Face Blurring: Artistic Practices and the Issue of the Visibility of Victims

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5294/pacla.2019.22.2.4

Keywords:

Victim, war victims, visualization, perception, arts, cultural exhibitions, face, erasure, collective memory

Abstract

La borradura del rostro: prácticas artísticas y el problema de la visibilidad de las víctimas

Ocultamento do rosto: práticas artísticas e o problema da visibilidade das vítimas

This article explores one of the most common strategies to make victims of the conflict in Colombia visible: Exposing their faces. Based on Georges Didi-Huberman’s concept of overexposure, the effectiveness of this strategy is questioned with respect to various blurring practices that have tried to make victims invisible. In reinterpreting the notion of blurring, it seeks to show the power of thinking of the face as a multiplicity rather than as an identity matrix when it comes to spotlighting the violence that has affected thousands of people for decades.

Para citar este artículo / to reference this article / para citar este artigo

Arias, J. C. (2019). La borradura del rostro: prácticas artísticas y el problema de la visibilidad de las víctimas. Palabra Clave, 22(2), e2224. DOI: 10.5294/pacla.2019.22.2.4

Recibido: 25/06/2018

Aceptado: 21/09/2018

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Juan Carlos Arias Herrera, Pontificia Universidad Javeriana

PhD en Historia del Arte de la University of Illinois at Chicago. Profesor Asociado del Departamento de Artes Visuales de la Pontificia Universidad Javeriana. arias.juan@javeriana.edu.co

References

Agamben, G. (1998). Homo sacer. El poder soberano y la nuda vida, Valencia: Pre–Textos.

---------------- (2001). Medios sin fin, Valencia: Pre-Textos.

Benjamin, W. (2012). “Paralipómenos y variantes de las ‘Tesis sobre el concepto de historia’”, en Escritos franceses, Buenos Aires: Amorrortu.

Deleuze, G. y Guattari, F. (1994). Mil Mesetas, Valencia: Pre-Textos.

Deleuze, G. (2002). Francis Bacon. Lógica de la sensación, Madrid: Arena libros.

-------------- (2004). La imagen-tiempo. Barcelona: Paidós.

-------------- (2006). Conversaciones. Valencia: Pre-textos.

Didi-Huberman, G. (2013): «Exponer a los sin nombre», en Barja, J. y Rendueles, C. eds., Mundo escrito. 13 derivas desde Walter Benjamin. Madrid, Pensamiento.

----------------------- (2014). Pueblos expuestos, pueblos figurantes, Buenos Aires: Manantial.

Gamboa, A. (2016). “Víctimas del arte: reflexiones en torno a la representación de la guerra en Colombia”, en Calle 14, 11 (19), pp. 30-43.

Le Breton, D. (2009). “El rostro y lo sagrado: algunos puntos de análisis”, en Universitas humanística, no. 68, pp. 139-153.

Levi, P. (2002). Si esto es un hombre, Barcelona: Muchnik.

Lévinas, E. (1977). Totalidad e infinito. Salamanca: Ediciones Sígueme.

Olivares, L. (2010). “La geometría de la conciencia: un archivo introductorio”, en Emisférica, 7 (2), disponible en: http://hemisphericinstitute.org/journal/7.2/multimedios/jaar/

Pagotto, M. A. (2010). “Gilles Deleuze y Félix Guattari: políticas del rostro”, en VI Jornadas de Sociología de la UNLP, Universidad Nacional de La Plata, pp. 1-15.

Sarlo, B. (2005). Tiempo pasado. Buenos Aires: Siglo XXI.

Vollaire, C. (2000). “La radicalisation du monde”, en Phillipe B., La radicalisation du monde, París: Lectoure.

Published

2019-03-06

How to Cite

Arias Herrera, J. C. (2019). Face Blurring: Artistic Practices and the Issue of the Visibility of Victims. Palabra Clave, 22(2). https://doi.org/10.5294/pacla.2019.22.2.4

Issue

Section

Articles