The Prosumer in the Sharing Economy: A New Way to Participate in the Consumer Market

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5294/pacla.2021.24.2.7

Keywords:

Sharing economy, communicology, consumers, new digital agents, producers, prosumer

Abstract

The concept of prosumer can be grasped as a liaison between communicology —anchored in the understanding of traditional communication media— and transformed communicology —aimed at the study of communications in digital environments—. While it seems to have been losing its sense of usefulness and relevance in the communicology imaginary, studies carried out by the Interactive Advertising Bureau (IAB) recognize that the new digital agents have updated and extended the concept of prosumer towards the sharing economy, thus becoming a fundamental piece. This situation entails a deep reflection for the communication scientist, revealing a setting for producing never-before-seen contents, services, and products. We need to discuss the concept of prosumer from a new perspective that supposes complexity, interdisciplinarity, and a holistic sense. Therefore, this paper intends to explain the validity of this renewed concept, inserted in the imaginary of the sharing economy.

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Author Biographies

Amaia Arribas Urrutia, Universidad de Los Hemisferios

Directora de Posgrados de la Facultad de Comunicación de la Universidad de Los Hemisferios

Octavio Islas Carmona, Universidad Central del Ecuador

Director de la Maestría en Comunicación y Cultura
FACSO, Universidad Central del Ecuador.
Director general y fundador de la revista cientìfica Razón y Palabra http://www.revistarazonypalabra.org/index.php/ryp
Miembro del comité científico de la revista Comunicar
Miembro del comité científico de la revista Explorations in Media Ecology.
Miembro del comité científico de la revista Latina
Miembro de la Media Ecology Association
Miembro de GICOM (Grupo Hacia una Ingeniería en Comunicación Social)
Director general de la Cátedra Itinerante de la Nueva Teoría Estratégica (CINTE).
Miembro del Sistema Nacional de Investigadores, SNI, nivel 2.

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Published

2021-05-21

How to Cite

Arribas Urrutia, A., & Islas Carmona, O. . (2021). The Prosumer in the Sharing Economy: A New Way to Participate in the Consumer Market. Palabra Clave, 24(2), e2427. https://doi.org/10.5294/pacla.2021.24.2.7

Issue

Section

Ensayo