Meta-research on Transmedia Storytelling: Inputs from Ibero-America

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5294/pacla.2022.25.3.4

Keywords:

Articles, scientific journals, Ibero-America, meta-research, research trends, communication, transmedia storytelling

Abstract

Convergence and participatory culture are two of the most characteristic phenomena of the current media ecosystem. Their primary touchpoint lies in transmedia storytelling, complex stories that flow through multiple media and supports and ultimately rely on the collaboration of audiences for their expansion. From this approach, the present study aims to describe how high-impact Ibero-American research in this area has been conducted in the last decade (2011-2020). To do this, a meta-research was carried out with a sample of 148 articles whose common denominator is the concept of transmedia. After a systematic, objective, and quantitative content analysis, it is possible to affirm that this academic production hasan evident empirical and qualitative nature usually focused on the studying fictional stories disseminated through traditional cultural industries. However, there is also a change in trend led by digital social media and other themes beyond fiction.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Valeriano Piñeiro-Naval, Universidad de Salamanca

Profesor Ayudante Doctor en el Departamento de Sociología y Comunicación de la Universidad de Salamanca (USAL). Miembro del Observatorio de los Contenidos Audiovisuales (OCA), Grupo de Investigación Reconocido (GIR) de la USAL y Unidad de Investigación Consolidada (UIC) de Castilla y León (España).

Raquel Crespo-Vila, Instituto Politécnico de Bragança

Investigadora Posdoctoral del programa “Margarita Salas” para la Recualificación del Sistema Universitario Español (2021-2023), financiado por el Ministerio de Universidades & Fondos Next Generation EU (Orden UNI/551/2021 y Real Decreto 289/2021).

References

Albarello, F. y Mihal, I. (2018). Del canon al fandom escolar: #Orson80 como narrativa transmedia educativa. Comunicación y Sociedad, 33, 223-247. https://doi.org/10.32870/cys.v0i33.7055

Caffarel-Serra, C., Ortega-Mohedano, F. y Gaitán-Moya, J. A. (2018). La investigación en comunicación en España: debilidades, amenazas, fortalezas y oportunidades. Comunicar, 26(56), 61-70. https://doi.org/10.3916/C56-2018-06

Costa-Sánchez, C. y López-García, X. (2021). Narrativas transmedia sociales en el ámbito hispanoamericano (2014-2018). Arte, Individuo y Sociedad, 33(1), 237-257. https://revistas.ucm.es/index.php/ARIS/article/view/67561

Costa-Sánchez, C. y Piñeiro-Otero, T. (2012). Nuevas narrativas audiovisuales: multiplataforma, cross-media y transmedia. El caso de Águila Roja (RTVE). Icono14, 10(2), 6-28. https://doi.org/10.7195/ri14.v10i2.156

Denzin, N.K. (2012). Triangulation 2.0. Journal of Mixed Methods Research, 6(2), 80-88. https://doi.org/10.1177/1558689812437186

Freire, A. (2018). La nueva narrativa transmedia de la generación Google Kids. UOC.

Gaitán-Moya, J. A., Lozano-Ascencio, C., Caffarel-Serra, C. y Piñuel, J. L. (2021). La investigación en comunicación en proyectos I+D en España de 2007 a 2018. Revista Latina de Comunicación Social, 79, 1-25. https://doi.org/10.4185/RLCS-2020-1486

Gambarato, R. R. (2019). A design approach to transmedia projects. En Freeman, M. y Gambarato, R. R. (eds.), The Routledge Companion to Transmedia Studies (pp. 401-409). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781351054904

Gomero, G., Barredo, D. y Hernández, J. (2020). Transmedia storytelling research paradigms and practices in Latin America and Spain: An interview with academic directors and experts. En Gómez-Chova, L., López-Martínez, A. y Candel-Torres, I. (eds.), Edulearn20 Proceedings. 12th International Conference on Education and New Learning Technologies (pp. 3730-3734). IATED Academy.

Guerrero-Pico, M. y Scolari, C. A. (2016). Narrativas transmedia y contenidos generados por los usuarios: el caso de los crossovers. Cuadernos.info, 38, 183-200. https://doi.org/10.7764/cdi.38.760

Hair, J. F., Black, W. C., Babin, B. J. y Anderson, R. E. (2010). Multivariate data analysis (7 ed.). Pearson Prentice Hall.

Hayes, A. F. y Krippendorff, K. (2007). Answering the call for a standard reliability measure for coding data. Communication Methods and Measures, 1(1), 77-89. https://doi.org/10.1080/19312450709336664

Hellín-Ortuño, P., Trindade, E. y García-López, J. (2019). Latin-American perceptions on definitions and arguments about crossmedia and transmedia in advertising. Profesional de la Información, 28(4), e280408. https://doi.org/10.3145/epi.2019.jul.08

Hermann-Acosta, A. y Pérez-Garcias, A. (2019). Narrativas digitales, relatos digitales y narrativas transmedia: revisión sistemática de literatura en educación en el contexto iberoamericano. Revista Espacios, 40(41), 5.

