Documentary Narration of Spanish Civil War: Narrative Strategies in Historical Documentaries in the Early 21st Century

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5294/pacla.2024.27.4.4

Keywords:

Narrative decision, documentary, historical documentaries, narrative strategies, Spanish Civil War, history, images, audiovisual language, production, filmmakers, story, sequence, visual solution, sounds

Abstract

This article aims to study how historical documentaries handle the development of a tale. The initial premise is that documentaries are not a mere compilation and recounting of data but rather a narration constructed based on the perspective of the audiovisual language. To understand how filmmakers create the story, we studied documentary feature-length films on the Spanish Civil War between 2000 and 2014. The sequence has been taken as the unit of analysis, and a breakdown has been made of the types of images and sounds used according to duration, order, and predominance of plot or characters. The research bears on the concept of narrative strategy, which helps to understand the format’s internal mechanism, considering three issues: the production approach, the visual solution, and the narrative decision. The study of the selected corpus detected eleven narrative strategies—eleven ways to portray the same event from the past, with different purposes and intentions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguilar, P. (1996). Memoria y olvido de La Guerra Civil Española. Alianza.

Aguilar, P. (2006). Presencia y ausencia de la Guerra Civil y del franquismo en la democracia española: reflexiones en torno a la articulación y ruptura del “pacto de silencio”. En Godicheau, F. y Aróstegui, J. (coords.), Guerra Civil. Mito y memoria (pp. 245-294). Marcial Pons.

Balló, J. y Bergala, A. (2016). Motivos visuales del cine. Galaxia Gutenberg.

Barnouw, E. (1996). El documental. Historia y estilo. Gedisa.

Bordwell, D. (1996). La narración en el cine de ficción. Paidós.

Breschand, J. (2004). El documental, la otra cara del cine. Paidós.

Canet, F. y Prósper, J. (2009). Narrativa audiovisual. estrategias y recursos. Síntesis.

Casetti, F. y Chio, F. (2010). Cómo analizar un film. Paidós.

Carrera, P. y Talens, J. (2018). El relato documental. Cátedra.

Chatman, S. (1990). Historia y discurso. La estructura narrativa en la novela y en el cine. Taurus.

Cifre-Wibrow, P. (2022). Giro cultural de la memoria. La Guerra Civil a través de sus patrones narrativos. Peter Lang. https://doi.org/10.3726/b18634

Correyero-Ruiz, B. y Sánchez, J. (2022). El acceso a la “verdad” a través de la “ficción” en Chernobyl. El delirio del relato en la hipermodernidad. Historia y Comunicación Social, 27(1), 253-265. https://doi.org/10.5209/hics.72862

Eiroa, M. (2020). Memoria e historia en las redes sociales: nuevos aportes de resistencia al olvido de la Guerra Civil Española y el franquismo. Historia y Memoria, 21, 71-108. https://doi.org/10.19053/20275137.n21.2020.9659

El País (2007). Elías Querejeta produce Noticias de una guerra, nuevo documental del director Eterio Ortega. 9 de enero. https://elpais.com/cultura/2007/01/10/actualidad/1168383604_850215.html

Flaño, T. (2010). Amaren ideia acompaña a tres niños de la guerra en su regreso al País Vasco. Diario Vasco, Cultura, 18 de diciembre. https://www.diariovasco.com/v/20101218/cultura/amaren-ideia-acompana-tres-20101218.html

Gaudreault, J. y Jost, F. (1995). El relato cinematográfico. Cine y narratología. Paidós.

Gómez Segarra, M. (2008). Quiero hacer un documental. Rialp.

Gómez Segarra, M. (2018). Estrategias narrativas de los documentales históricos españoles sobre la Guerra Civil (2000-2014). [Tesis doctoral, Facultad de Ciencias de la Información, Universidad Complutense de Madrid].

