so multimodal y de enfoque sociocognitivo, para relacionar estructuras ideológicas. El instrumento aplicado es el software Stela 5.2. Los resultados reflejan un discurso polarizado, con predominio de afinidades positiva y neutral, el empleo en su mayoría de formatos de retrinos, menciones y relación de metadatos para ampliar el mensaje. Los usuarios personales dirigieron sus interpelaciones a cuentas políticas, mediáticas e institucionales para conversar acerca de la temática. Palabras clave (Fuente: tesauro de la Unesco) Cuba; covid-19; discurso; opinión pública; redes sociales; símbolos; Twitter. Symbolic Construction of Public Opinions on Twitter about Cuba’s Cooperation amidst the COVID-19 Health Crisis

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5294/pacla.2022.25.1.10

Keywords:

Cuba, COVID-19, speech, public opinion, social media, symbols, Twitter

Abstract

In a health crisis, info-communicative scenarios for decision-making/action-taking are modified by public opinion in social media, impacting health. The study aims to characterize the symbolic construction of public opinions about Cuba’s cooperation amidst the COVID-19 health crisis, reflected in discourses and their symbols on Twitter between December 31, 2020, and January 18, 2021. Related tags include #CubaporlaVida, #CubaporlaSalud, #CubaCoopera, #CubaViva, #CubaSalvaVidas, and #ConunaNuevaSonrisa, accumulating 84,581 tweets. The perspective used is transdisciplinary to integrate the knowledge of social and computer sciences, while the approach is mixed to use polarity metrics. We used data mining on the web to delve into the content-structure-use link and critical analysis of multimodal discourse with a socio-cognitive approach to relate ideological structures. The instrument employed is Stela 5.2 software. The results reflect a polarized discourse, with a predominance of positive and neutral affinities, and the use of retweets, mentions, and metadata to amplify the message. Users directed their questions to political, media, and institutional accounts to talk about the subject.

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Author Biographies

Giselle María Méndez Hernández, Universidad de Oriente

Degree in Journalism; MSc. in Didactics of Spanish and Literature, DrC. Pedagogy, and Head of the Department of Journalism at the Faculty of Humanities of the Universidad de Oriente in Santiago de Cuba, Cuba.

Milagros Alonso Pérez, Universidad de Oriente

Bachelor's Degree in Journalism, Master's Degree in Language and Discourse Studies at the Department of Letters of the Faculty of Humanities of the Universidad de Oriente, as well as Instructor Professor in the Department of Journalism; and correspondent of the Sierra Maestra Newspaper, Santiago de Cuba, Cuba.

Rafael Fonseca Valido, Universidad de Oriente

DrC. of Communication, and Consulting Professor of Journalism at the Faculty of Humanities of the Universidad de Oriente in Santiago de Cuba, Cuba.

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Published

2022-03-30

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Méndez Hernández, G. M. ., Alonso Pérez, M., & Fonseca Valido, R. (2022). so multimodal y de enfoque sociocognitivo, para relacionar estructuras ideológicas. El instrumento aplicado es el software Stela 5.2. Los resultados reflejan un discurso polarizado, con predominio de afinidades positiva y neutral, el empleo en su mayoría de formatos de retrinos, menciones y relación de metadatos para ampliar el mensaje. Los usuarios personales dirigieron sus interpelaciones a cuentas políticas, mediáticas e institucionales para conversar acerca de la temática. Palabras clave (Fuente: tesauro de la Unesco) Cuba; covid-19; discurso; opinión pública; redes sociales; símbolos; Twitter. Symbolic Construction of Public Opinions on Twitter about Cuba’s Cooperation amidst the COVID-19 Health Crisis. Palabra Clave, 25(1), e25110. https://doi.org/10.5294/pacla.2022.25.1.10