Periodística como disciplina universitaria en España: una propuesta
DOI:
https://doi.org/10.5294/pacla.2020.23.3.6Keywords:
Journalism, journalistic writing, research, theory, Hispanic American, Spain, journalisticAbstract
Journalism as an Academic Discipline in Spain: A Proposal
Jonalistica como disciplina universitária na Espanha: uma proposta
Disciplines within knowledge domains are cross-cutting and shaped by the contributions of cultures and countries. In the field of journalism studies (as in many others), the force of Anglo-Saxon perspectives has outshined other approaches and attempts. Although every tradition —at least in Western culture— intertwines with others, they also have peculiarities that enrich the debate. This article aims to introduce the Spanish-American tradition and, especially, the Spanish one regarding reflections on journalism studies as an academic discipline. The concern for endowing journalism with a disciplinary status has lingered on, particularly because of the passage from schools to universities. Here, in this transition, Spain is characterized by having sparked off a prolonged, intense debate about the elements that define journalism as an academic discipline. Such a discussion has hardly taken place in Latin America. The method is based on a literature review focused on pioneering authors such as Martínez Albertos, Núñez-Ladèveze, and Casasús. Given the relevance of this reflection in Spain, this article elaborates further on the debate and, as a conclusion, brings forward a renewed proposal for defining journalism and describing its subject matter, scope, multidisciplinary nature, and methods.
Para citar este artículo / to reference this article / para citar este artigo
López-Pan, F., Rodríguez-Rodríguez, J. y de Lorenzo-Rodríguez, I. (2020). Periodística como disciplina universitaria en España: una propuesta. Palabra Clave, 23(3), e2336. https://doi.org/10.5294/pacla.2020.23.3.6
Recibido: 05/08/2018
Aceptado: 10/02/2019
Publicado: 20/05/2020
Downloads
References
Aceves, E. (1963). Introducción al periodismo. Ciudad de México, México: Universidad Nacional Autónoma de México.
Aguinaga, E. de (2000). Nuevo concepto de redacción periodística. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 6, 307-325. https://revistas.ucm.es/index.php/ESMP/article/view/ESMP0000110307A
Arfuch, L. (1995). La entrevista, una invención dialógica. Barcelona, España: Paidós.
Armañanzas, E. y Díaz, J. (1996). Periodismo y argumentación: géneros de opinión. Bilbao, España: Universidad del País Vasco.
Armentia, J. I. y Caminos, J. M. (1997). La información: redacción y estructuras. Bilbao, España: Universidad del País Vasco.
Ávila, F. (1963). El periodismo y su filosofía. Buenos Aires, Argentina: Tacarigua.
Bazaco, A., Redondo, M. y Sánchez-García, P. (2018). El clickbait como estrategia del periodismo viral: concepto y metodología. Revista Latina de Comunicación Social, 74, 94-115. https://doi.org/10.4185/RLCS-2019-1323
Bell, A. (1991). The language of news media. Oxford, RU: Backwell.
Bernal, S. y Chillón, L. A. (1985). Periodismo informativo de creación. Barcelona, España: Mitre.
Bond, F. y Rivers, W. (1969). Periodismo. Ciudad de México, México: Pax-México.
Borrat, H. (2002). Paradigmas alternativos y redefiniciones conceptuales en comunicación periodística. Anàlisi: quaderns de comunicació i cultura, 28, 55-77. https://www.raco.cat/index.php/Analisi/article/view/15102
Borrego, S. (1963). Periodismo trascendente. Ciudad de México, México: Jus.
Breeze, R. & Olza, I. (Eds.) (2017). Evaluation in media discourse: European perspectives. Berna, Suiza: Peter Lang.
Burguet, F. (1997). Construir les notícies: una teoria de la redacció periodística. Barcelona, España: Dèria.
Calsamiglia, H., Cots, J., Lorda, C. U., Nussbaum, L., Payrató, L. & Tusón, A. (1997). La parla com a espectacl e Estudi d’un debat televisiu. Bellaterra, España: Universitat Autònoma de Barcelona.
Carlson, M. y Lewis, S. C. (Eds.) (2015). Boundaries of journalism: Professionalism, practices and participation. Abingdon, EE. UU.: Routledge.
Carr, D. (1986). Time, narrative, and history. Bloomington, EE. UU.: Indiana University Press.
Casals, M. J. (2004). La enseñanza del periodismo: universidad, conceptos, modelos y redacción periodística. En M. J. Casals (Coord.), Mensajes periodísticos y sociedad del conocimiento: libro homenaje al profesor José Luis Martínez Albertos (pp. 465-485). Madrid, España: Fragua.
