Price of Advertising in the Media: Analysis of the Evolution of Purchase Prices of Advertising Slots and Negotiation Conditions in Spain

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5294/pacla.2023.23.3.8

Keywords:

Costs, negotiation, media planning, rates, prices, advertising

Abstract

This work aims to know the evolution of purchase prices of advertising slots in conventional media in the last decade and discover the conditioning factors that facilitate a good advertising negotiation. A double methodology is used: quantitative by analyzing secondary sources and qualitative through a panel of experts. The results show a decreasing amount for the purchase of advertising slots, despite the increase in official rates and the scope of the medium or support. Profitability and management time are the determining factors of a good advertising negotiation. We also noted a change toward a more flexible purchase focused on results beyond brand visibility. The research shows the shift from all-media marketing toward a purchase similar to the programming used online.

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Author Biography

Inés Arranz Rodríguez, Nebrija University

Directora del Máster en Dirección de Publicidad Integrada y profesora en la Facultad de Comunicación y Artes de la Universidad Nebrija, en Madrid. Doctora Cum Laude en Ciencias de la Información Universidad Complutense de Madrid. Máster Dirección Recursos Humanos. ESIC. Programa Superior en Digital Business y gestión de contenidos digitales. THE VALLEY. Curso Superior de Publicidad Digital.  Icemd-Esic.  Desarrolló su carrera profesional como directora de medios publicitarios durante veinte años en las agencias de medios Carat, Equumedia, Optimedia, Iceberg y SMA.

Actualmente imparte docencia de las asignaturas Planificación de medios Laboratorio de Medios, Investigación de audiencias del Grado de Publicidad y RR.PP en la Universidad Nebrija y en las siguientes asignaturas de Máster: Estrategia de E-Marketing y Planificación de Medios On Line en el Máster en Marketing y Publicidad Digital. Target, puntos de contacto y gestión de medios POEM en el Máster en Dirección de Publicidad Integrada Planificación de Medios Integrada. Su línea de investigación se centra en la relación de la publicidad con los medios de comunicación.

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Published

2023-08-25

How to Cite

Ortega Fernández, E., Arranz Rodríguez, I., & Martín García, N. (2023). Price of Advertising in the Media: Analysis of the Evolution of Purchase Prices of Advertising Slots and Negotiation Conditions in Spain. Palabra Clave, 26(3), e2338. https://doi.org/10.5294/pacla.2023.23.3.8

Issue

Section

Articles