Hernández, M. y Grandío, M. M. (2011). Narrativa crossmedia en el discurso televisivo de ciencia ficción. Estudio de Battlestar Galactica (2003-2010). Área Abierta, 28, 1-20.

Herrero-Curiel, E. y Planells-de-la-Maza, A. J. (2020). Nuevas narrativas periodísticas entre la información y la simulación lúdica: los docuwebs y los newsgames. Palabra Clave, 23(2), e2325. https://doi.org/10.5294/pacla.2020.23.2.5

Igartua, J. J. (2006). Métodos cuantitativos de investigación en comunicación. Bosch.

Irigaray, F. y Lovato, A. (eds.) (2015). Producciones transmedia de no ficción. Análisis, experiencias y tecnologías. Universidad Nacional del Rosario. https://rephip.unr.edu.ar/handle/2133/5666

Jenkins, H. (2001). Convergence? I Diverge. MIT Technology Review, 1 de junio. http://web.mit.edu/~21fms/People/henry3/converge.pdf

Jenkins, H. (2003). Transmedia Storytelling. MIT Technology Review, 1 de enero. https://www.technologyreview.com/2003/01/15/234540/transmedia-storytelling/

Jenkins, H. (2006). Convergence culture: Where old and new media collide. NYU Press.

Johnson, B. T., Scott-Sheldon, L. A. J., Snyder, L. B., Noar, S. M. y Huedo-Medina, T. B. (2008). Contemporary approaches to meta-analysis in communication research. En Hayes, A. F., Slater, M. D. y Snyder, L. B. (eds.), The SAGE Sourcebook of Advanced Data Analysis Methods for Communication Research (pp. 311-347). Sage. https://doi.org/10.4135/9781452272054.n11

Karlsen, J. (2019). Transmedia documentary. Experience and participatory approaches to non-fiction transmedia. En Freeman, M. y Gambarato, R. R. (eds.), The Routledge Companion to Transmedia Studies (pp. 25-34). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781351054904

Kinder, M. (1991). Playing with power in movies, television, and video games: From muppet babies to teenage mutant ninja turtles. University of California Press. https://doi.org/10.1525/9780520912434

Krippendorff, K. (2011). Agreement and information in the reliability of coding. Communication Methods and Measures, 5(2), 93-112. https://doi.org/10.1080/19312458.2011.568376

Lloret-Segura, S., Ferreres-Traver, A., Hernández-Baeza, A. y Tomás-Marco, I. (2014). El análisis factorial exploratorio de los ítems: una guía práctica, revisada y actualizada. Anales de Psicología, 30(3), 1151-1169. https://doi.org/10.6018/analesps.30.3.199361

Martínez-Nicolás, M. y Carrasco-Campos, Á. (2018). La transformación de una comunidad científica. Evolución del patrón de autoría de la investigación española sobre comunicación publicada en revistas especializadas (1990-2014). Revista Latina de Comunicación Social, 73, 1368-1383. https://doi.org/10.4185/RLCS-2018-1311

Martínez-Nicolás, M., Saperas, E. y Carrasco-Campos, Á. (2019). La investigación sobre comunicación en España en los últimos 25 años (1990-2014). Objetos de estudio y métodos aplicados en los trabajos publicados en revistas españolas especializadas. Empiria, 42, 37-69. https://doi.org/10.5944/empiria.42.2019.23250

Martínez-Sáez, J., Canós-Cerdá, E. y Sanchis-Roca, G. (2017). Narrativas transmedia y publicidad: análisis de las campañas más premiadas (2011-2016). adComunica, 14, 51-74. https://doi.org/10.6035/2174-0992.2017.14.4

Marzal-Felici, J., Rodríguez-Serrano, A. y Soler-Campillo, M. (2021). Comparación del impacto de libros y artículos de investigadores españoles de comunicación a través de Google Scholar en 2019. Revista Española de Documentación Científica, 44(1), e288. https://doi.org/10.3989/redc.2021.1.1744

Mora, V. L. (2014). Acercamiento al problema terminológico de la narratividad transmedia. Caracteres, 31(1), 11-40.

Mut-Camacho, M. y Miquel-Segarra, S. (2019). La narrativa transmedia aplicada a la comunicación corporativa. Revista de Comunicación, 18(2), 225-244. https://doi.org/10.26441/RC18.2-2019-A11

Neuendorf, K. A. (2017). The content analysis guidebook (2 ed.). Sage. https://doi.org/10.4135/9781071802878

Norušis, M. J. (2012). IBM SPSS statistics 19 guide to data analysis. Prentice Hall.