Casals, M. J. (2005). Periodismo y sentido de la realidad: teoría y análisis de la narrativa periodística. Madrid, España: Fragua.
Casasús, J. M. (1987). El pensament periodístic a Catalunya: assaig sobre l’evolució de les idees teóriques i professionals en materia de periodismo. Barcelona, España: Curial Edicions Catalanes.
Casasús, J. M. (1988). Iniciación a la periodística: manual de comunicación escrita y redacción periodística informativa. Barcelona, España: Teide.
Casasús, J. M. (1989a). La periodística de la recepción como alternativa global a los estudios tradicionales sobre redacción periodística. Comunicación y Sociedad, 2, 95-112. https://dadun.unav.edu/handle/10171/7887
Casasús, J. M. (1989b). La sistematittzació dels estudis sobre Història i crítica de la periodística. Periodística, 1, 97-111. https://www.raco.cat/index.php/Periodistica/article/view/17895
Casasús, J. M. (1991a). Análisis y métodos de la periodística. En Casasús, J. M. y Núñez Ladevéze, L., Estilo y géneros periodísticos (pp. 61-84). Barcelona, España: Ariel.
Casasús, J. M. (1991b). Evolución de los estudios de periodística. En Casasús, J. M. & Núñez Ladevéze, L., Estilo y géneros periodísticos. En J. M. Casasús y L. Núñez Ladevéze, Estilo y géneros periodísticos (pp. 37-59). Barcelona, España: Ariel.
Casasús, J. M. (1991c). Evolución y prospectiva del periodismo. En J. M. Casasús y L. Núñez Ladevéze, Estilo y géneros periodísticos (pp. 10-35). Barcelona, España: Ariel.
Centro Latinoamericano de Estudios Superiores de Periodismo. (s. f.). Nuestra historia. https://ciespal.org/historia/
Charnley, M. V. (1971). Periodismo informativo. Buenos Aires, Argentina: Troquel.
Chillón, A. (1989). Què pot manllevar el periodisme a la literatura? Propostes per a la fonamentació del comparatisme periodístico-literari. Periodística, 1, 113-128. https://repositori.upf.edu/handle/10230/40416
Chillón, A. (1999). Literatura y periodismo: una tradición de relaciones promiscuas. Bellaterra, España: Universitat Autònoma de Barcelona.
Chillón, A. (2001). El “giro lingüístico“ en periodismo y su incidencia en la comunicación periodística. Cuadernos de Información, 14, 24-47. https://doi.org/10.7764/cdi.14.180
Chillón, A. (2010). Filosofía del periodismo: razón, libertad, información. Madrid, España: Fragua.
Chillón, A. (2014). La palabra facticia: literatura, periodismo y comunicación. Bellaterra, España: Universitat Autònoma de Barcelona.
Chillón, A. (2017). El concepto de ‘facción’: índole, alcance e incidencia en los estudios periodísticos y literarios. Cuadernos de Información, 40, 91-105. https://doi.org/10.7764/cdi.40.1121
Copple, N. (1968). Un nuevo concepto de periodismo. Ciudad de México, México: Fax.
Cortez, R. (1961). Introducción al periodismo. Santiago de Chile, Chile: Editorial Universitaria.
Cruz Álvarez, J. y Suárez Villegas, J. C. (2017). Pautas deontológicas para el periodismo digital. El Profesional de la Información, 26(2), 249-254. https://doi.org/10.3145/epi.2017.mar.11
Decreto 2070/1971, de 13 de agosto, por el que se regulan los estudios de Periodismo y demás medios de comunicación social en la Universidad.
Deuze, M. & Witschge, T. (2018). Beyond journalism: Theorizing the transformation of journalism. Journalism, 19(2), 165-181. https://doi.org/10.1177/1464884916688550
Diezhandino Nieto, M. P. (1994). El quehacer informativo. El arte de escribir un texto periodístico: algunas nociones válidas para periodistas. Bilbao, España: Universidad del País Vasco.
Duch, L. y Chillón, A. (2012). Un ser de mediaciones: antropología de la comunicación 1. Barcelona, España: Herder.
Elías, C. y Luengo Cruz, M. (2014). Periodismo especializado y áreas de especialización en currículo de los grados de periodismo en las universidades españolas. En F. Esteve Ramírez y J. C. Nieto Hernández (Eds.), Nuevos retos del periodismo especializado (pp. 23-34). Madrid, España: Schedas.