Gómez Segarra, M. y Gil Gascón, F. (2019). La presencia del presente en los documentales históricos españoles sobre la Guerra Civil realizados en el siglo XXI. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 25(1), 235-250. https://doi.org/10.5209/ESMP.63726

Grierson, J. (1952). Documentario e realtá. Bianco e Nero.

Hudelet, A. y Crémieux, A. (2021). Exploring seriality on Screen. Audiovisual narratives in film and television. Routledge.

Kurschel, D. (coord.) (2023). La guerra civil en los juegos y entornos lúdicos. Vervuet.

Ludvigson, D. (2003). The historian filmmaker´s dilemma. Historical documentaries in Sweden in era of Häger and Villius. Uppsala University. https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:723291/FULLTEXT01.pdf

Marrone, I. (2003). Imágenes del mundo histórico. Identidades y representaciones en el noticiero y el documental en el cine mudo argentino. Biblos.

Marzal Felici, J. (2008). Avatares de la mirada: estrategias enunciativas del cine documental español contemporáneo. Hispanic Research Journal, 9(2), 165-180. https://doi.org/10.1179/174582008X272851

Mayo, L. (2016). Nuevo, documental y español: el estanque se agita. En Junkerjürgen, R., Scholz, A. y Álvarez Olañeta, P. (eds.), El cortometraje español (2000-2015): tendencias y ejemplos (pp. 129-139). Vervuert.

Montero, J. y Paz, Mª. A. (2013). Historia audiovisual para una sociedad audiovisual. Historia Crítica, 49, 159-183. https://doi.org/10.7440/histcrit49.2013.08

Nichols, B. (1991). La representación de la realidad. Paidós.

Nichols, B. (2013). Introducción al documental. UNAM.

Ortiz Heras, M. (2006). Memoria social de la Guerra Civil: la memoria de los vencidos, la memoria de la frustración. Historia Actual, 10, 179-198. https://dialnet.unirioja.es/ejemplar/148082

Plantinga, C. R. (2014). Retórica y representación en el cine de no ficción. UNAM.

Rincón Yohn, M. (2015). Una comparación de las teorías del cine documental de Bill Nichols y Carl Platinga: fundamentos, definiciones y categorizaciones. Cine Documental, 11, 29-51. https://revista.cinedocumental.com.ar/pdf/11/11-Art2.pdf

Renov, M. (1993). Theorizing Documentary. Routledge.

Rodrigo, J. (2006). La Guerra Civil: “Memoria”, “Olvido”, “Recuperación” e “Instrumentación”. Hispania Nova, 6. http://hispanianova.rediris.es/6/dossier/6d025.pdf

Salvadó, A., Oliva, M. y Pintor, I. (2020). La pantalla que todo lo ve: el motivo visual de la sala de control en la ficción contemporánea. L’Atalante, 30, 167-181. https://revistaatalante.com/index.php/atalante/article/view/798/614

Sánchez Biosca, V. (2006). Cine y guerra civil española: del mito a la memoria. Alianza.

Vallejo, A. (2018). Narrativas documentales contemporáneas: de la mostración a la enunciación. Estudios Cinematográficos, 1, 140-154. https://doi.org/10.22201/cuec.01888056p.2018.1.50

Vega, S. (2023). Lucha hasta el final. Las cárceles del tardofranquismo. Huarte de San Juan, Geografía e Historia, 30, 113-135. https://doi.org/10.48035/rhsj-gh.30.6

Williams, E., Love, C. y Love, M. (2021). Virtual reality cinema. Narrativa tips and techniques. Roudledge.

Zumalde, I. y Zunzunegui, S. (2014). Ver para creer. Apuntes en torno al efecto documental. L´Atalante, 17, 86-90. https://revistaatalante.com/index.php/atalante

Published

2024-10-22

How to Cite

Gómez Segarra, M., & Gil Gascón, F. (2024). Documentary Narration of Spanish Civil War: Narrative Strategies in Historical Documentaries in the Early 21st Century. Palabra Clave, 27(4), e2744. https://doi.org/10.5294/pacla.2024.27.4.4

Issue

Section

Articles