Paíno-Ambrosio, A. y Rodríguez-Fidalgo, M. I. (2016). Renovarse o morir. Los ‘docugames’, una nueva estrategia transmedia que reinventa las formas de transmitir la realidad. Icono 14(1), 155-180. https://doi.org/10.7195/ri14.v14i1.908

Piñeiro-Naval, V. (2020). The content analysis methodology. Uses and applications in communication research on Spanish-speaking countries. Communication & Society, 33(3), 1-15. https://doi.org/10.15581/003.33.3.1-15

Piñeiro-Naval, V. y Mangana, R. (2019). La presencia del framing en los artículos publicados en revistas hispanoamericanas de comunicación indexadas en Scopus. Palabra Clave, 22(1), e2216. https://doi.org/10.5294/pacla.2019.22.1.6

Piñeiro-Naval, V. y Morais, R. (2019). Estudio de la producción académica sobre comunicación en España e Hispanoamérica. Comunicar, 27(61), 113-123. https://doi.org/10.3916/C61-2019-10

Piñeiro-Naval, V. y Morais, R. (2020). La política como temática de estudio en las revistas hispánicas de comunicación. Convergencia. Revista de Ciencias Sociales, 27, 1-26. https://doi.org/10.29101/crcs.v27i0.14684

Piñeiro-Naval, V. y Morais, R. (2021). Tendencias de los artículos académicos sobre TIC y web social en el período 2013-2017. Cuadernos.info, 48, 1-26. https://doi.org/10.7764/cdi.48.27791

Renó, D. y Flores, J. (2018). Periodismo transmedia. Ria. http://www.riaeditorial.com/index.php/periodismo-transmedia/

Rodríguez-Ferrándiz, R. (2014). El relato por otros medios: ¿un giro transmediático? Cuadernos de Información y Comunicación, 19, 19-37. https://doi.org/10.5209/rev_CIYC.2014.v19.43901

Rubio-Hurtado, M. J. y Vilà-Baños, R. (2017). El análisis de conglomerados bietápico o en dos fases con SPSS. Reire, 10(1), 118-126. https://doi.org/10.1344/reire2017.10.11017

Rundle-Thiele, S., Kubacki, K., Tkaczynski, A. y Parkinson, J. (2015). Using two-step cluster analysis to identify homogeneous physical activity groups. Marketing Intelligence & Planning, 33(4), 522-537. https://doi.org/10.1108/MIP-03-2014-0050

Ryan, M. L. (2013). Transmedial storytelling and transfictionality. Poetics Today, 34(3), 361-388. https://doi.org/10.1215/03335372-2325250

Sánchez-Mesa, D., Aarseth, E., Pratten, R. y Scolari C. (2016). Transmedia (Storytelling?): A polyphonic critical review. Artnodes, 18, 8-19. https://doi.org/10.7238/a.v0i18.3064

Saperas, E. y Carrasco-Campos, Á. (2019). ¿Cómo investigamos la comunicación? La meta-investigación como método para el estudio de las prácticas de investigación en los artículos publicados en revistas científicas. En Sierra-Caballero, F. y Alberich-Pascual, J., Epistemología de la comunicación y cultura digital: retos emergentes (pp. 217-230). Universidad de Granada.

Scolari, C. A. (2009). Transmedia storytelling: Implicit consumers, narrative worlds, and branding in contemporary media production. International Journal of Communication, 3, 586-606.

Scolari, C. A. (2013). Narrativas transmedia. Cuando todos los medios cuentan. Deusto.

Scolari, C. A., Masanet, M. J., Guerrero-Pico, M. y Establés, M. J. (2018). Transmedia literacy in the new media ecology: Teens’ transmedia skills and informal learning strategies. Profesional de la Información, 27(4), 801-812. https://doi.org/10.3145/epi.2018.jul.09

Toffler, A. (1981). The third wave. Bantam.

Vicente-Torrico, D. (2017). Estudio bibliométrico de la producción científica sobre narrativa transmedia en España hasta 2016: análisis descriptivo de las 20 principales revistas de comunicación españolas según Google Scholar Metrics (h5). adComunica, 14, 141-160. https://doi.org/10.6035/2174-0992.2017.14.8

Walter, N., Cody, M. J. y Ball-Rokeach, S. J. (2018). The ebb and flow of communication research: Seven decades of publication trends and research priorities. Journal of Communication, 68(2), 424-440. https://doi.org/10.1093/joc/jqx015

Wimmer, R. D. y Dominick, J. R. (2011). Mass media research: An introduction (9 ed.). Wadsworth.

Published

2022-07-27

How to Cite

Piñeiro-Naval, V., & Crespo-Vila, R. (2022). Meta-research on Transmedia Storytelling: Inputs from Ibero-America. Palabra Clave, 25(3), e2534. https://doi.org/10.5294/pacla.2022.25.3.4

Issue

Section

Articles