A Dilemma in Communication Research: From the Field Theory to Gnoseological Diversity and Dissemination. An Initial Study Comparing Spain, Brazil and Chile

Authors

  • Víctor Silva Echeto Author Universidad de Playa Ancha
  • Jordi de San Eugenio Vela Author Universidad de Vic (Barcelona, España)

Keywords:

Research, communication, Spain, Brazil, Chile (Source, UNESCO Thesaurus).

Abstract

From its onset, communication has been a diverse and complex area of investigation, influenced by many fields (sociology, politics, economics, technology, and semiotics). In this context, the field theory (supported by Pierre Bourdieu) offers different possibilities for organization and autonomy as a way to reduce that diversity. However, at this point, the heteronomy of the field has led to a situation where communication (as with art or other disciplines) is being influenced by global, interdisciplinary, transdisciplinary, and intermedial (or transmedial) contexts. Hence, it is gnoseological diversity that is the object of investigation, not the mass media itself. These theoretical aspects are discussed in this article and weighed against an initial comparative study on investigation in communication in Spain, Brazil and Chile, which are three of the countries with the most development in the last few years.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Jordi de San Eugenio Vela, Universidad de Vic (Barcelona, España)

Jordi de San Eugenio es doctor en Comunicación Social por la Universitat Pompeu Fabra. Vicedecano para la Investigación, la Calidad Docente y la Transferencia de Conocimiento de la Facultad de Empresa y Comunicación de la Universitat de Vic. Ha sido director del Departamento de Comunicación de la misma universidad (2011-2013) del cual forma parte actualmente como profesor. Colabora con el Departamento de Geografía y con la Facultad de Turismo de la Universidad de Girona. Tutor de los estudios de turismo de la Universidad Oberta de Catalunya y consultor del máster oficial de la Organización Mundial del Turismo.

Miembro del grupo de investigación TRACTE (Traducción Audiovisual, Comunicación y Territorio) de la Universidad de Vic y del Laboratorio de Análisis y Gestión del Paisaje (LAGP) de la Universidad de Girona. Licenciado en Geografía y Periodismo, es también máster en Medio Ambiente. Es coordinador y coautor de la obra Manual de comunicación turística. De la información a la persuasión, de la promoción a la emoción (Documenta Universitaria, 2011). Más recientemente ha publicado Teoría y métodos para marcas de territorio (UOC, 2012). Acreditado como profesor lector, tiene reconocido un tramo de investigación (sexenio) por AQU (Agencia para la Calidad del Sistema Universitario de Cataluña). Sus intereses de investigación son cercanos a los procesos de comunicación que se llevan a cabo desde el territorio, con especial incidencia en el turismo, el paisaje y las marcas de lugar. Con relación a estos temas, ha publicado libros, capítulos de libro y artículos en revistas de ámbito internacional.

Published

2014-02-20

How to Cite

Silva Echeto, V., & San Eugenio Vela, J. de. (2014). A Dilemma in Communication Research: From the Field Theory to Gnoseological Diversity and Dissemination. An Initial Study Comparing Spain, Brazil and Chile. Palabra Clave, 17(3), 803–827. Retrieved from https://palabraclave.unisabana.edu.co/index.php/palabraclave/article/view/3748

Issue

Section

Articles