Esteve Ramírez, F. y Nieto Hernández, J. C. (Eds.) (2014). Nuevos retos del periodismo especializado. Madrid, España: Schedas.
García-Noblejas, J. J. (2000). Saber y autoridad en el periodismo: no basta la “ausencia de malicia”. En Autor, Comunicación borrosa: sentido práctico del periodismo y de la ficción cinematográfica (pp. 25-78). Pamplona, España: Eunsa.
Gomis Sanahuja, L. (1974). El medio media: la función política de la prensa. Madrid, España: Seminarios y Ediciones.
Gomis Sanahuja, L. (1989). Teoria dels gèneres periodístics. Barcelona, España: Centre d’Investigació de la Comunicació.
Gomis Sanahuja, L. (1991). Teoría del periodismo: cómo se forma el presente. Barcelona, España: Paidós.
Gomis, L., Martínez Albertos, J. L., Núñez Ladevéze, L. y Casasús, J. M. (2002). Encuesta: ¿vive la comunicación periodística un cambio de paradigma? Anàlisi: quaderns de comunicació i cultura, 28, 157-185.
Hall, K. y Merino, R. (1995). Periodismo y creatividad. Ciudad de México, México: Trillas.
Haapanen, L. (2017). Monologisation as a quoting practice: Obscuring the journalist’s involvement in written journalism. Journalism Practice, 11(7), 820-839. https://doi.org/10.1080/17512786.2016.1208057
Hohenberg, J. (1962). El periodista profesional: guía para el reportero moderno. Ciudad de México, México: Letras.
Jones, D. E. (1998). Investigación sobre comunicación en España: evolución y perspectivas. Zer: Revista de estudios de comunicación, 3(5), 13-51. https://www.ehu.eus/ojs/index.php/Zer/article/view/17359
Johnson, S. y Harris, R. (1970). El reportero profesional. Ciudad de México, México: Trillas.
Lazcano, D. (2013). Análisis de la cobertura periodística de La Vanguardia y ABC, sobre la creación de las facultades de ciencias de la información en España (curso académico 1971-1972). RIHC: Revista Internacional de Historia de la Comunicación, 1(1), 176-200. https://doi.org/10.12795/RiHC.2013.i01.09
Leñero, V. y Marín, C. (1986). Manual de periodismo. Ciudad de México, México: Grijalbo.
López, X. (2010). La formación de los periodistas en el siglo XXI en Brasil, España, Portugal y Puerto Rico. Revista Latina de Comunicación Social, 65, 231-243. https://doi.org/10.4185/RLCS-65-2010-896-231-243
López, F. (2002). Las citas directas en el periodismo escrito: literalidad y objetividad a la luz de los estudios lingüísticos. Comunicación y Sociedad, 15(2), 79-93. https://dadun.unav.edu/handle/10171/7997
López, F. (2005). Siete décadas de la periodística como disciplina universitaria. En M. I. de Salas Nestares, A. B. Fernández Souto y F. Martínez Vallvey (Coords.), La universidad en la comunicación: la comunicación en la universidad (pp. 129-140). Madrid, España: Edipo.
López, F. (2006). La utilidad del análisis del discurso para la teoría y la práctica del periodismo. En M. Casado Velarde, R. González Ruiz y M. V. Romero Gualda (Coords.), Análisis del discurso: lengua, cultura, valores: Actas del I Congreso Internacional (pp. 101-110). Madrid, España: Arco/Libros.
López, F. (2009a). La centralidad de las formas expresivas y los géneros periodísticos: Martínez Albertos y el estatuto de la redacción periodística. Comunicación y Pluralismo, 8, 9-28. https://dadun.unav.edu/handle/10171/34915
López, F. (2009b). La redacción periodística como disciplina: una historia pendiente. Textual & Visual Media, 2, 201-214. http://textualvisualmedia.com/index.php/txtvmedia/article/view/35
López, F. (2010). La periodística y sus partes: la propuesta de Josep Maria Casasús. Sphera Publica, 10, 237-258. http://sphera.ucam.edu/index.php/sphera-01/article/view/105
López, F. (2014). Aproximación a la lingüística como disciplina esencial para la periodística. En C. Pérez-Salazar y I. Olza (Eds.), Del discurso de los medios de comunicación a la lingüística del discurso (pp. 129-140). Berlín, Alemania: Frank&Time.
