Modelo e indicadores de masculinidad igualitaria en la ficción televisiva gallega: caso de Fontealba y Serramoura de Televisión de Galicia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5294/pacla.2019.22.3.9

Keywords:

Gender, masculinity, fiction, television, television programmes, television serials, social class, broadcasting programmes, Galicia, Spain, Fontealba, Serramoura

Abstract

Egalitarian Masculinity Model and Indicators in Galician TV Fiction: The Case of Televisión de Galicia’s Fontealba and Serramoura

Modelo e indicadores de masculinidade igualitária na ficção televisiva galega: caso de Fontealba e Serramoura de Televisión de Galicia

From television studies, fiction set in the receiver’s contemporary reality is a privileged opportunity to consolidate social regulations, but also to make latest trends visible. In order contribute to the field of masculinity studies, this article analyzes two successful dramatic series of Television de Galicia (TVG) in 2017 as proximity stories that could represent new alternative masculinities to the traditional model. For this, the type of masculinity prevailing in these TV productions has been evaluated by analyzing the characterization and social interactions of their main male characters. The applied method has included in-depth reading and mapping of paradigmatic relationships among characters, together with multivariable content analysis that showed correlations between characters’ age and social class and the type of masculinity. Results hold greater affinity with hegemonic masculinity as the power exercised by the character in the public or labor spheres increases. A correlation between social class and masculinity model is established, but not for the age variable. And although different approaches to more egalitarian masculinity models are depicted, the characters that embody them dissociate themselves from the labor sphere as a key element of identity construction. All this leads to conclude that, despite the growing diversity in the representation of masculinities in the TV shows concerned, the patriarchal model defined from the public sphere remains hegemonic.

Para citar este artículo / to reference this article / para citar este artigo

Pichel, A.Gómez-Puertas, L. y Medina, P. (2019). Modelo e indicadores de masculinidad igualitaria en la ficción televisiva gallega: caso de Fontealba y Serramoura de Televisión de Galicia. Palabra Clave22(3), e2239. DOI:  https://doi.org/10.5294/pacla.2019.22.3.9

Recibido: 14/03/2018

Aceptado: 21/09/2018

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alexandre Pichel Vázquez, Universidad Pompeu Fabra

Master International Studies on Media, Power & Difference, Universidad Pompeu Fabra Barcelona (España), 2017. 

Grado en Ciencias Políticas y de la Administración, Universidad de Santiago de Compostela (España), 2016.

Lorena Gómez-Puertas, Universidad Pompeu Fabra (Barcelona)

Dra. Lorena Gómez-Puertas

Doctora en Comunicación Social con Mención Internacional y Licenciada en Comunicación Audiovisual. 

Actualmente Profesora Lectora del Departamento de Comunicación de la Universidad Pompeu Fabra Barcelona (España). Miembro del grupo MEDIUM (UPF).

Pilar Medina Bravo, Universidad Pompeu Fabra (Barcelona)

Dra. Pilar Medina-Bravo

Doctora en Psicología. 
Actualmente Profesora Agregada del Departamento de Comunicación de la Universidad Pompeu Fabra Barcelona (España). Miembro del grupo CRITICC (UPF)

References

Araüna, N., Tortajada, I. & Willem, C. M. (2018). Portrayals of Caring Masculinities in Fiction Film: The Male Caregiver in Still Mine, Intouchables and Nebraska. Masculinities & Social Change, 7(1), 82-102. DOI: https://doi.org/10.17583/MCS.2018.2749

Asbeek Brusse, E. D., Fransen, M. L., Smit, E. G. (2016). Framing in Entertainment-Education: Effects on Processes of Narrative Persuasion. Health Communication Journal, 32(12), pp. 1501-1509. DOI: https://doi.org/10.1080/10410236.2016.1234536

Badinter, E. (1993). XY. : la identidad masculina. Madrid, España: Alianza Editorial.

