The Role of Opinions Published in the Colombian Press before the Plebiscite of October 2, 2016
DOI:
https://doi.org/10.5294/pacla.2019.22.1.9Keywords:
Plebiscite, published opinion, peace process, citizen, democracyAbstract
El papel de la opinión publicada en la prensa escrita colombiana antes del plebiscito del 2 de octubre de 2016
O papel da opinião publicada na imprensa colombiana antes do plebiscito de 2 de outubro de 2016
This article gathers the results of a descriptive research project conducted by researchers from the Media Observatory of the School of Communication at the Universidad de La Sabana. It discusses the role of opinions published in the Colombian press before the plebiscite of October 2, 2016 with which the Government of President Juan Manuel Santos Calderón intended to endorse the peace agreements reached with the Revolutionary Armed Forces of Colombia (FARC). Using the content analysis method, 466 plebiscite-related opinions published by the main national and regional printed media in Colombia were analyzed. We noted, among other things, the primacy of emotional persuasive resources over rational ones, greater presence of episodic interpretation frameworks over thematic ones, and a strong political, social and cultural connotation within the arguments for or against approving the Havana peace accords. Persuasive strategies included the use of values, either their exaltation or threatened continuity, especially in central aspects of the Colombian political culture matrix such as the risk of changing the economic model, the hypothetical threat to the democratic system, or the destabilization of social and moral models such as the family structure.
Para citar este artículo / to reference this article / para citar este artigo
Gómez-Giraldo, J. C. y Cárdenas-Ruiz, J. D. (2018). El papel de la opinión publicada en la prensa escrita colombiana antes del plebiscito del 2 de octubre de 2016. Palabra Clave 22(1), e2219. DOI: 10.5294/pacla.2019.22.1.9
Downloads
References
Aarøe, L. (2011). Investigating frame strength: The case of episodic and thematic frames. Political Communication, 28(2), 207-226. https://doi.org/10.1080/10584609.2011.568041
Abad Faciolince, H. (2016, octubre 1). Ritmo de rap por el Sí. El Espectador. Recuperado de https://www.elespectador.com/opinion/opinion/ritmo-de-rap-por-el-si-columna-657975
Amón, R. (2016, noviembre 13). De la telerrealidad a la Casa Blanca. El País. Recuperado de https://elpais.com/internacional/2016/11/10/actualidad/1478801792_086557.html
ANSA Latina. (2016, diciembre 9). Postfactual es la palabra del año. Recuperado de http://www.ansalatina.com/americalatina/noticia/sociedad/2016/12/09/postfactual-es-la-palabra-del-ano_4c942559-83fc-49ae-b028-d8915cba36ee.html
BBC Mundo. (2016, junio 24) Qué es el brexit y cómo puede afectar a Reino Unido y a la Unión Europea. Recuperado de https://www.bbc.com/mundo/noticias-internacional-36484790
Canel Crespo, M. J. (2009). El impacto de los sucesos imprevistos en la imagen pública de los gobiernos españoles. Anàlisi: quaderns de comunicació i cultura, 38, 219-236. Recuperado de https://ddd.uab.cat/record/51443
Cragan, J. F. y Shields, D. C. (1995). Symbolic theories in applied communication research: Bormann, Burke, and Fisher. Nueva Yersey, EE. UU.: Hampton Press.
Decreto 1391/2016, de 30 de agosto, por el cual se convoca a un plebiscito y se dictan otras disposiciones.
Duzán, M. J. (2016, septiembre 24). Un voto por el futuro. Semana. Recuperado de https://www.semana.com/opinion/articulo/maria-jimena-duzan-un-voto-por-el-futuro/494916
El Colombiano (2016a, sepiembre 1). La pregunta del plebiscito. Recuperado de http://www.elcolombiano.com/opinion/editoriales/la-pregunta-del-plebiscito-FD4894711
El Colombiano (2016b, septiembre 18). Dos semanas para elevar el debate. Recuperado de http://www.elcolombiano.com/opinion/editoriales/dos-semanas-para-elevar-el-debate-HG4998797
El Colombiano (2016c, octubre 2). Colombia, entre el sí y el no, p. 29.
El Espectador (2016a, septiembre 24). 26 de septiembre de 2016. Recuperado de https://www.elespectador.com/opinion/editorial/26-de-septiembre-de-2016-articulo-656696
El Espectador (2016a, octubre 1). Es momento de decir sí. Recuperado de https://www.elespectador.com/opinion/editorial/momento-de-decir-si-articulo-657974
El Heraldo (2016a, agosto 25). Una nueva etapa. Recuperado de https://www.elheraldo.co/editorial/una-nueva-etapa-280571
El Heraldo (2016c, septiembre 30). Un sí vigilante. Recuperado de https://www.elheraldo.co/editorial/un-si-vigilante-288987
Elpais.com.co (2016a, abril 28). La hora de la verdad. Recuperado de https://www.elpais.com.co/opinion/editorial/la-hora-de-la-verdad.html
Elpais.com.co (2017, julio 31). Por la convivencia. Recuperado de https://www.elpais.com.co/opinion/editorial/por-la-convivencia-1.html
El Tiempo (2016a, agosto 28). Justicia especial, pero no insular. Recuperado de https://www.eltiempo.com/opinion/editorial/justicia-especial-pero-no-insular-editorial-el-tiempo-52822
El Tiempo (2016b, octubre 2). Las razones de un sí. Recuperado de https://www.eltiempo.com/opinion/editorial/las-razones-de-un-si-editorial-el-tiempo-54558
Entman, R. M. (2003). Cascading activation: Contesting the White House’s frame after 9/11. Political Communication, 20(4), 415-432. DOI: 10.1080/10584600390244176
Entman, R. M. (2004). Projections of power: Framing news, public opinion and U.S. foreign policy. Chicago, EE. UU.: University of Chicago Press.