López, F. (2015). La apuesta por la interdisciplinariedad en los estudios de periodismo en la obra de Luis Núñez-Ladevéze. Doxa Comunicación, 21, 187-198. https://doi.org/10.31921/doxacom.n21a8
Lorenzo, I. de y López Pan, F. (2017). Presencia de la investigación en periodística en libros (1889-2012) y artículos en revistas españolas de comunicación (1980-2012). Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 23, 457-476. https://doi.org/10.5209/ESMP.55607
Lorenzo Rodríguez, I. de (2016). Evolución de la periodística en España: estudio descriptivo y temático de libros (1889-2012) y artículos en revistas españolas de Comunicación (1980-2012) (Tesis doctoral, Universidad de Navarra, Pamplona, España).
Martínez Albertos, J. L. (1974). Redacción periodística: los estilos y los géneros en la prensa escrita. Barcelona, España: ATE.
Martínez, J. L. (1978). La noticia y los comunicadores públicos: lenguaje, estilos y géneros periodísticos en prensa, radio, televisión y cine. Madrid, España: Paraninfo.
Martínez, J. L. (1989a). Editorial. Revista de Ciencias de la Información, 5, 9-14.
Martínez, J. L. (1989b). El lenguaje periodístico. Madrid, España: Paraninfo.
Martínez, J. L. (1992). Curso general de redacción periodística: lenguaje, estilos y géneros periodísticos en prensa, radio, televisión y cine. Madrid, España: Paraninfo.
Martínez, M. (2006). Masa (en situación) crítica: la investigación sobre periodismo en España: comunidad científica e intereses de conocimiento. Anàlisi: Quaderns de comunicación i cultura, 33, 135-170. https://ddd.uab.cat/record/12837
Martínez, F. (1995). La entrevista periodística desde el punto de vista conversacional. Salamanca, España: Universidad Pontificia de Salamanca.
Mellado, C. (2009). Periodismo en Latinoamérica: revisión histórica y propuesta de un modelo de análisis. Comunicar, 17(33), 193-201. https://doi.org/10.3916/c33-2009-01-011
Miller, C. G. (1955). Modern Journalism. Nueva York, EE. UU.: Henry Holt.
Mott, F. L. (1962). The news in America. Cambridge, EE. UU.: Harvard University Press.
Muñoz, J. R. (1992). Notas acerca del estatuto epistemológico de los estudios sobre la información. En AA. VV., Estudios en honor de Luka Brajnovic (pp. 571-599). Pamplona, España: Eunsa.
Muñoz, J. R. (1995). Objetivismo, subjetivismo y realismo como posturas epistemológicas sobre la actividad informativa. Comunicación y Sociedad, 8(2), 141-171. https://dadun.unav.edu/handle/10171/8542
Muñoz, J. R. (2000). Concepciones epistemológicas implícitas en los libros de estilo de El País, El Mundo y ABC. Zer: Revista de estudios de comunicación, 9, 277-318. https://www.ehu.eus/ojs/index.php/Zer/article/view/17438/0
Muñoz, J. R. (2001). Clarificaciones conceptuales sobre información periodística especializada. En G. Galdón (Coord.), Introducción a la comunicación y la información, (pp. 159-174). Barcelona, España: Ariel.
Muñoz, J. R. (2002a). Objetividad y verdad: sobre el vigor contemporáneo de la falacia objetivista. Revista de Filosofía, 27(1), 161-190. https://revistas.ucm.es/index.php/RESF/article/view/RESF0202120161A
Muñoz, J. R. (2002b). Por qué interesan las noticias: un estudio de los fundamentos del interés informativo. Barcelona, España: Herder.
Nixon, R. B. (1982). Historia de las escuelas de periodismo. Chasqui. Revista Latinoamericana de Comunicación, 2, 13-19. https://revistachasqui.org/index.php/chasqui/article/view/946
Núñez, L. (1977). Lenguaje y comunicación: para una teoría de la redacción periodística. Madrid, España: Pirámide.
Núñez, L. (1979). El lenguaje de los “media”: introducción a una teoría de la actividad periodística. Madrid, España: Pirámide.
Núñez, L. (1991a). Estilo, texto y contexto en periodismo. En J. M. Casasús y L. Núñez Ladevéze, Estilo y géneros periodísticos (pp. 99-181). Barcelona, España: Ariel.
Núñez, L. (1991b). La construcción del texto. Madrid, España: Eudema.
Núñez, L. (1991c). Manual para periodismo: veinte lecciones sobre el contexto, el lenguaje y el texto de la información. Barcelona, España: Ariel.
Núñez, L. (1995). Introducción al periodismo escrito. Barcelona, España: Ariel.
