A Model Analysis of Fictional TV Series Reception: The Role of Affective Reactions and Beliefs

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5294/pacla.2019.22.1.4

Keywords:

Television, fiction, belief, audience reaction, emotional reaction, North American series, Spanish series

Abstract

Un modelo de análisis de la recepción de series de ficción: el papel de las reacciones afectivas y las creencias

Um modelo de análise da recepção de séries de ficção: o papel das reações afetivas e crenças

The aim of this paper has been to inquire into what viewers’ beliefs are towards television shows and the affective reactions they elicit. The beliefs considered refer to aspects such as dialogs, plots, actors, characters, originality and variety, complexity, morality and quality. Regarding affective reactions towards TV series, they include cultural closeness, personal resonance, cognitive elaboration and general attitude. The method used consisted in the exhaustive analysis of ten television shows, five Spanish (Aída, Cuéntame, El internado, Águila Roja and Física o Química) and five North American (CSI, Friends, House, Desperate Housewives and Lost) using information from a telephone survey of 1,000 people. Results indicate that beliefs influence perceived quality. The most relevant aspects are dialogs, plots, actors and characters. In relation to affective reactions, the three elements considered (cultural closeness, personal resonance and cognitive elaboration) are hardly related to the general attitude towards or preference for the TV series. Conclusions show that perceived quality is determined by the combination of the various factors considered and that there is no single configuration that gives rise to a positive perception of quality. The article’s original contribution to the literature lies in the presentation and application of a theoretical model that allows to determine in detail the beliefs and attitudes of viewers towards fictional television shows.

Para citar este artículo / to reference this article / para citar este artigo

Etayo, C. (2019). Un modelo de análisis de la recepción de series de ficción: el papel de las reacciones afectivas y las creencias. Palabra Clave 22(1), e2214. DOI: 10.5294/pacla.2019.22.1.4

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Cristina Etayo, Universidad de Navarra

Profesora Titular

Dpto. Empresa Informativa
Facultad de Comunicación

References

Bens, de E. y Smaele, H. de (2001). The inflow of American television fiction on European broadcasting channels revisited. European Journal of Communication, 16(1), 51-76. DOI: 10.1177/0267323101016001003

Diego, P., Etayo, C. y Pardo, A. (2011). La percepción sobre la calidad de las series televisivas en España: contraste entre el público y los profesionales. Zer: Revista de Estudios de Comunicación, 16(31), 69-88. http://www.ehu.eus/ojs/index.php/Zer/article/view/4825

Fabbro, G. y Sánchez-Labella, I. (2016). Infancia, dibujos animados y televisión pública: la difusión de valores y contravalores en la producción española y argentina. Revista Mediterránea de Comunicación, 7(1), 11-29. DOI: 10.14198/MEDCOM2016.7.1.1

Fishbein, M. y Ajzen, I. (1975). Attitude, intention and behavior: An introduction to theory and research. Reading, EE. UU.: Addison-Wesley.

García de Castro, M. (2002). La ficción televisiva popular: una evolución de las series de televisión españolas. Barcelona, España: Gedisa.

García de Castro, M. (2008). Los movimientos de renovación en las series televisivas españolas. Comunicar, 15(30), 147-153. DOI: 10.3916/c30-2008-02-008

Grandío, M. del M. (2007a). Recepción de la ficción televisiva norteamericana en España: el caso de Friends. Revista da Associacao Nacional dos Programas de Pos-Graduacao em Comunicacao, http://www.e-compos.org.br/e-compos/article/download/186/187

Grandío, M. del M. (2007b). Reflexiones sobre el estudio de las audiencias en España. Sphera Pública, número especial, 155-172.

