Meta-research on Transmedia Storytelling: Inputs from Ibero-America
DOI:
https://doi.org/10.5294/pacla.2022.25.3.4Keywords:
Articles, scientific journals, Ibero-America, meta-research, research trends, communication, transmedia storytellingAbstract
Convergence and participatory culture are two of the most characteristic phenomena of the current media ecosystem. Their primary touchpoint lies in transmedia storytelling, complex stories that flow through multiple media and supports and ultimately rely on the collaboration of audiences for their expansion. From this approach, the present study aims to describe how high-impact Ibero-American research in this area has been conducted in the last decade (2011-2020). To do this, a meta-research was carried out with a sample of 148 articles whose common denominator is the concept of transmedia. After a systematic, objective, and quantitative content analysis, it is possible to affirm that this academic production hasan evident empirical and qualitative nature usually focused on the studying fictional stories disseminated through traditional cultural industries. However, there is also a change in trend led by digital social media and other themes beyond fiction.
Downloads
References
Albarello, F. y Mihal, I. (2018). Del canon al fandom escolar: #Orson80 como narrativa transmedia educativa. Comunicación y Sociedad, 33, 223-247. https://doi.org/10.32870/cys.v0i33.7055
Caffarel-Serra, C., Ortega-Mohedano, F. y Gaitán-Moya, J. A. (2018). La investigación en comunicación en España: debilidades, amenazas, fortalezas y oportunidades. Comunicar, 26(56), 61-70. https://doi.org/10.3916/C56-2018-06
Costa-Sánchez, C. y López-García, X. (2021). Narrativas transmedia sociales en el ámbito hispanoamericano (2014-2018). Arte, Individuo y Sociedad, 33(1), 237-257. https://revistas.ucm.es/index.php/ARIS/article/view/67561
Costa-Sánchez, C. y Piñeiro-Otero, T. (2012). Nuevas narrativas audiovisuales: multiplataforma, cross-media y transmedia. El caso de Águila Roja (RTVE). Icono14, 10(2), 6-28. https://doi.org/10.7195/ri14.v10i2.156
Denzin, N.K. (2012). Triangulation 2.0. Journal of Mixed Methods Research, 6(2), 80-88. https://doi.org/10.1177/1558689812437186
Freire, A. (2018). La nueva narrativa transmedia de la generación Google Kids. UOC.
Gaitán-Moya, J. A., Lozano-Ascencio, C., Caffarel-Serra, C. y Piñuel, J. L. (2021). La investigación en comunicación en proyectos I+D en España de 2007 a 2018. Revista Latina de Comunicación Social, 79, 1-25. https://doi.org/10.4185/RLCS-2020-1486
Gambarato, R. R. (2019). A design approach to transmedia projects. En Freeman, M. y Gambarato, R. R. (eds.), The Routledge Companion to Transmedia Studies (pp. 401-409). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781351054904
Gomero, G., Barredo, D. y Hernández, J. (2020). Transmedia storytelling research paradigms and practices in Latin America and Spain: An interview with academic directors and experts. En Gómez-Chova, L., López-Martínez, A. y Candel-Torres, I. (eds.), Edulearn20 Proceedings. 12th International Conference on Education and New Learning Technologies (pp. 3730-3734). IATED Academy.
Guerrero-Pico, M. y Scolari, C. A. (2016). Narrativas transmedia y contenidos generados por los usuarios: el caso de los crossovers. Cuadernos.info, 38, 183-200. https://doi.org/10.7764/cdi.38.760
Hair, J. F., Black, W. C., Babin, B. J. y Anderson, R. E. (2010). Multivariate data analysis (7 ed.). Pearson Prentice Hall.
Hayes, A. F. y Krippendorff, K. (2007). Answering the call for a standard reliability measure for coding data. Communication Methods and Measures, 1(1), 77-89. https://doi.org/10.1080/19312450709336664
Hellín-Ortuño, P., Trindade, E. y García-López, J. (2019). Latin-American perceptions on definitions and arguments about crossmedia and transmedia in advertising. Profesional de la Información, 28(4), e280408. https://doi.org/10.3145/epi.2019.jul.08
Hermann-Acosta, A. y Pérez-Garcias, A. (2019). Narrativas digitales, relatos digitales y narrativas transmedia: revisión sistemática de literatura en educación en el contexto iberoamericano. Revista Espacios, 40(41), 5.
Hernández, M. y Grandío, M. M. (2011). Narrativa crossmedia en el discurso televisivo de ciencia ficción. Estudio de Battlestar Galactica (2003-2010). Área Abierta, 28, 1-20.
