Critical Reviews of the Film O Som ao Redor, its Aesthetic Proposals and Hermeneutic Deployment

Authors

  • Rogério de Almeida Author Universidade de São Paulo
  • Christian Hugo Pelegrini Author Universidade Federal de Juiz de Fora

Keywords:

Cinema, critical reception, hermeneutics (Source, Unesco Thesaurus).

Abstract

The article undertakes a hermeneutical analysis of a series of critical reviews appearing in major newspapers, magazines and media sites on O Som ao Redor, by the filmmaker Kleber Mendonça Filho. Sixteen reviews were selected. They provide support for observing, among other elements, the recurrence of three aesthetic proposals: the sociological aspect, whereby it is possible to understand the film as a metaphor or a discourse on Brazil; the aesthetics of the mixture of genres, particularly the sound resources used in this feature film, and, lastly, its innovative nature or modern criterion that values the potential of novel content in a work of art.

DOI: 10.5294/pacla.2016.19.3.3

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rogério de Almeida, Universidade de São Paulo

Professor Associado da Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo (FEUSP). Lidera o GEIFEC (Grupo de Estudos sobre Itinerários de Formação em Educação e Cultura) e é um dos coordenadores do Lab_Arte (Laboratório Experimental de Arte-Educação & Cultura). Bacharel em Letras (1997), Doutor em Educação (2005) e Livre-Docente em Cultura e Educação, todos os títulos pela Universidade de São Paulo (USP). Trabalha com temas ligados à Filosofia Trágica, à Antropologia do Imaginário, ao Cinema e à Literatura como processo de formação. site: www.rogerioa.com.

Christian Hugo Pelegrini, Universidade Federal de Juiz de Fora

Christian Hugo Pelegrini é Professor Adjunto da Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF). É Doutor em Audiovisual pela Universidade de São Paulo (USP). É formado em Radio e TV pela UNESP de Bauru, Especialista em Teorias e Técnicas de Comunicação pela Fundação Cásper Líbero e Mestre em História da Ciência pela PUC de São Paulo. Foi Gestor de curso de Rádio e TV na Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS), Gestor de Estúdios de Rádio e TV da USCS e Coordenador do NUPPA (Núcleo de Pesquisa e Produção Audiovisual), também da USCS. Também foi professor dos cursos de Comunicação Social da PUC de São Paulo e vice coordenador do curso de Publicidade e Propaganda da mesma instituição. Participa do grupo de pesquisa GEIFEC - Grupo de Estudos sobre Itinerários de Formação em Educação e Cultura, da USP. Os termos mais freqüentes na contextualização da produção científica, tecnológica e artístico-cultural são: Enunciação Audiovisual, TV, Cinema, Narrativas Seriadas, Estética Narrativa, Comédia, História do Cinema, História da TV.

Published

2016-01-20

How to Cite

Almeida, R. de, & Pelegrini, C. H. (2016). Critical Reviews of the Film O Som ao Redor, its Aesthetic Proposals and Hermeneutic Deployment. Palabra Clave, 19(3), 721–745. Retrieved from https://palabraclave.unisabana.edu.co/index.php/palabraclave/article/view/5768

Issue

Section

Articles