El Estado reproduce la fantasía infantil: “Soñemos”, de Luis César Amadori, Argentina, 1951
DOI:
https://doi.org/10.5294/pacla.2019.22.4.9Keywords:
History of cinema, mass communication, political communication, propaganda, imagination, childhoodAbstract
The State Reproduces the Children’s Fantasy Soñemos by Luis César Amadori, Argentina, 1951
O Estado reproduz a fantasia infantil: Soñemos, de Luis César Amadori, Argentina, 1951
During the early administrations of Juan Domingo Perón (1946-1952), the Press and Dissemination Secretariat made films to praise projects promoted by the Government. As part of this communication policy, Luis César Amadori directed the medium-length film Soñemos (1951) that shows the facilities of Ciudad Infantil, a children’s home inaugurated by the Eva Perón Foundation in 1948. This paper intends to describe and analyze the aesthetic choices of this film, based on the hypothesis that the main features of state communication in the period are condensed in this audiovisual piece, due to the scale-down used for presenting this miniature society. From the methodological point of view, we focused on two rhetorical features, understood as a formal correlative of ideological features: miniaturization and imitation. The article concludes that scale-down made it possible to materialize an urban utopia but also showed its limits: a temporary boundary for the containment of children and a spatial one for the city whose production sources were excluded. Furthermore, imitation is outlined as an aesthetic preference of the poor represented by Peronism. It was about giving them the same luxury that the rich enjoyed and not a new lifestyle, as the avant-garde proposed. Both the autonomy of geopolitical blocs proposed by Peronism and the ability to reproduce this model in the future remain unresolved.
Para citar este artículo / to reference this article / para citar este artigo
Varela, M. (2019). El Estado reproduce la fantasía infantil: “Soñemos”, de Luis César Amadori, Argentina, 1951. Palabra Clave, 22(4), e2249. DOI: https://doi.org/10.5294/pacla.2019.22.4.9
Recibido: 21/02/2019
Aceptado: 04/06/2019
Publicado en línea: 18/09/2019
Downloads
References
Amadori, L. C. (Director). (1938). Madreselva [película]. Argentina: Argentina Sono Film.
Amadori, L. C. (Director). (1951). Soñemos [película]. Argentina: Secretaría de Prensa y Difusión.
Anderson, B. (1993). Comunidades imaginadas: reflexiones sobre el origen y la difusión del nacionalismo. Buenos Aires, Argentina: Fondo de Cultura Económica.
Baczko, B. (2001). Lumières de l’utopie. París, Francia: Payot.
Ballent, A. (2005). Las huellas de la política: vivienda, ciudad y peronismo en Buenos Aires, 1943-1955. Buenos Aires, Argentina: Universidad Nacional de Quilmes, Prometeo.
Barth, M. (Director). (1951). La mujer puede y debe votar [película]. Argentina: Secretaría de Prensa y Difusión.
Borges, J. L. (1955). L’ illusion comique. Sur, 237, 9.
Gené, M. (2005). Un mundo feliz: imágenes de los trabajadores en el primer peronismo 1946-1955. Buenos Aires, Argentina: Fondo de Cultura Económica.
Groys, B. (2005). Sobre lo nuevo. Valencia, España: Pre-textos.
Kriger, C. (2009). Cine y peronismo: el Estado en escena. Buenos Aires, Argentina: Siglo XXI.
Mercado, S. (2013). El inventor del peronismo: Raúl Apold, el cerebro oculto que cambió la política argentina. Buenos Aires, Argentina: Planeta.
Moles, A. (1990). El kitsch: el arte de la felicidad. Barcelona, España: Paidós Ibérica.
Pappier, R. (Director). (1950). Payadas del tiempo nuevo [película]. Argentina: Secretaría de Prensa y Difusión.
Sirvén, P. (2012). Perón y los medios de comunicación: la conflictiva relación de los gobiernos justicialistas con la prensa 1943-2011. Buenos Aires, Argentina: Sudamericana.
Soria, A. (Director). (1952). Ahora soy un más [película]. Argentina: Secretaría de Prensa y Difusión.
Thompson, C. K. (2014). Picturing Argentina: Myths, movies and the peronist vision. Nueva York, EE. UU.: Cambria Press.
Tinayre, D. (Director). (1950). La vendedora de fantasías [película]. Argentina: Argentina Sono Film S.A.C.I.
Torre Nilsson, L. y Torres Ríos, L. (Directores). (1950). El crimen de Oribe [película]. Argentina: Estudios Mapol.
Varela, M. (2007). Le péronisme et les médias: contrôle politique, industrie nationale et goût populaire. Le Temps des médias, 2(7), 48-63. DOI: https://doi.org/10.3917/tdm.007.0048
Williams, R. (1992). Television: Technology and cultural form. Middletown, EE. UU.: Wesleyan University Press.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. Proposed Policy for Journals That Offer Open Access
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.