Hernández-García, P., Ruiz-Muñoz, M. J. y Simelio-Solà, N. (2013). Propuesta metodológica para el análisis de la ficción televisiva 2.0. Palabra Clave, 16(2), 449-469. DOI: 10.5294/pacla.2013.16.2.7

Huertas, A., Reguero, N. y Sagarzazu, I. (2010). Integración social y consumo mediático y cultural de los migrantes magrebíes en Cataluña. Zer: Revista de Estudios de Comunicación, 15(29), 213-233. http://www.ehu.eus/ojs/index.php/Zer/article/view/1654

Igartua, J. J., Acosta, T. y Frutos, F. J. (2013). Recepción e impacto del drama cinematográfico: el papel de la identificación con los personajes y la empatía. Global Media Journal México, 6(11), 1-18. https://journals.tdl.org/gmjei/index.php/GMJ_EI/article/view/75

Igartua, J. J. y Múñiz, C. (2008). Identificación con los personajes y disfrute ante largometrajes de ficción: una investigación empírica. Comunicación y Sociedad, 21(1), 25-52. https://www.unav.es/fcom/communication-society/es/articulo.php?art_id=40

Igartua, J. J. y Páez, D. (1997). El cine sobre la guerra civil española: una investigación sobre su impacto en creencias y actitudes. Boletín de Psicología, 57, 7-39.

Kantar Media (2013). Anuario de Audiencia de Televisión 2013. Madrid, España: Kantar.

Lacalle Zalduendo, C. (2012). Género y edad en la recepción de la ficción televisiva. Comunicar, 20(39), 111-118. DOI: 10.3916/C39-2012-03-01

Lacalle Zalduendo, C. y Gómez Morales, B. (2017). La recepción televisiva española en la era multipantalla. Comunicación y Sociedad, 30, 197-216. DOI: 10.1080/01463373.201

Larsen, S. F. y László, J. (1990). Cultural-historical knowledge and personal experience in appreciation of literature. European Journal of Social Psychology, 20(5), 425-440. DOI: 10.1002/ejsp.2420200505

Lazo, C. M. (2008). El proceso de recepción televisiva como interacción de contextos. Comunicar, 16(31), 35-40. DOI: 10.3916/c31-2008-01-004

Lazo, C. M. y Grandío, M. del M. (2013). Análisis de la competencia audiovisual de la ciudadanía española en la dimensión de recepción y audiencia. Communication & Society, 26(2), 114-130. https://www.unav.es/fcom/communication-society/es/resumen.php?art_id=450

Liebes, T. y Katz, E. (1986). Patterns of involvement in television fiction: A comparative analysis. European Journal of Communication, 1(2), 151-171. DOI: 10.1177/0267323186001002004

López Vidales, N., González Aldea, P. y Medina de la Viña, E. (2012). Jóvenes y televisión en 2010: un cambio de hábitos. Zer: Revista de Estudios de Comunicación, 16(30), 97-113. http://www.ehu.eus/ojs/index.php/Zer/article/view/4793/4659

Oatley, K. (1999). Why fiction may be twice as true as fact: Fiction as cognitive and emotional simulation. Review of General Psychology, 3(2), 101-117. DOI: 10.1037/1089-2680.3.2.101

Petty, R. E. y Cacioppo, J. T. (1996). Attitudes and persuasion: Classic and contemporary approaches. Boulder, EE. UU.: Westview Press.

Simons, N. (2013). Watching TV fiction in the age of digitization: A study into the viewing practices of engaged TV fiction viewers. International Journal of Digital Television, 4(2), 177-191. DOI: 10.1386/jdtv.4.2.177_1

Ugalde, L., Martínez-de-Morentín, J. I. y Medrano-Samaniego, C. (2017). Pautas de consumo televisivo en adolescentes de la era digital: un estudio transcultural. Comunicar, 25(50), 67-76. DOI: 10.3916/C50-2017-06

Vorderer, P. (1993). Audience involvement and program loyalty. Poetics, 22(1-2), 89-98. DOI: 10.1016/0304-422X(93)90022-9

Vorderer, P., Klimmt, C. y Ritterfeld, U. (2004). Enjoyment: At the heart of media entertainment. Communication Theory, 14(4), 388-408. DOI: 10.1111/j.1468-2885.2004.tb00321.x

Published

2019-01-10

How to Cite

Etayo, C. (2019). A Model Analysis of Fictional TV Series Reception: The Role of Affective Reactions and Beliefs. Palabra Clave, 22(1). https://doi.org/10.5294/pacla.2019.22.1.4

Issue

Section

Articles