Barlovento Comunicación. (2017, marzo 31). Análisis de audiencias TV marzo 2017. Recuperado de https://www.barloventocomunicacion.es/audiencias-mensuales/analisis-marzo-2017/

Belmonte Arocha, J., & Guillamón Carrasco, S. (2008). Co-educar la mirada contra los estereotipos de género en TV. Comunicar, 21, 115-120. DOI: https://doi.org/10.3916/c31-2008-01-014

Bourdieu, P. (1998). La dominación masculina. Barcelona, España: Anagrama.

Braddock, K. & Dillard, J. P. (2016). Meta-analytic evidence for the persuasive effect of narratives on beliefs, attitudes, intentions, and behaviors. Communication Monographs, 83(4), 446-467. DOI: https://doi.org/10.1080/03637751.2015.1128555

Bromley, R. (2000). The theme that dare not speak its name: Class and recent british film. En S. R. Munt (Ed.), Cultural studies and the working class: Subject to chance (pp. 51-68). Londres, UK: Cassell.

Bruner, J. (2004). Realidad mental y mundos posibles. Barcelona, España: Gedisa.

Brusse, E. D. A., Fransen, M. L. & Smit, E. G. (2017). Framing in entertainment-education: Effects on processes of narrative persuasion. Health Communication, 32(12), 1501-1509. DOI: https://doi.org/10.1080/10410236.2016.1234536

Buckingham, D. (1987) Public Secrets: EastEnders and its audiences. Londres, RU: British Film Institute.

Buonanno, M. (1999). El drama televisivo: identidad y contenidos sociales. Barcelona, España: Gedisa.

Buonanno, M. (2004). Realtà multiple: concetti, generi e audience della fiction TV. Nápoles, Italia: Liguore.

Buonanno, M. (2012) La fiction italiana: narrazioni televisive e identitànazionale. Roma, Italia: Laterza.

Butler, J. (2004). Undoing gender. Nueva York, EE. UU.: Routledge.

Casetti, F. y Di Chio, F. (1999). Análisis de la televisión: instrumentos, métodos y prácticas de investigación. Barcelona, España: Paidós.

Castelló Cogollos, E. (2004). Mecanismos de construcción de la identidad cultural en las series de ficción: el caso de la televisión autonómica en España. Estudios sobre las Culturas Contemporáneas, 10 (20), 45-77. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=31602003

Castelló Cogollos, E. (2007). The production of television fiction and nation building: The catalan case. European Journal of Communication, 22(1), 49-68. DOI: https://doi.org/10.1177/0267323107073747

Castelló Cogollos, E. (2010). Dramatizing proximity: Cultural and social discourses in soap operas from production to reception. European Journal of Cultural Studies, 13(2), 207-223. DOI: https://doi.org/10.1177/1367549409352274

Castelló Cogollos, E. (2016a). Anderson and the media: The strength of ‘imagined communities’. Debats: Revista de cultura, poder i societat, 130(1), 75-80. doi: http://dx.doi.org/10.28939/iam.debats-en.2016-5

Castelló Cogollos, E. (2016b). Televisión pública e imaginarios culturales en conflicto: de la transición a la posdemocracia. En J. Rius-Ulldemolins y J. A. Rubio (Eds.), Treinta años de políticas culturales en España: participación cultural, gobernanza territorial e industrias culturales (pp. 375-391). Valencia, España: Universidad de Valencia.

Chicharro Merayo, M. (2009). Recreando la sociedad del pasado: modernización y conflicto social en La Señora. Anàlisi: quaderns de comunicació i cultura, 39, 51-70. Recuperado de https://ddd.uab.cat/pub/analisi/02112175n39/02112175n39p51.pdf

Chicharro Marayo, M. (2012). Telenovelas and society: Constructing and reinforcing the nation through television fiction. European Journal of Cultural Studies, 16(2), 211-225. DOI: https://doi.org/10.1177/1367549412467178

Connell, R. W. (2005). Masculinities. Cambridge, RU: Polity Press.