Núñez, L. (2002). Encuentro entre teoría y práctica del periodismo desde un enfoque interdisciplinario. Anàlisi: Quaderns de comunicació i cultura, 28, 79-96. https://ddd.uab.cat/record/855
Núñez, L. (2004a). El periodismo desde un enfoque interdisciplinar. En J. Cantavella y J. F. Serrano (Coords.), Redacción para periodistas: informar e interpretar (pp. 17-50). Barcelona, España: Ariel.
Núñez, L. (2004b). Pasado, presente y futuro de la libertad de expresión: los hechos no son libres, ni las opiniones sagradas. Telos: Cuadernos de comunicación e innovación, 8, 49-62.
Núñez, L. (2007). Los géneros periodísticos y la opinión. En J. Cantavella y J. F. Serrano (Coords.), Redacción para periodistas: opinar y argumentar (pp. 15-54). Madrid, España: Universitas.
Rae, W. (1952). Editing small newspaper: A basic handbook for journalists. Nueva York, EE. UU.: M.S. Mill Company.
Reschke, L. K. (1951). The newspaper in the class-room. Milwakee, EE. UU.: North American Press.
Rey, J. del (1988). Estatuto epistemológico de la redacción periodística. Revista de Ciencias de la Información, 5, 113-122.
Rivers, W. L. (1969): Periodismo: prensa, radio y TV. México: Pax-México.
Rivers, W. L. y Schramm, W. (1973). Responsabilidad y comunicación de masas. Buenos Aires: Ediciones Troquel
Ricoeur, P. (1990). Historia y verdad. Madrid, España: Encuentro.
Ricoeur, P. (1999). Historia y narratividad. Barcelona, España: Paidós.
Ricoeur, P. (2000). Mémoire, histoire, oubli. París, Francia: Seuil.
Ricoeur, P. (2003). La memoria, la historia y el olvido (A. Neira, trad.). Madrid, España: Trotta.
Río Reynaga, J. del (1978). Géneros interpretativos (El reportaje). Quito, Ecuador: Época.
Rivadeneira Prada, R. (1977). Periodismo: la teoría general de los sistemas y la ciencia de la comunicación. Ciudad de México, México: Trillas.
Rojas Avendaño, M. (1976). El reportaje moderno. Ciudad de México, México: Universidad Nacional Autónoma de México.
Romero, L. A. (1959). Curso práctico de periodismo. Buenos Aires, Argentina: Hobby.
Romero, L. (Coord.) (2006a). Espejismos de papel: la realidad periodística. Ciudad de México, México: Universidad Nacional Autónoma de México.
Romero, L. (2006b). La realidad construida en el periodismo: reflexiones teóricas. Ciudad de México, México: Universidad Nacional Autónoma de México.
Santamarina, C. (1960). Manual de periodismo. Buenos Aires, Argentina: Pan América.
Santibáñez M., A. (1974). Periodismo interpretativo: los secretos de la fórmula Time. Santiago de Chile, Chile: Andrés Bello.
Steensen, S. & Ahva, L. (2015). Theories of journalism in a digital age: An exploration and introduction. Journal Digital Journalism, 3(1). https://doi.org/10.1080/21670811.2014.927984
Steinberg, C. S. y Bluem, A. W. (Eds.) (1972). Los medios de comunicación social. Ciudad de México, México: Roble.
Ulibarri, E. (1994). Idea y vida del reportaje. Ciudad de México, México: Trillas.
Vidal, D. (1998). La entrevista en prensa. En A. Balsebre, M. Mateu y D. Vidal, La entrevista en radio, televisión y prensa (pp. 245-409). Madrid, España: Cátedra.
Vidal, D. (2002). La transformació de la teoria del periodisme: una crisi de paradigma? Anàlisi: Quaderns de comunicació i cultura, 28, 21-54. https://www.raco.cat/index.php/analisi/article/view/15101
Waisbord, S. (2018). Truth is what happens to news: On journalism, fake news, and post-truth. Journalism Studies, 19(13), 1866-1878. https://doi.org/10.1080/1461670X.2018.1492881
Weill, G. (1941). El diario: historia y función de la prensa periódica. México: Fondo de Cultura Económica.
Westley, B. 1953. News editing. Nueva Delhi, India: Oxford & IBH.
White, H. (1999). Figural realism: Studies in the mimesis effect. Baltimore, EE. UU.: Johns Hopkins University Press.
White, H. (2003). El texto histórico como artefacto literario. Barcelona, España: Paidós.
Zelizer, B. (2014). Taking journalism seriously: News and the academy. Thousand Oaks, EE. UU.: Sage.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Palabra Clave
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
1. Proposed Policy for Journals That Offer Open Access
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.