-144). Río de Janeiro: LATC.

Statista (2021a). Over the top (OTT) TV and video revenue in Latin America from 2018 to 2024 (in billion U.S. Dollars). Recuperado 22 de junio de 2021, de https://www.statista.com/statistics/582484/ott-tv-video-revenue-in-latin-america/

Statista (2021b). Subscription video on demand (SVoD) revenue in Latin America from 2018 to 2022 (in billion U.S. Dollars). Recuperado 22 de junio de 2021, de https://www.statista.com/statistics/1090808/latin-america-svod-revenue/

Statista (2021c). Distribution of subscription video-on-demand (SVoD) over-the-top (OTT) active paid accounts in Latin America from 2019 to 2025, by platform. Recuperado 22 de junio de 2021, de https://www.statista.com/statistics/368280/subscribers-ott-vod-provider-latam/

Statista (2021d). Revenue generated by subscription video on demand (SVoD) services in Latin America in 2019, by provider origin. Recuperado 22 de junio de 2021, de https://www.statista.com/statistics/1098021/latin-america-svod-revenue-provider/

Statista (2021e). Number of Netflix viewers in Latin America from 2019 to 2023 (in millions). Recuperado 22 de junio de 2021, de https://www.statista.com/statistics/1065087/netflix-viewer-base-latin-america/

Statista (2021f). Number of Netflix viewers in Latin America from 2019 to 2023 (in millions). Recuperado 22 de junio de 2021, de https://www.statista.com/statistics/1065124/netflix-viewers-country-latin-america/

Statista (2021g). Amount of content available on Netflix in selected countries in Latin America as of April 2019. Recuperado 22 de junio de 2021, de https://www.statista.com/statistics/1006680/netflix-content-available-latin-america/

Stiegler, C. (2016). Invading Europe: Netflix’s Expansion to the European Market and the Example of Germany. En K. McDonald y D. Smith-Rowsey (Eds.), The Netflix Effect. Technology and Entertainment in the 21st Century. Nueva York: Bloomsbury Publishing.

UNESCO (2005). Convención sobre la protección y la promoción de la diversidad de las expresiones culturales. París: UNESCO.

UNESCO (2020). La cultura en crisis. Guía de políticas para un sector creativo resiliente. París: UNESCO.

UNESCO (2019). Desafíos y asimetrías regulatorias de los servicios audiovisuales en Internet ¿Qué hacer?. Montevideo: UNESCO.

Van Keulen, J., Bauwens, J. & Krijnen, T. (2019). “Everyone Working a Little More Closely Together”: Transnationalization of creative Production in TV Production Conglomerates. Television & New Media, 21 (7), pp. 749-767. https://doi.org/10.1177/1527476419844779

Zaverucha, V. (2021). Crisis, Asimetría y Regulación. En S. Solot (Ed.), El panorama de las políticas públicas audiovisuales en Latinoamérica, (pp. 68-72). Río de Janeiro: LATC.

Zylberberg, J. (2021). Productores independientes v/s Plataformas de Streaming: La encrucijada del financiamiento. En S. Solot (Ed.), El panorama de las políticas públicas audiovisuales en Latinoamérica, (pp. 86-89). Río de Janeiro: LATC.

Published

2022-05-23

How to Cite

Bárcenas Curtis, C. (2022). Cultural Diversity Policies in the Latin American Audiovisual Sector. Possibilities and Uncertainties in the Era of Streaming Platforms. Palabra Clave, 25(2), e2523. https://doi.org/10.5294/pacla.2022.25.2.3

Issue

Section

Articles