Nueva época de oro para el cine mexicano: una mirada local en el horizonte mundial del mercado cinematográfico
DOI:
https://doi.org/10.5294/pacla.2019.22.3.5Keywords:
Film, Cinema of Mexico, film industry, Film making, exhibitions, public, cultural users, audiencesAbstract
The New Golden Age of Mexican Cinema: A Local View of the Global Horizon of the Film Market
Nova época de ouro para o cinema mexicano: um olhar local no horizonte mundial do mercado cinematográfico
This paper aims to highlight the recovery of third millennium Mexican cinema in relation to the conditions of production, exhibition and attendance at commercial movie theaters that have prevailed in the country between 2010-2017, after a serious crisis that almost made it disappear in the 1990s. The study is part of a line of research into the political economy of Mexican cinema that has been conducted using a mixed method, combining documentary research, content analysis, surveys, and interviews. Results suggest that, since 2000, the Mexican film industry has been improving its production, attendance and box office indicators. Still, this is not reflected in the exhibition of national films at commercial movie theaters, which is conditioned by inequitable legislation for the sector that was amended to meet the demands of global capitalism. Results are also compared with indicators of other Ibero-American countries and supplemented by empirical data obtained from local studies about the audiences attending commercial movie theaters of an important city in northeastern Mexico. This study seeks to contribute knowledge to the field of cultural industries in Latin America.
Para citar este artículo / to reference this article / para citar este artigo
Hinojosa, L. (2019). Nueva época de oro para el cine mexicano: una mirada local en el horizonte mundial del mercado cinematográfico. Palabra Clave, 22(3), e2235. DOI: https://doi.org/10.5294/pacla.2019.22.3.5
Recibido: 27/05/2018
Aceptado: 19/10/2018
Downloads
References
Anuario Estadístico de Cine Mexicano 2013. Recuperado de https://www.imcine.gob.mx/cine-mexicano/publicaciones/anuario-estadistico
Anuario Estadístico de Cine Mexicano 2014. Recuperado de https://www.imcine.gob.mx/cine-mexicano/publicaciones/anuario-estadistico
Anuario Estadístico de Cine Mexicano 2015. Recuperado de https://www.imcine.gob.mx/cine-mexicano/publicaciones/anuario-estadistico
Anuario Estadístico de Cine Mexicano 2016. Recuperado de https://www.imcine.gob.mx/cine-mexicano/publicaciones/anuario-estadistico
Anuario Estadístico de Cine Mexicano 2017. Recuperado de https://www.imcine.gob.mx/cine-mexicano/publicaciones/anuario-estadistico
Ayala Blanco, J. (2003). El cine actual: desafío y pasión. Ciudad de México, México: Océano.
Bárcenas Curtis, C. y Lemus Pool, M. C. (2015). El espectador cinematográfico en un contexto digital. Cambios y continuidades en las prácticas y hábitos. Versión: Estudios de Comunicación y Política, 36, 23-41. Recuperado de http://version.xoc.uam.mx/tabla_contenido.php?id_fasciculo=710
Cortázar Rodríguez, F. J. (2013). Cines y públicos en Guadalajara, 1992-2009. El ojo que piensa, Revista de cine iberoamericano, 4(7), 1-37. Recuperado de http://www.elojoquepiensa.cucsh.udg.mx/index.php/elojoquepiensa/article/view/140
De los Reyes, A. (1983). Cine y sociedad en México 1896-1930. Vol. 1: Vivir de sueños (1896-1920). Ciudad de México, México: Universidad Nacional Autónoma de México.
Entidad de Gestión de Derechos de los Productores Audiovisuales. (2016). Panorama audiovisual iberoamericano 2016. Madrid, España: Autor. Recuperado de http://www.egeda.com/documentos/Panorama_Audiovisual_Iberoamericano_2016.pdf
Fernández-Poncela, A. M. (2016). México, cine, emociones y...| México, Cinema, Emotions and… Razón y Palabra, 93, 531-599. Recuperado de http://www.revistarazonypalabra.org/index.php/ryp/article/view/34
García Canclini, N. (1995). Consumidores y ciudadanos. Barcelona, España: Grijalbo.
García Canclini, N. (2006). La industria cinematográfica en México y en el extranjero. En N. García Canclini, A. Rosas Mantecón y E. Sánchez Ruiz (Coords.), Situación actual y perspectivas de la industria cinematográfica en México y en el extranjero (pp. 293-315). Guadalajara, México: Universidad de Guadalajara.
García Canclini, N. (2007). Lectores, espectadores e internautas. Barcelona, España: Gedisa.
García Riera, E. (1992). Historia documental del cine mexicano. Número 2, 1938-1942. Guadalajara, México: CONACULTA/IMCINE/Universidad de Guadalajara
Gómez, H. (2015). Hacer vida en las pantallas. De Fans en tiempos del cine después del cine: post-cine, post-culturas, post-fandoms. Versión: Estudios de Comunicación y Política, 36, 42-64. Recuperado de http://version.xoc.uam.mx/tabla_contenido.php?id_fasciculo=710
Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C. y Baptista Lucio, P. (2000). Metodología de la investigación. Ciudad de México, México: McGraw-Hill.
Iglesias, N. (2001). Al danzón que me toquen salgo: subjetividad, cine y recepción por género. En Y. Mercader Martínez y P. Luna (Comps.), Cruzando fronteras cinematográficas. Ciudad de México, México: Universidad Autónoma Metropolitana, Unidad Xochimilco.
Ley Federal de Cinematografía, nueva ley publicada en el Diario Oficial de la Federación el 29 de diciembre de 1992.
Levin, J. (1979). Fundamentos de la estadística en la investigación social. Ciudad de México, México: Harla.
López, H. (1998). La metodología de encuesta. En L. J. Galindo Cáceres (Coord.), Técnicas de investigación en sociedad, cultura y comunicación (pp. 33-73). Ciudad de México, México: Addison Wesley Longman.
Organización de los Estados Americanos (s. f.). Tratado de Libre Comercio de América del Norte. Recuperado de http://www.sice.oas.org/trade/nafta_s/ANEXO1b.asp
Rosas Mantecón, A. (2006). Las batallas por la diversidad: exhibición y públicos de cine en México. En N. García Canclini, A. Rosas Mantecón y E. Sánchez Ruiz (Coords.), Situación actual y perspectivas de la industria cinematográfica en México y en el extranjero (pp. 263-292). Guadalajara, México: Universidad de Guadalajara.
Rosas Mantecón, A. (2012). Públicos de cine en México. Alteridades, 22(44), 41-58. Recuperado de https://alteridades.izt.uam.mx/index.php/Alte/article/view/87
Rosas Mantecón, A. (2017). Ir al cine: antropología de los públicos, la ciudad y las pantallas. Barcelona, España: Gedisa.
Torres San Martín, P. (2006). La memoria del cine como extensión de la memoria cultural. Revista Culturales, 2(4), 50-79. Recuperado de http://culturales.uabc.mx/index.php/Culturales/article/view/30
Wasko, J. (2006). La Economía Política del cine. Cuadernos de Información y Comunicación, 11, 95-110. Recuperado de http://revistas.ucm.es/index.php/CIYC/article/view/CIYC0606110095A
Zavala, L. (2010). Los estudios sobre cine en México: un terreno en construcción. En M. Moguillansky, A. Molfetta y M. A. Santaguada (Coords.), Teorías y prácticas audiovisuales: Actas del Primer Congreso Internacional de la Asociación Argentina de Estudios de Cine y Audiovisual (pp. 49-77), Buenos Aires, Argentina: Teseo.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. Proposed Policy for Journals That Offer Open Access
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.