Estrategias discursivas en la publicidad audiovisual de productos de bajo valor nutricional dirigidos al público infantil: felices, valientes y obesos

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5294/pacla.2019.22.3.10

Keywords:

Advertising, food, food products, food industry, nutrition, children, obesity, childhood overweight, language, speeches, emotions

Abstract

Discursive Strategies in Child-Directed Audiovisual Advertising of Low Nutritional Value Products: Happiness, Courage and Obesity

Estratégias discursivas na publicidade audiovisual de produtos de baixo valor nutricional dirigidos ao público infantil: felizes, corajosos e obesos

Spanish children see an average of 9,000 advertising campaigns on television per year, mostly for low nutritional value foods. Given childhood obesity rates, the close relationship between advertising targeting this group and consumption of this type of food, Spain passed the Child-Directed Food Advertising Self-Regulation (PAOS) Code in 2005. This article intends to analyze the discursive strategies used in low nutritional value food campaigns in relation to the contents of the PAOS Code. It uses a mixed method that integrates quantitative techniques to analyze audiences and qualitative ones to study the advertising discourse. Research concludes that, unlike other types of foods, low nutritional value product advertising focuses its discursive strategy on words and semantic fields linked to happiness, action, fun, etc. Conclusions also point to the need to review the contents of the PAOS Code and further involve the Spanish food industry, agencies, and advertisers so that advertising content self-regulation becomes truly effective. The original contribution of this article lies in the theoretical and empirical inputs that take childhood obesity in Spain as a starting point and interrelate it with discursive strategies employed in low nutritional value product advertising aimed at minors and the existing regulatory framework.

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Jiménez-Morales, M.Montaña, M. y Vàzquez, M. (2019). Estrategias discursivas en la publicidad audiovisual de productos de bajo valor nutricional dirigidos al público infantil: felices, valientes y obesos. Palabra Clave, 22(3), e22310. DOI: https://doi.org/10.5294/pacla.2019.22.3.10

Recibido: 04/05/2018

Aceptado: 11/10/2018

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Author Biographies

Mónika Jiménez-Morales, Universitat Pompeu Fabra (UPF)

Mònika Jiménez-Morales es doctora en Comunicación por la Universitat Pompeu Fabra (UPF), donde imparte docencia en el Grado en Publicidad y Relaciones Públicas. Es profesora titular en el Departamento de Comunicación de la propia universidad. Su línea de investigación se centra en la incidencia del discurso publicitario en la imagen corporal y en las patologías relacionadas con la alimentación. Pertenece al grupo de investigación CAS (Communication, Advertisong and Society) de la propia Universitat Pompeu Fabra.

Mireia Montaña, Universitat Oberta de Catalunya (UOC)

Mireia Montaña es doctora en comunicación por la Universitat Pompeu Fabra (UPF) y licenciada
en publicidad y relaciones públicas por la Universitat Ramon Llull. Es profesora de los Estudios de Ciencias de la Información y de la Comunicación en la Universitat Oberta de Catalunya y miembro del grupo de investigación GAME - Communication & New Media (IN3-UOC).

Mercè Vàzquez, Universitat Oberta de Catalunya (UOC)

Mercè Vàzquez es doctora en Ciencia Cognitiva y Lenguaje por la Universitat Pompeu Fabra, licenciada en Documentación por la Universitat Oberta de Catalunya y licenciada en Filología Catalana por la Universitat de Barcelona. Es profesora de los Estudios de Artes y Humanidades de la Universitat Oberta de Catalunya y es miembro del Grupo de Investigación Interuniversitario en Aplicaciones Lingüísticas (GRIAL).

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Published

2019-06-21

How to Cite

Jiménez-Morales, M., Montaña, M., & Vàzquez, M. (2019). Estrategias discursivas en la publicidad audiovisual de productos de bajo valor nutricional dirigidos al público infantil: felices, valientes y obesos. Palabra Clave, 22(3). https://doi.org/10.5294/pacla.2019.22.3.10

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Articles