Masculinity(ies) and Femininity(ies) for Foreign Public: Gender Assignments in the Commercial Advertising Discourse of Cubavisión Internacional

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5294/pacla.2022.25.3.6

Keywords:

Gender assignments, construction of gender, commercial advertising discourse, advertising spot, television

Abstract

Inequalities ideologically based on the biological concept of gender, determined by socio-patriarchal heritage, have historically governed human thought. Cuba does not escape this reality and continues to reproduce sexist stereotypes in the construction of gender in its media. From a qualitative perspective, this research analyzes the gender assignments during  2019 in the commercial advertising discourse of the Cubavisión Internacional channel (CVI), the only institutional audiovisual medium in Cuba conceived for an international audience. The multimodal discourse analysis is used as a method, and the interview with broadcasters of the channel and gender and television advertising experts as a technique. The analysis shows that, in CVI’s advertising discourse, stereotypes are the basis for constructing gender; for this reason, the marked difference between feminine and masculine paradigms and the omission of other generics with traditional precepts are made explicit. These presuppositions affect the shaping of a folklore identity that associates Cuba and its citizens with a heteronormative tourist destination, proving the permanence of conservative advertising discourse.

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Author Biographies

Grettel Rodríguez Bazán, Universidad Central "Marta Abreu" de Las Villas

Licenciada en Periodismo (2009) y Máster en Ciencias de la Educación (2013) por la UCLV y Doctora en Ciencias de la Educación (2020). Profesora Auxiliar de la disciplina Comunicación Audiovisual del Departamento de Periodismo de la UCLV en Cuba. Sus líneas de investigación comprenden fundamentalmente el discurso audiovisual y las competencias profesionales para el periodismo hipermedia. Forma parte del proyecto institucional “Profesionalización del Periodismo: un enfoque socio-crítico para la optimización de la praxis periodística”.

Yadán Crecencio Galañena León, Empresa Nacional de Investigaciones Aplicadas

Licenciado en Periodismo por la UCLV en 2013 y Máster en Ciencias de la Comunicación por la Universidad de Cienfuegos «Carlos Rafael Rodríguez» (UCF) en 2019. Se ha desempeñado como periodista del Instituto Cubano de Radio y Televisión (ICRT) (2013-2014), profesor del Departamento de Periodismo de la Facultad de Humanidades de la UCLV (2014-2017). Desde 2017 y hasta la actualidad se desempeña como Especialista de Marketing y Comunicación en la Dirección Nacional de INVESCONS en La Habana y director de la revista técnico-institucional de tirada nacional Invescons. Está categorizado como profesor instructor por el Departamento de Comunicación de la UCF.

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Published

2022-07-26

How to Cite

Ramos-Pérez, A., Rodríguez Bazán, G. ., & Galañena León, Y. C. (2022). Masculinity(ies) and Femininity(ies) for Foreign Public: Gender Assignments in the Commercial Advertising Discourse of Cubavisión Internacional. Palabra Clave, 25(3), e2536. https://doi.org/10.5294/pacla.2022.25.3.6

Issue

Section

Articles