YouTube, a new space for film criticism. Analysis of the most popular channels in the Spanish language
DOI:
https://doi.org/10.5294/pacla.2024.27.4.13Keywords:
Cinema, audiovisual consumption, film criticism, social networks, YouTubeAbstract
Traditional film criticism has found a new space for dissemination on YouTube, where, in addition to its own characteristics, it has added the interaction and active participation of users, generating new audiovisual content, with a more entertaining language, but without forgetting the usual features of the genre. The data were obtained from the content analysis of the four Spanish-language film review channels with the most activity and the largest number of followers. This platform, where the critic demonstrates a deep knowledge of the subject, favours closeness with the public through an innovative audiovisual format that fills the existing gap in traditional television about film in general and about criticism in particular.
Downloads
References
Bamba, M. (2005). A ciber-cinefilia e outras práticas espectatoriais mediadas pela Internet. Intercom. Sociedade Brasileira de Estudos Interdisciplinares da comunicaçao.
Barrei, S. (1999). Periodismo cultural: crítica y escritura. Ámbitos, 2, 46-60. https://doi.org/10.12795/Ambitos.1999.i02.04
Berlanga Fernández, I., Fernández-Ramírez, L. (2020). Cine e youtubers: nuevas audiencias, nuevas experiencias. Tsafiqui, 15, 45-56. https://doi.org/10.29019/tsafiqui.v11i15.806
Cardoso e Cunha, T. (2004). Argumentação e crítica. Minerva.
Díaz-Lucena, A., Álvarez Monzoncillo, J. y Mora de la Torre, V. (2022). YouTube y el nuevo rumbo de la prensa española. Revista Latina de Comunicación Social, 80, 47-67. https://doi.org/10.4185/RLCS-2022-1549
Deuze, M. y Prenger, M. (2019). Making media: Production, practices, and professions. En Dueze, M. y Prenger, M. (eds.), Making media: Production, Practices, and Professions (pp. 11-28). Amsterdam University Press.
Del Pozo M. (1970). En cine y su crítica. Universidad de Navarra.
EGM. (2022). Estudio General de Medios, 2ª ola 2023. https://reporting.aimc.es/index.html#/main/cockpit.
Establés, M. J., Guerrero-Pico, M. y Contreras-Espinosa, R. S. (2019). Gamers, writers and social media influencers: professionalization processes among teenagers. Revista Latina de Comunicación Social, 74, 214-236. https://doi.org/10.4185/RLCS-2019-1328
Esqueda-Verano, L. y Noguera, T. M. (2011). El papel de la crítica cinematográfica en el panorama audiovisual contemporáneo. En Sierra Sánchez, J. y Liberal Ormaechea, S. (coords.), Reflexiones científicas sobre cine, publicidad y género desde la perspectiva audiovisual (pp. 89-106). Fragua.
Faro, J. S. (2012). Jornalismo e crítica da cultura: a urgência da nova identidade. Revista Fronteiras. Estudos Mediáticos, 14(3), 192-198. https://doi.org/10.4013/fem.2012.143.02
Freire, A. (2018). La nueva narrativa transmedia de la generación Google Kids. UOC.
Gómez, L. (2016). Crítica e historia. El periodismo y la crítica en la cultura. Cuaderno de cátedra. EPC.
Hernández Sampieri, R., Fernández-Collado, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la Investigación. McGraw-Hill.
Iribarren, L. A. (2020) Configuraciones discursivas de la crítica cinematográfica en YouTube. En Tassara, M. y Martínez Mendoza, R. (coords.), Comunicación mediática, publicidad y digitalidades (pp. 103-112). IASS.
Krippendorff, K. (2004). Content analysis: An introduction to its methodology. Sage.
Lourenço, J. y Centeno, J. M. (2021). A cobertura jornalística do cinema: géneros e discursos jornalísticos nos media portugueses em 2019. Media & Jornalismo, 21(38), 223-239. https://doi.org/10.14195/2183-5462_38_11
Mayoral, J. (2013). Redacción periodística. Medios, géneros y formatos. Síntesis.
Morán Torres, E. (1988). Géneros del periodismo de opinión. Crítica, comentario, columna editorial. Eúnsa.
Noguera, M. (2012). El arte de la buena crítica de cine. Perspectivas del Mundo de la Comunicación, 72, 6-8.
Vidal-Mestre, M. y Freire-Sánchez, A. (2022). Creadora, antiheroína y gamer: el triple rol de las nativas digitales en la industria del videojuego y sus redes sociales. En Del Olmo Arriaga, J. L., Ruiz Viñals, C. y Vázquez, M., Mujeres y redes sociales. Eúnsa Astrolabio.
Rodríguez Pastoriza, F. (2006). Periodismo cultural. Síntesis.
Santos Silva, D. (2012). Cultura & jornalismo cultural: Tendências e desafios no contexto das indústrias culturais e criativas. Media XXI.
Santos Silva, D. (2014). A nova dimensão performativa do jornalismo cultural. Contributos do Roteiro e da Review. En Baptista, C. (ed.), Cultura na Primeira Página: O lugar da Cultura no Jornalismo Contemporâneo (pp. 37-49). Caderno de Reflexões.
Scolari, C. (2008). Hipermediaciones. Elementos para una teoría de la comunicación digital interactiva. Gedisa.
Sedeño Valdellós, M. (2013). Nueva cinefilia: reflexiones sobre la transformación de las prácticas cinéfilas por las nuevas tecnologías de la contemporaneidad. Razón y Palabra, 83, 1-13.
Suárez-Álvarez, R. y García-Jiménez, A. (2021). Centennials en TikTok: tipología de vídeos. Análisis y comparativa España-Gran Bretaña por género, edad y nacionalidad. Revista Latina de Comunicación Social, 79, 1-22. https://doi.org/10.4185/RLCS-2021-1503
Wollmer, M., Weninger, F., Knaup, T., Schuller, B., Sun, C., Sagae, K. y Morency, L.-P. (2013). YouTube movie reviews: Sentiment analysis in an audio-visual context. IEEE Intelligent Systems, 28(3), 46-53. https://doi.org/10.1109/MIS.2013.34
Yucra-Quispe, L. M., Espinoza-Montoya, C., Núñez-Pacheco, R. y Aguaded, I. (2022). De consumidores a prosumidores: la narrativa transmedia en dos juegos móviles para adolescentes y jóvenes. Revista de Comunicación, 21(1), 433-450. https://doi.org/10.26441/RC21.1-2022-A22
The YouTube Team (2013). YouTube hits a billion monthly users. [YouTube Official Blog], 21 de marzo.
Yanes Mesa, R. (2004). Géneros periodísticos y géneros anexos. Fragua.
YouTube. (2023). YouTube Official Blog. https://blog.youtube/press/
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Isaac López Redondo, Julieti Sussi Oliveira

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
1. Proposed Policy for Journals That Offer Open Access
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.