Connell, R. W. & Messerschmidt, J. W. (2005). Hegemonic masculinity: Rethinking the concept. Gender & society, 19(6), 829-859. DOI: https://doi.org/10.1177/0891243205278639

Connell, R. W. & Wood, J. (2005). Globalization and business masculinities. Men and Masculinities, 7(4), 347-364. DOI: https://doi.org/10.1177/1097184X03260969

Couldry, N. (2008). Media discourse and the naturalisation of categories. En R. Wodak & V. Koller (Eds.), Handbook of communication in the public sphere (pp. 67-87). Berlín, Alemania: Walter de Gruyter.

Couldry, N. (2011). Class and contemporary forms of ‘reality’ production, or hidden injuries of class. En H. Wood y B. Skeggs (Eds.), Reality television and class (pp. 33-44). Basingstoke, RU: Palgrave Macmillan.

Crenshaw, K. (1991) Mapping the margins: Intersectionality, identity politics, and violence against women of color. Stanford Law Review, 43(6), 1241-1299. DOI: https://doi.org/10.2307/1229039

Dhoest, A. & Simon, N. (2016). Still ‘watching’ TV? The consumption of TV fiction by engaged audiences. Media and Communication, 4(3), 176-184. DOI: http://dx.doi.org/10.17645/mac.v4i3.427

Dyer, R., Geraghty, C., Jordan, M., Lovell, T., Patterson, R. & Stewart, J. (1981) Coronation street. Londres, RU: British Film Institute.

Galán Fajardo, E. (2007). Construcción de género y ficción televisiva en España. Comunicar, 28, 229-236. Recuperado de https://recyt.fecyt.es/index.php/comunicar/article/view/25998

García de Castro, M. (2008). Los movimientos de renovación en las series televisivas españolas. Comunicar, 20(15), 147-153. DOI: https://doi.org/10.3916/c30-2008-02-008

Gaunlett, D. (2008). Media, gender and identity: An introduction. Londres, RU: Routledge.

Gill, R. (2014). Powerful women, vulnerable men and postfeminist masculinity in men’s popular fiction. Gender and Language, 8(2), 185-204. DOI: https://doi.org/10.1558/genl.v8i2.185

González, M. J. y Jurado Guerrero, T. (2015). Padres y madres corresponsables: una utopía real. Madrid, España: Catarata.

Guarinos, V. (Ed.) (2013). Hombres en serie: construcción de la masculinidad en los personajes de ficción seriada española de televisión. Madrid, España: Fragua.

Guarinos, V. (2015). El país de los hombres perdidos: personajes masculinos en el abismo en el cine español de la Transición. Área Abierta, 15(1), 3-14. DOI: https://doi.org/10.5209/rev_ARAB.2015.v15.n1.47615

Hays, S. (1998). Las contradicciones culturales de la maternidad. Barcelona, España: Paidós.

Igartua Perosanz, J. J. (2007). Persuasión narrativa: el papel de la identificación con los personajes a través de las culturas. Alicante, España: Club Universitario.

Jakobsson, P. & Stiernstedt, F. (2018). Naturalizing social class as a moral category on swedish mainstream television. Nordicom Review, 39(1), 81-94. DOI: https://doi.org/10.2478/nor-2018-0003

Jordan, M. (1981). Realism and convention. En R. Dyer, C. Geraghty, M. Jordan, T. Lovell, R. Patterson & Stewart, J., Coronation street. (pp. 27-39). Londres: British Film Institute.

Kimmel, M. (2008). Guyland: The perilous world where boys become men. Nueva York, EE. UU.: Harper Collins Publishers.

