Metaphotographic Dialogues between Sebastião Salgado and Filmmakers Wim Wenders y Juliano Ribero in The Salt of the Earth (2014)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5294/pacla.2022.25.2.7

Keywords:

Cinema, photography, The Salt of the Earth, Juliano Ribeiro, Sebastião Salgado, Wim Wenders

Abstract

The Salt of the Earth (2014) gathers two filmmakers, Wim Wenders and Juliano Ribero, and a photographer, Sebastião Salgado, to document Salgado’s career and personal environment, which are highly related to his work. This research sets out three specific objectives: to define how these filmmakers characterize Salgado’s persona and photographic act, to determine how his images are inserted in the film narration, and to figure out the most common photographic marks and effects in the movie. Methodologically, we have used the qualitative version of content analysis using Phillippe Dubois’ contributions concerning the formulas to incorporate photography into the cinema, Raymond Bellour’s work on photography as a real object in film productions, and Vítor Magalhães’s insights about high-speed photography applied to the film image. We conclude that the most recurrent photographic marks are the succession of photographs that make up the film narration, image freezes, and overlays. These effects initially combine images from the family archive to later focus on Salgado’s photographic projects.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Battaglia, L. (1989). Chroniques siciliennes Photo Notes French Edition. Centre National de la Photographie, Ministere de la Culture et de la Comunication.

Bellour, R. (2009). Entre imágenes. Foto. Cine. Vídeo. Colihue.

Bellour, R. (2010). La interrupción, el instante. En Tiempo expandido (pp. 109-143). La Fábrica.

Berger, J. y Mohr, J. (1997). Otra manera de contar. Mestizo.

Bourdieu, P. (2003). Un arte medio. Gustavo Gili.

Carrillo, V. (2009). Cómo si fuera la última vez. En Wenders, Wim y Donata: Como si fuera la última vez (pp. 9-12). Círculo de Bellas Artes.

Dubois, P. (1987). La photo tremblée et le cinéma suspendu. La recherche photographique, 3, 19-27.

Dubois, P. (2002). La Jetée de Chris Marker ou le cinématogramme de la consciencie. Théorème, Revue de l´Institut de Recherche sur le Cinéma et l´Audiovisuel, 6, 9-14.

FICM (2014). Entrevista: Juliano Ribeiro Salgado. Por F. Aguilar [Canal YouTube], 23 de octubre. https://www.youtube.com/watch?v=SbqVWcukIsU

Fontcuberta, J. (1997). El beso de Judas. Gustavo Gili.

Francq, I. (2013). Avant-propos. En Salgado, S. y Francq, I. (eds.), De ma terre à la terre (pp. 7-8). Presse de la Renaissance, un département d´Édi8.

García, M. (1994). Wim Wenders: la mirada del fotógrafo. Lápiz, 104, 26-33.

Gursky, A. (2007). Gursky. Hatje Cantz.

Hueso, A. L. (2009). Reflexiones sobre la biografía cinematográfica. En De las Heras, B. y Cruz, V. (eds.), Filmando la Historia. Representaciones del pasado en el cine (pp. 83-95). JC.

Krauss, R. (2002). Lo fotográfico. Por una teoría de los desplazamientos. Gustavo Gili.

Lemagny, J. C. y Rouillé A. (1988). Historia de la fotografía. Alcor.

Ledo, M. (2005). Cine de fotógrafos. Gustavo Gili.

Lindbergh, P. (2002). Peter Lindbergh: Stories by Wim Wenders. Arena.

Lindbergh, P. (2006). Peter Lindbergh: untitled 116. Schirmer Mosel.

Maglhaes, V. (2008). Poéticas de la interrupción. La dialéctica entre el movimiento e inmovilidad en la imagen contemporánea. Trama. https://doi.org/10.2307/j.ctt1vxm8np

Meyerowitz, J. (2013). Aftermath. Phaidon.

Meyerowitz, J. (2015). Cape Light: Color Photographs by Joel Meyerowitz. Aperture Foundation.

Moholy-Nagy, L. (2005). Pintura, fotografía, cine. Gustavo Gili.

Moral, P. (2014). El camino a la redención, según Wim Wenders y Sebastião Salgado. Eldiario.es, 30 de octubre. https://www.eldiario.es/cultura/cine/Camino-Wim-Wenders-Sebastião-Salgado_0_319168384.html

Morales, M. (2019). Sebastião Salgado: “Se dijo que yo hacía estética de la miseria. ¡Y una mierda! Fotografío mi mundo”. El País, 23 de junio. https://elpais.com/elpais/2019/05/20/eps/1558350781_612997.html

Parejo, N. (2011). Wenders Shootting: la fotografía en el cine de Wenders. En Camiñas, T. y Rodríguez, C. (eds.), El cielo sobre Wenders (pp. 67-94). Luces de Gálibo.

Pérez, C. y Vera, D. (2015). Comienzos y Génesis. La fotografía de Sebastião Salgado. Latente, 13, 9-18.

Salgado, S (1986). Otras Américas. Ediciones ELR.

Salgado, S. (1996). Workers. Aperture.

Salgado, S. (2000a), Éxodos. Fundación Retevisión.

Salgado, S. (2000b). Retratos de los niños del éxodo. Fundación Retevisión.

Salgado, S. (2001). La mano dell´Uomo. Contrasto.

Salgado, S. (2004). Sahel. The end of the road. University of California Press.

Salgado, S. (2013). Génesis. Taschen.

Salgado, S. y Francq, I. (2013). De ma terre à la terre. Presse de la Renaissance.

Stille, A. y Siebert, R. (2004). Passion Justice Freedom: Photographs of Sicily. Aperture.

Tranche, R. (2006). De la foto al fotograma. Ocho y Medio.

Wànick, L. (2013). Tras la imagen. En Salgado, S. (ed.), Génesis (pp. 8-10). Taschen.

Wenders, W. y Wenders D. (2009). To Shoot Pictures. En Como si fuera la última vez (pp. 121-128). Círculo de Bellas Artes.

Wenders, W. (dir.) (1974). Alicia en las ciudades. Distribución: Filmverlag der autoren, 113 m. Westdeustcher Rundfunk (WDR) y Filmverlag der Autoren.

Wenders, W. (dir.) (2008). Palermo Shooting. Distribución: Aixom Films, 124 m. Neue Road Movies, P.O.R. Sicilia y Arte France Cinéma.

Wenders, W. (2008). English Press Kit Palermo Shooting. Festival de Cannes. https://www.festival-cannes.com/es/peliculas/palermo-shooting

Wenders, W. (2013). Places, strange and quiet. Hatje Cantz.

Wenders, W. (2015). Wim Wenders: Writen in the West. Revisited. Schirmer Mosel.

Wenders, W. (2017). Wim Wenders: Instant stories. Schirmer Mosel.

Wenders, W. y Ribeiro Salgado, J. (dirs.) (2014). The Salt of the Earth. Producción: David Rosier; Distribución: Cameo Media. Francia/Brasil/Italia, 110 m. [Documental] Decia Films, Amazonas Images y Solares Fondazione delle arti.

Westerbeck, C. (2005). Joel Meyerowitz. Phaidon.

Published

2022-05-23

How to Cite

Parejo, N. (2022). Metaphotographic Dialogues between Sebastião Salgado and Filmmakers Wim Wenders y Juliano Ribero in The Salt of the Earth (2014). Palabra Clave, 25(2), e2527. https://doi.org/10.5294/pacla.2022.25.2.7

Issue

Section

Articles