García Gurrionero, M. (2010). La eficacia de las estrategias de comunicación del gobierno de España (2004-2008) ante el terrorismo: análisis comparado de discursos y “frames” mediáticos desde la teoría dramatística de Kenneth Burke (Tesis doctoral, Universidad Complutense de Madrid, Madrid, España).
García Gurrionero, M. (2013). El papel del terror en la sociedad. Madrid, España: Maia.
Gómez Giraldo, J. C. (2013). La construcción de la realidad como estrategia de comunicación política ante casos conmocionantes en el gobierno del expresidente de Colombia Álvaro Uribe Vélez (Tesis doctoral, Universidad Austral, Buenos Aires, Argentina).
Gómez Giraldo, J. C. (2016, septiembre 18). Se les dio muy poco tiempo al debate y la divulgación: priman las emociones. El Colombiano. Recuperado de http://www.elcolombiano.com/opinion/contraposicion/se-les-dio-muy-poco-tiempo-al-debate-y-la-divulgacion-priman-las-emociones-AC5004266
Gómez Giraldo, J. C., Hernández Rodríguez, J. C., Gutiérrez Coba, L. M., Arango Forero, G. A. y Franco Arango, A. C. (2010). Los noticieros de la televisión colombiana “en observación”: una mirada desde la academia a la estructura, cobertura y contenidos de los teleinformativos de la televisión abierta en Colombia. Palabra Clave, 13(2), 217-250. DOI: 10.5294/pacla.2010.13.2.1
Gómez Giraldo, J. C. y Cárdenas Ruiz, J. D. (2017). El papel de los medios de comunicación en el proceso de paz en Colombia: del secretismo de la mesa al vértigo del plebiscito. En A. Gil Gil, E. Maculan y S. de Sousa Ferreira (Coords.), Colombia como nuevo modelo para la justicia de transición (pp. 145-178). Madrid, España: Instituto Universitario General Gutiérrez Mellado.
Gómez Restrepo, L. F. (2016, septiembre 12). Razón de un sí. El País. Recuperado de https://www.elpais.com.co/opinion/columnistas/luis-felipe-gomez-restrepo/razon-de-un-si.html
Infobae.com (2016, septiembre 27). Qué dicen las encuestas a cinco días del plebiscito por la paz en Colombia. Recuperado de https://www.infobae.com/america/america-latina/2016/09/27/que-dicen-las-encuestas-a-cinco-dias-del-plebiscito-por-la-paz-en-colombia/
Macnamara, J. (2015). Creating an ‘architecture of listening’ in organizations: The basis of engagement, trust, healthy democracy, social equity, and business sustainability. Sídney, Australia: University of Technology Sydney.
Martín Vivaldi, G. (1973). Géneros periodísticos. Madrid, España: Paraninfo.
Martínez, A. (2016, septiembre 19). Lo bueno del sí. El Heraldo. Recuperado de https://www.elheraldo.co/columnas-de-opinion/lo-bueno-del-si-286188
Martínez Albertos, J. L. (2001). Curso general de redacción periodística. Madrid, España: Thomson Learning.
Monitoreo de Medios. (s. f.). ¿De quién son los medios? Monitoreo de la propiedad MOM. Recuperado de http://www.monitoreodemedios.co/
Nieto Loaiza, R. (2016, octubre 2). ¡No! El Colombiano. Recuperado de https://bit.ly/2r1odK0
PBS Newshour. (2017, febrero 17). The latest election results from the Associated Press. Recuperado de https://to.pbs.org/2eT4y7C
Registraduría Nacional del Estado Civil. (2016). Plebiscito 2 de octubre de 2016. Recuperado de https://elecciones.registraduria.gov.co/pre_plebis_2016/99PL/DPLZZZZZZZZZZZZZZZZZ_L1.htm
Santos, J. M. (2016, octubre 2). Un fin y un comienzo: oportunidad para el futuro. El Colombiano. Recuperado de http://www.elcolombiano.com/opinion/columnistas/un-fin-y-un-comienzo-oportunidad-para-el-futuro-AN5087233
Semana (2016, septiembre 27). El Sí pierde fuerza, pero le sigue ganando al No. Recuperado de https://www.semana.com/nacion/articulo/plebiscito-por-la-paz-ultima-encuesta-de-ipsos-para-semana-rcn-radio-y-rcn-television/495669
Villamizar, D. (2017). Las guerrillas en Colombia: una historia desde los orígenes hasta los confines. Bogotá, Colombia: Debate.
Watzlawick, P. (1979). ¿Es real la realidad? Confusión, desinformación, comunicación. Barcelona, España: Herder.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. Proposed Policy for Journals That Offer Open Access
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.