Lacalle Zalduendo, M. R. y Gómez Morales, B. M. (2016). La representación de las mujeres trabajadoras en la ficción televisiva española. Comunicar, 47, 59-67. DOI: https://doi.org/10.3916/C47-2016-06

Lacalle Zalduendo, M. R. y Gómez Morales, B. M. (2017). La recepción televisiva española en la era multipantalla. Comunicación y Sociedad, 30, 197-216. Recuperado de http://www.comunicacionysociedad.cucsh.udg.mx/index.php/comsoc/article/view/6135

Linkon, S. L. (2014). Men without Work: White working-class masculinity in deindustrialization fiction. Contemporary Literature, 55(1), 148-167. DOI: https://doi.org/10.1353/cli.2014.0003

Livingstone, S. (1990). Making sense of television: The psychology of audience’s interpretation. Oxford, RU: Pergamon Press.

López Rodríguez, F. J., Cobo Durán, S. y Hermida, A. (2013). Diferencias de perfiles de masculinidad televisiva de ficción en la comedia y en el drama. En V. Guarinos (Coord.), Hombres en serie: construcción de la masculinidad en los personajes de ficción seriada española de televisión (pp. 88-102). Madrid, España: Fragua.

Mantsios, G. (2003). Media magic: Making class invisible. En P. S. Rothenberg (Ed.), Race, class, and gender in the United States: An integrated study (pp. 93-101). Nueva York, EE. UU.: MacMillan.

Menéndez Menéndez, I. (2008). Discursos de ficción y construcción de la identidad de género en televisión. Palma de Mallorca, España: Universidad de las Islas Baleares.

Núñez Domínguez, T. y Pérez Gómez, M. Á. (2013). La heterosexualidad masculina como marca en las series de ficción televisiva. En V. Guarinos (Coord.), Hombres en serie: construcción de la masculinidad en los personajes de ficción seriada española de televisión (pp. 56-61). Madrid, España: Fragua.

O’Donnell, H. (1999). Good times, bad times: Soap operas and society in Western Europe. Londres, RU: Leicester University Press.

Oliva, M. (2013). Telerrealidad, disciplina e identidad: los makeover shows en España. Barcelona, España: UOC.

Porto, M. P. (2005). Political controversies in Brazilian TV fiction: Viewers’ interpretations of the telenovela Terra Nostra. Television & New Media, 6(4), 342-359. DOI: https://doi.org/10.1177/1527476405279862

Rueda Laffond, J. C. (2009). ¿Reescribiendo la historia? Una panorámica de la ficción histórica televisiva española reciente. Alpha (Osorno), 29, 85-104. doi: https://doi.org/10.4067/S0718-22012009002900007

Segarra, M. y Carabí, A. (Eds.) (2000). Nuevas masculinidades. Barcelona, España: Icaria.

Song, G. & Lee, T.K. (2012). “New Man” and “New Lad” with chinese characteristics? Cosmopolitanism, cultural hybridity and men’s lifestyle magazines in China. Asian Studies Review, 36(3), 345-367. DOI: https://doi.org/10.1080/10357823.2012.711808

Stiernstedt, D. & Jakobsson, P. (2017). Watching reality from a distance: Class, genre and reality television. Media, Culture & Society, 39(5), 697-714. doi: https://doi.org/10.1177/0163443716663643

Tufte, T. (2000). Living with the Rubbish Queen: Telenovelas, culture and modernity in Brazil. Luton, RU: University of Luton Press.

Vasallo de Lopes, M. I., Simoes Borelli, S. H. & Da Rocha Resende, V. (2002). Vivendo com a telenovela: mediaçoes, recepçao, teleficcionalidade. São Paulo: Summus Editorial

Published

2019-06-21

How to Cite

Pichel Vázquez, A., Gómez-Puertas, L., & Medina Bravo, P. (2019). Modelo e indicadores de masculinidad igualitaria en la ficción televisiva gallega: caso de Fontealba y Serramoura de Televisión de Galicia. Palabra Clave, 22(3). https://doi.org/10.5294/pacla.2019.22.3.9

Issue

Section

Articles