Impact of Mobility Restrictions Due to COVID-19 on TV Consumption in Spain in 2020
DOI:
https://doi.org/10.5294/pacla.2022.25.1.5Keywords:
Audiences, communication and crisis, television consumption, COVID-19, mobility rate, advertising investmentAbstract
On March 14, 2020, a state of alarm was decreed in Spain, including restrictive mobility and economic activity measures. These restrictions caused changes in life habits, entertainment, and media consumption. The constant need for information promoted television as a trusted channel to bring current affairs closer to citizens. The interruption of programming with news flashes marked the program schedule and triggered TV consumption, especially during strict lockdown. There was a drop in television advertising investment of -18.4 % compared to 2019 and -50 % in April and May. Two reasons can explain the increase in TV consumption: the need for information on the epidemiological context and the increased time that citizens spent in their residence due to mobility restrictions. The first point can be contrasted with the significant increase in the audience of newscasts and the second with the correlation between citizens’ consumption and mobility. This analysis makes it possible to predict TV consumption based on mobility and design better media planning strategies tailored to the possible scenarios caused by COVID-19.
Downloads
References
Arrieta, E. A., Castillo, L. M. y Amillategui, B. N. (2020). Pandemia, consumo audiovisual y tendencias de futuro en comunicación. Revista de Comunicación y Salud, 10(2), 149-183. https://doi.org/10.35669/rcys.2020.10(2).149-183
AIMC (2020). AIMC Cuaderno de Bitácora: Semana 4 de Confinamiento (S4C). https://www.aimc.es/a1mc-c0nt3nt/uploads/2020/04/2020_ 04_16_NP_AIMC_Cuaderno_de_Bitacora_sem1_s4c.pdf
Barlovento Comunicación (2021). Informe de Audiencias Diarias. https://www.barloventocomunicacion.es/audiencias-diarias/
Barlovento Comunicación (2020). Cambio de hábitos y preferencias de la ciudadanía española frente al televisor por la crisis del coronavirus. Informe especial, marzo 2020. https://www.barloventocomunicacion.es/wp-content/uploads/2020/04/Informe-especial-coronavirus-MARZO-2020-ACTUALIZADO.pdf
Blasco, M. M., Castellà, C. O. y Raso, M. L. (2020). Impacto de la pandemia de Covid-19 en el consumo de medios en España. Revista Latina de Comunicación Social, 78, 155-167. https://doi.org/10.4185/RLCS-2020-1472
Fernández Calleja, J. M. (2016). La crisis económica y los escándalos de corrupción aumentan la audiencia de los debates televisivos. Opción, 11, 498-513.
Cimino, F. y Besson, L. (2020). Covid-19 crisis PSM audience performance. EBU, 23 de abril. https://www.ebu.ch/publications/research/membersonly/report/covid-19-crisis-the-impact-on-digital-media-consumption
Cowper, A. (2020). Covid-19: are we getting the communications right? BMJ, 368. https://doi.org/10.1136/bmj.m919
Crónica Digital (2020, 25 de marzo). El consumo de televisión y medios digitales durante el confinamiento se dispara. https://cronicaglobal.elespanol.com/vida/aumenta-consumo-television-medios-digitales-durante-confinamiento_331059_102.html
Cuesta, U., Roberts, M., Mart nez, L. y Bengochea, C., (24-25 de junio de 2021). An lisis psicosocial y del confinamiento por Covid-19 en el consumo de contenidos pornogr ficos digitales en la poblaci n juvenil. [Ponencia] 8 Congreso Internacional de Investigadores do Audiovisual. En l nea.
Real Decreto 463 (2020, 14 de marzo). Por el que se declara el estado de alarma para la gestión de la situación de crisis sanitaria ocasionada por el covid-19. Boletín Oficial del Estado, 67, 25390-25400. https://www.boe.es/eli/es/rd/2020/03/14/463
Real Decreto 956 (2020, 3 de noviembre). Por el que se prorroga el estado de alarma declarado por el Real Decreto 926/2020, de 25 de octubre, por el que se declara el estado de alarma para contener la propagación de infecciones causadas por la Sars-CoV-2. Boletín Oficial del Estado, 291, 95841-95845. https://www.boe.es/eli/es/rd/2020/11/03/956
Orden SND/380 (2020, 30 de abril). Sobre las condiciones en las que se puede realizar actividad física no profesional al aire libre durante la situación de crisis ocasionada por el covid-19. Boletín Oficial del Estado, 121, 30925-30929. https://www.boe.es/eli/es/o/2020/04/30/snd380
Google (2021). Índices de movilidad. https://www.google.com/covid19/mobility/
Igartua, J. J., Ortega-Mohedano, F. y Arcila-Calderón, C. (2020). Usos de la comunicación en los tiempos del coronavirus. Un estudio transcultural. El Profesional de la Información, 29(3). https://doi.org/10.3145/epi.2020.may.18
Infoadex (2020). Estudio InfoAdex de la inversión publicitaria en España en 2020. https://www.infoadex.es/home/wp-content/uploads/2021/02/NP-Estudio-InfoAdex-de-la-Inversi%C3%B3n-Publicitaria-en-Espa%C3%B1a-2021.pdf
Lazarsfeld, P. y Merton, R. (1977). Comunicación de masas, gusto popular y acción social organizada. En La comunicación de masas. CEAL.