Herrero-Curiel, E. y Planells-de-la-Maza, A. J. (2020). Nuevas narrativas periodísticas entre la información y la simulación lúdica: los docuwebs y los newsgames. Palabra Clave, 23(2), e2325. https://doi.org/10.5294/pacla.2020.23.2.5
Igartua, J. J. (2006). Métodos cuantitativos de investigación en comunicación. Bosch.
Irigaray, F. y Lovato, A. (eds.) (2015). Producciones transmedia de no ficción. Análisis, experiencias y tecnologías. Universidad Nacional del Rosario. https://rephip.unr.edu.ar/handle/2133/5666
Jenkins, H. (2001). Convergence? I Diverge. MIT Technology Review, 1 de junio. http://web.mit.edu/~21fms/People/henry3/converge.pdf
Jenkins, H. (2003). Transmedia Storytelling. MIT Technology Review, 1 de enero. https://www.technologyreview.com/2003/01/15/234540/transmedia-storytelling/
Jenkins, H. (2006). Convergence culture: Where old and new media collide. NYU Press.
Johnson, B. T., Scott-Sheldon, L. A. J., Snyder, L. B., Noar, S. M. y Huedo-Medina, T. B. (2008). Contemporary approaches to meta-analysis in communication research. En Hayes, A. F., Slater, M. D. y Snyder, L. B. (eds.), The SAGE Sourcebook of Advanced Data Analysis Methods for Communication Research (pp. 311-347). Sage. https://doi.org/10.4135/9781452272054.n11
Karlsen, J. (2019). Transmedia documentary. Experience and participatory approaches to non-fiction transmedia. En Freeman, M. y Gambarato, R. R. (eds.), The Routledge Companion to Transmedia Studies (pp. 25-34). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781351054904
Kinder, M. (1991). Playing with power in movies, television, and video games: From muppet babies to teenage mutant ninja turtles. University of California Press. https://doi.org/10.1525/9780520912434
Krippendorff, K. (2011). Agreement and information in the reliability of coding. Communication Methods and Measures, 5(2), 93-112. https://doi.org/10.1080/19312458.2011.568376
Lloret-Segura, S., Ferreres-Traver, A., Hernández-Baeza, A. y Tomás-Marco, I. (2014). El análisis factorial exploratorio de los ítems: una guía práctica, revisada y actualizada. Anales de Psicología, 30(3), 1151-1169. https://doi.org/10.6018/analesps.30.3.199361
Martínez-Nicolás, M. y Carrasco-Campos, Á. (2018). La transformación de una comunidad científica. Evolución del patrón de autoría de la investigación española sobre comunicación publicada en revistas especializadas (1990-2014). Revista Latina de Comunicación Social, 73, 1368-1383. https://doi.org/10.4185/RLCS-2018-1311
Martínez-Nicolás, M., Saperas, E. y Carrasco-Campos, Á. (2019). La investigación sobre comunicación en España en los últimos 25 años (1990-2014). Objetos de estudio y métodos aplicados en los trabajos publicados en revistas españolas especializadas. Empiria, 42, 37-69. https://doi.org/10.5944/empiria.42.2019.23250
Martínez-Sáez, J., Canós-Cerdá, E. y Sanchis-Roca, G. (2017). Narrativas transmedia y publicidad: análisis de las campañas más premiadas (2011-2016). adComunica, 14, 51-74. https://doi.org/10.6035/2174-0992.2017.14.4
Marzal-Felici, J., Rodríguez-Serrano, A. y Soler-Campillo, M. (2021). Comparación del impacto de libros y artículos de investigadores españoles de comunicación a través de Google Scholar en 2019. Revista Española de Documentación Científica, 44(1), e288. https://doi.org/10.3989/redc.2021.1.1744
Mora, V. L. (2014). Acercamiento al problema terminológico de la narratividad transmedia. Caracteres, 31(1), 11-40.
Mut-Camacho, M. y Miquel-Segarra, S. (2019). La narrativa transmedia aplicada a la comunicación corporativa. Revista de Comunicación, 18(2), 225-244. https://doi.org/10.26441/RC18.2-2019-A11
Neuendorf, K. A. (2017). The content analysis guidebook (2 ed.). Sage. https://doi.org/10.4135/9781071802878
Norušis, M. J. (2012). IBM SPSS statistics 19 guide to data analysis. Prentice Hall.
