La fotografía documental en tiempos de crisis: historia pictorial y humanismo dramático

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5294/pacla.2019.22.4.6

Keywords:

Photography, documentary films, pictures, illustrations, art history, humanism, propaganda.

Abstract

Documentary Photography in Times of Crisis: Pictorial History and Dramatic Humanism

A fotografia documental em tempos de crise: história pictorial e humanismo dramático

This article analyzes the use of documentary photography in the photographic project of the Farm Security Administration (FSA) Historical Section carried out between 1935 and 1943. It was part of the propaganda program of Franklin D. Roosevelt’s administration during the New Deal and responded to the social and economic crisis caused by the Great Depression. The main objective is to delve into the discussion about a kind of aesthetic point of view that is crystallized in a dramatic humanism and supported by a pictorial historical archive structure. Contradictorily, throughout the 20th century, this became the parameter for the prevailing definition of documentary, despite its nationalist-populist political and ideological origin. Building on a relational analysis, documentary photography is studied as a category, social practice and knowledge device that conveys a specific vision and social representation within a complex arrangement of particular economic, political and cultural components. A qualitative documentary method is employed based on primary sources, including an aesthetic and discursive relational analysis of the program’s photographs. The article reveals —and this revelation is what makes it novel— the weave of definitions of documentary that had to be developed and brought together, combining factual, dramatic and artistic elements, around the idea of a pictorial history whose humanistic promise would restore the social ties of American unity.

Para citar este artículo / to reference this article / para citar este artigo

Goyeneche-Gómez, E. (2019). La fotografía documental en tiempos de crisis: historia pictorial y humanismo dramático. Palabra Clave, 22(4), e2246. DOI: https://doi.org/10.5294/pacla.2019.22.4.6

Recibido: 15/03/2019

Aceptado: 04/06/2019

Publicado en línea: 18/09/2019

Financiación: This article derives from the research project COM-70-2016 funded by the Universidad de La Sabana and the Center for American Studies (CEE, in Spanish), Colombia.

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Author Biography

Edward Goyeneche Gómez, Universidad de La Sabana

Doctor en Historia de la Universidad Nacional de Colombia (2019). Magíster en Sociología de la Universidad del Valle (2008) y Comunicador Social-Periodista de la Universidad del Valle, con énfasis en audiovisuales y fotografía (2003). Profesor de la Facultad de Comunicación de la Universidad de La Sabana. Se ha desempeñado como docente de la Universidad del Valle, de la Universidad Nacional de Colombia, y de la Universidad Externado de Colombia. Integrante del grupo de investigación Cultura Audiovisual clasificado en Colciencias.

Escritor e investigador de los libros Fotografía y Sociedad (La Carreta Editores, 2009) y Volver a los clásicos. Teorías de la comunicación y cultura pop (Universidad de la Sabana y Uniediciones, 2016). Ganador de la Beca de investigación de Posgrados 2015 del Centro de Estudios Estadounidenses, CEE-Colombia, de la Universidad de los Andes y la Universidad Nacional de Colombia. Tiene experiencia en docencia e investigación y publicaciones sobre los problemas de la epistemología visual, en el campo de la historia y la sociología de la imagen y la cultura, principalmente de la fotografía y el cine; y en el área de la comunicación visual y audiovisual, específicamente en el enfoque de los estudios visuales, y en las líneas de investigación cultura audiovisual, representaciones sociales y colectivas, memoria visual y prácticas, discursos y narrativas audiovisuales. Curador e investigador del proyecto “Inmigrantes en el arte colombiano 1930-1970” de la FGAA y el Banco de la República. Participó en la investigación y en la escritura del libro Nuestra Casa, Nuestras Pantallas (Comisión Nacional de Televisión y Universidad del Valle, 2004). Director y fotógrafo del documental experimental Recuerdo del Cielo: una narración fotográfica (2003) y del documental Areneros (2002). Uno de sus proyectos fotográficos formó parte de la Exposición Fotográfica Colectiva en Francia "Marsella-Marsella" (2001). En el campo artístico ha trabajado en proyectos de curaduría histórica.

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Published

2019-09-18

How to Cite

Goyeneche Gómez, E. (2019). La fotografía documental en tiempos de crisis: historia pictorial y humanismo dramático. Palabra Clave, 22(4). https://doi.org/10.5294/pacla.2019.22.4.6