Lemenager, T. et al. (2021). Covid-19 lockdown restrictions and online media consumption in Germany. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(1), 14. https://doi.org/10.3390/ijerph18010014
López-Rico, C. M., González-Esteban, J. L. y Hernández-Martínez, A. (2020). Consumo de información en redes sociales durante la crisis de la covid-19 en España. Revista de Comunicación y Salud, 10(2), 461-481. DOI: https://doi.org/10.35669/rcys.2020.10(2).149-183
McQuail, D. (1983). Introducción a la teoría de la comunicación. Paidós.
Ministerio de Sanidad España (2020a). Anexo II. Previsión orientativa para el levantamiento de las limitaciones de ámbito nacional establecidas en el estado de alarma, en función de las fases de transición a una nueva normalidad. 28.05.2020. https://www.lamoncloa.gob.es/consejodeministros/resumenes/Documents/2020/28042020_Anexo%20II%20FASES.pdf
Ministerio de Sanidad España (2020b). Actualización nº 101. Enfermedad por el coronavirus (covid-19). 10.05.2020. https://www.mscbs.gob.es/profesionales/saludPublica/ccayes/alertasActual/nCov/documentos/Actualizacion_101_COVID-19.pdf
Ministerio de Sanidad España (2020c). Actualización nº 115. Enfermedad por el coronavirus (covid-19). 24.05.2020. https://www.mscbs.gob.es/profesionales/saludPublica/ccayes/alertasActual/nCov/documentos/Actualizacion_115_COVID-19.pdf
Ministerio de Sanidad España (2020d). Actualización nº 129. Enfermedad por el coronavirus (covid-19). 07.06.2020. https://www.mscbs.gob.es/profesionales/saludPublica/ccayes/alertasActual/nCov/documentos/Actualizacion_129_COVID-19.pdf
Ministerio de Sanidad España (2020e). Actualización nº 143. Enfermedad por el coronavirus (covid-19). 21.06.2020. https://www.mscbs.gob.es/profesionales/saludPublica/ccayes/alertasActual/nCov/documentos/Actualizacion_143_COVID-19.pdf
Ministerio de Sanidad España (2020f). Actualización nº 219. Enfermedad por el coronavirus (covid-19). 01.10.2020. https://www.mscbs.gob.es/profesionales/saludPublica/ccayes/alertasActual/nCov/documentos/Actualizacion_219_COVID-19.pdf
Ministerio de Sanidad España (2021). Actualización nº 371. Enfermedad por el coronavirus (covid-19). 10.05.2021. https://www.mscbs.gob.es/profesionales/saludPublica/ccayes/alertasActual/nCov/documentos/Actualizacion_371_COVID-19.pdf
Nielsen, R. K., Fletcher, R., Newman, N., Brennen, J. S. y Howard, P. N. (2020). Navigating the ‘infodemic’: How people in six countries access and rate news and information about coronavirus. Reuters Institute. https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/infodemic-how-people-six-countries-access-and-rate-news-and-information-about-coronavirus
Ouedraogo, N. (2020). Social media literacy in crisis context: Fake news consumption during Covid-19 lockdown. SSRN. https://doi.org/10.2139/ssrn.3601466
Rivas, C. (2020). La inversión publicitaria cae un -10,2% en los tres primeros meses de 2020. Infoadex. https://www.infoadex.es/home/inversion-publicitaria-primeros-tres-meses-2020/
Sánchez, M. A. (2021). Resumen estudio Infoadex de la inversión publicitaria en España 2021. Recuperado de: https://www.infoadex.es/home/wp-content/uploads/2021/02/Estudio-InfoAdex-2021-Resumen-1.pdf
Silva-Torres, J. J., Martínez-Martínez, L. y Cuesta-Cambra, U. (2020). Diseño de un modelo de atención visual para campañas de comunicación. El caso de la Covid-19. Profesional de la Información, 29(6). https://doi.org/10.3145/epi.2020.nov.27
Teigum, H. y Nafría, E. (2020). El nuevo consumo de TV y la importancia del covisionado. Kantar, 17 de diciembre. https://www.kantar.com/es/inspiracion/publicidad-y-medios/el-nuevo-consumo-de-tv-y-la-importancia-del-covisionado
WHO (2020, 11 de marzo). WHO Director-General’s opening remarks at the media briefing on Covid-19. https://www.who.int/director-general/speeches/detail/who-director-general-s-opening-remarks-at-the-media-briefing-on-covid-19---11-march-2020
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Palabra Clave

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
1. Proposed Policy for Journals That Offer Open Access
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.