The Ideological Orientation of Messages Posted on Twitter during the 24M in Spain

Authors

  • Elias Manuel Said-Hung Author Universidad Internacional de la Rioja
  • Ronaldo Cristiano Prati Author Universidade Federal do ABC (UFABC)
  • Andrea Cancino-Borbón Author Universidad del Norte

Keywords:

Social networks, participation in politics, elections, Spain, ideology

Abstract

Current digital social scenarios are being increasingly used as platforms for discussing and sharing one’s views. In this vein, this paper aims to identify some of the general features of citizen participation on Twitter during the Spanish elections held on 24 May 2015, as well as to estimate the weight or importance of ideologically charged messages and the variables associated with the publication of this kind of messages. This is based on the social media mining of 24900 tweets gathered from the #24M and #Elecciones2015 hashtags. The study allows us to observe, among other things, the role taken on by the citizens, whose participation in this election focused

on disclosing the events of this day, rather than on establishing the different ideological positions that indicated their partisan preferences. In spite of this, we were able to see how messages with a clearly defined ideological charge were particularly encouraged by users with a progressive ideological orientation or leftist tendencies, as well as the existing relationship between the publication of these messages and the party orientation of those who disclosed this type of messages.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Elias Manuel Said-Hung, Universidad Internacional de la Rioja

Investigador, consultor y SMAC con más de 10 años de experiencia profesional en los medios de comunicación social, medios digitales y las TIC en la educación. He publicado más de 50 publicaciones, incluyendo artículos, libros y capítulos de libros. Además, de haber liderado más de 15 proyectos de investigación llevados a cabo con fondos públicos o privados, a través de los recursos económicos obtenidos en convocatorias competitivas, a nivel nacional (Colombia) como a nivel internacional. En la actualidad soy investigador asociado de la Asociación Científica ICONO14; miembro del Comité Académico de la Cátedra Julian Assange, organizada por CIESPAL; y profesor titular de la Universidad Internacional de la Rioja

Ronaldo Cristiano Prati, Universidade Federal do ABC (UFABC)

Máster y PhD en Ciencias de la Computación y Matemáticas de las Computación de la Universidad de São Paulo, campus of São Carlos, São Paulo, Brazi  (2003 y 2006, respectivamente); y pregrado en Ciencias de la Computación de la misma institución (2001). Durante sus estudios de doctorado tuvo un periodo de prácticas en la Universidad Bristol, en Reino Unido. Desde el 2009, se desempeña como profesor asistente de Ciencias de la Computación en el Centro de Matemática, Computação e Cognição en la Universidade Federal do ABC (UFABC), Santo André, São Paulo, Brazil. Sus intereses investigativos incluyen big data, con énfasis en aprendizaje automático, data y text mining y sus aplicaciones.

Andrea Cancino-Borbón, Universidad del Norte

Magister en Edición, Producción y Nuevas Periodísticas de la Universidad San Pablo CEU y la Escuela de Periodismo y Comunicación de Unidad Editorial (Madrid-España), y egresada de Comunicación Social y Periodismo de la Universidad del Norte (Barranquilla-Colombia). En su reciente carrera, se ha inclinado por temas que abarcan las Tecnologías de la Información y la Comunicación y los cambios sufridos en el oficio periodístico a partir de su interacción con estas tecnologías; así como en los lenguajes propios del mundo digital. Actualmente se desempeña como Asistente de investigación del Observatorio de Educación de la Universidad del Norte; y, docente catedrática de la misma institución.

Published

2016-02-22

How to Cite

Said-Hung, E. M., Prati, R. C., & Cancino-Borbón, A. (2016). The Ideological Orientation of Messages Posted on Twitter during the 24M in Spain. Palabra Clave, 20(1), 213–238. Retrieved from https://palabraclave.unisabana.edu.co/index.php/palabraclave/article/view/6241

Issue

Section

Articles