Paíno-Ambrosio, A. y Rodríguez-Fidalgo, M. I. (2016). Renovarse o morir. Los ‘docugames’, una nueva estrategia transmedia que reinventa las formas de transmitir la realidad. Icono 14(1), 155-180. https://doi.org/10.7195/ri14.v14i1.908
Piñeiro-Naval, V. (2020). The content analysis methodology. Uses and applications in communication research on Spanish-speaking countries. Communication & Society, 33(3), 1-15. https://doi.org/10.15581/003.33.3.1-15
Piñeiro-Naval, V. y Mangana, R. (2019). La presencia del framing en los artículos publicados en revistas hispanoamericanas de comunicación indexadas en Scopus. Palabra Clave, 22(1), e2216. https://doi.org/10.5294/pacla.2019.22.1.6
Piñeiro-Naval, V. y Morais, R. (2019). Estudio de la producción académica sobre comunicación en España e Hispanoamérica. Comunicar, 27(61), 113-123. https://doi.org/10.3916/C61-2019-10
Piñeiro-Naval, V. y Morais, R. (2020). La política como temática de estudio en las revistas hispánicas de comunicación. Convergencia. Revista de Ciencias Sociales, 27, 1-26. https://doi.org/10.29101/crcs.v27i0.14684
Piñeiro-Naval, V. y Morais, R. (2021). Tendencias de los artículos académicos sobre TIC y web social en el período 2013-2017. Cuadernos.info, 48, 1-26. https://doi.org/10.7764/cdi.48.27791
Renó, D. y Flores, J. (2018). Periodismo transmedia. Ria. http://www.riaeditorial.com/index.php/periodismo-transmedia/
Rodríguez-Ferrándiz, R. (2014). El relato por otros medios: ¿un giro transmediático? Cuadernos de Información y Comunicación, 19, 19-37. https://doi.org/10.5209/rev_CIYC.2014.v19.43901
Rubio-Hurtado, M. J. y Vilà-Baños, R. (2017). El análisis de conglomerados bietápico o en dos fases con SPSS. Reire, 10(1), 118-126. https://doi.org/10.1344/reire2017.10.11017
Rundle-Thiele, S., Kubacki, K., Tkaczynski, A. y Parkinson, J. (2015). Using two-step cluster analysis to identify homogeneous physical activity groups. Marketing Intelligence & Planning, 33(4), 522-537. https://doi.org/10.1108/MIP-03-2014-0050
Ryan, M. L. (2013). Transmedial storytelling and transfictionality. Poetics Today, 34(3), 361-388. https://doi.org/10.1215/03335372-2325250
Sánchez-Mesa, D., Aarseth, E., Pratten, R. y Scolari C. (2016). Transmedia (Storytelling?): A polyphonic critical review. Artnodes, 18, 8-19. https://doi.org/10.7238/a.v0i18.3064
Saperas, E. y Carrasco-Campos, Á. (2019). ¿Cómo investigamos la comunicación? La meta-investigación como método para el estudio de las prácticas de investigación en los artículos publicados en revistas científicas. En Sierra-Caballero, F. y Alberich-Pascual, J., Epistemología de la comunicación y cultura digital: retos emergentes (pp. 217-230). Universidad de Granada.
Scolari, C. A. (2009). Transmedia storytelling: Implicit consumers, narrative worlds, and branding in contemporary media production. International Journal of Communication, 3, 586-606.
Scolari, C. A. (2013). Narrativas transmedia. Cuando todos los medios cuentan. Deusto.
Scolari, C. A., Masanet, M. J., Guerrero-Pico, M. y Establés, M. J. (2018). Transmedia literacy in the new media ecology: Teens’ transmedia skills and informal learning strategies. Profesional de la Información, 27(4), 801-812. https://doi.org/10.3145/epi.2018.jul.09
Toffler, A. (1981). The third wave. Bantam.
Vicente-Torrico, D. (2017). Estudio bibliométrico de la producción científica sobre narrativa transmedia en España hasta 2016: análisis descriptivo de las 20 principales revistas de comunicación españolas según Google Scholar Metrics (h5). adComunica, 14, 141-160. https://doi.org/10.6035/2174-0992.2017.14.8
Walter, N., Cody, M. J. y Ball-Rokeach, S. J. (2018). The ebb and flow of communication research: Seven decades of publication trends and research priorities. Journal of Communication, 68(2), 424-440. https://doi.org/10.1093/joc/jqx015
Wimmer, R. D. y Dominick, J. R. (2011). Mass media research: An introduction (9 ed.). Wadsworth.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Palabra Clave
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
1. Proposed Policy for Journals That Offer Open Access
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.