Nueva época de oro para el cine mexicano: una mirada local en el horizonte mundial del mercado cinematográfico

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5294/pacla.2019.22.3.5

Keywords:

Film, Cinema of Mexico, film industry, Film making, exhibitions, public, cultural users, audiences

Abstract

The New Golden Age of Mexican Cinema: A Local View of the Global Horizon of the Film Market

Nova época de ouro para o cinema mexicano: um olhar local no horizonte mundial do mercado cinematográfico

This paper aims to highlight the recovery of third millennium Mexican cinema in relation to the conditions of production, exhibition and attendance at commercial movie theaters that have prevailed in the country between 2010-2017, after a serious crisis that almost made it disappear in the 1990s. The study is part of a line of research into the political economy of Mexican cinema that has been conducted using a mixed method, combining documentary research, content analysis, surveys, and interviews. Results suggest that, since 2000, the Mexican film industry has been improving its production, attendance and box office indicators. Still, this is not reflected in the exhibition of national films at commercial movie theaters, which is conditioned by inequitable legislation for the sector that was amended to meet the demands of global capitalism. Results are also compared with indicators of other Ibero-American countries and supplemented by empirical data obtained from local studies about the audiences attending commercial movie theaters of an important city in northeastern Mexico. This study seeks to contribute knowledge to the field of cultural industries in Latin America.

Para citar este artículo / to reference this article / para citar este artigo

Hinojosa, L. (2019). Nueva época de oro para el cine mexicano: una mirada local en el horizonte mundial del mercado cinematográfico. Palabra Clave22(3), e2235. DOI: https://doi.org/10.5294/pacla.2019.22.3.5

Recibido: 27/05/2018

Aceptado: 19/10/2018

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Lucila Hinojosa Córdova, Universidad Autónoma de Nuevo León

Doctora en Ciencias de la Comunicación Social

Profesora Investigadora en la Universidad Autónoma de Nuevo León, México

Miembro del Sistema Nacional de Investigadores del CONACYT, nivel II

References

Anuario Estadístico de Cine Mexicano 2013. Recuperado de https://www.imcine.gob.mx/cine-mexicano/publicaciones/anuario-estadistico

Anuario Estadístico de Cine Mexicano 2014. Recuperado de https://www.imcine.gob.mx/cine-mexicano/publicaciones/anuario-estadistico

Anuario Estadístico de Cine Mexicano 2015. Recuperado de https://www.imcine.gob.mx/cine-mexicano/publicaciones/anuario-estadistico

Anuario Estadístico de Cine Mexicano 2016. Recuperado de https://www.imcine.gob.mx/cine-mexicano/publicaciones/anuario-estadistico

Anuario Estadístico de Cine Mexicano 2017. Recuperado de https://www.imcine.gob.mx/cine-mexicano/publicaciones/anuario-estadistico

Ayala Blanco, J. (2003). El cine actual: desafío y pasión. Ciudad de México, México: Océano.

Bárcenas Curtis, C. y Lemus Pool, M. C. (2015). El espectador cinematográfico en un contexto digital. Cambios y continuidades en las prácticas y hábitos. Versión: Estudios de Comunicación y Política, 36, 23-41. Recuperado de http://version.xoc.uam.mx/tabla_contenido.php?id_fasciculo=710

Cortázar Rodríguez, F. J. (2013). Cines y públicos en Guadalajara, 1992-2009. El ojo que piensa, Revista de cine iberoamericano, 4(7), 1-37. Recuperado de http://www.elojoquepiensa.cucsh.udg.mx/index.php/elojoquepiensa/article/view/140

De los Reyes, A. (1983). Cine y sociedad en México 1896-1930. Vol. 1: Vivir de sueños (1896-1920). Ciudad de México, México: Universidad Nacional Autónoma de México.

Entidad de Gestión de Derechos de los Productores Audiovisuales. (2016). Panorama audiovisual iberoamericano 2016. Madrid, España: Autor. Recuperado de http://www.egeda.com/documentos/Panorama_Audiovisual_Iberoamericano_2016.pdf

Fernández-Poncela, A. M. (2016). México, cine, emociones y...| México, Cinema, Emotions and… Razón y Palabra, 93, 531-599. Recuperado de http://www.revistarazonypalabra.org/index.php/ryp/article/view/34

García Canclini, N. (1995). Consumidores y ciudadanos. Barcelona, España: Grijalbo.

García Canclini, N. (2006). La industria cinematográfica en México y en el extranjero. En N. García Canclini, A. Rosas Mantecón y E. Sánchez Ruiz (Coords.), Situación actual y perspectivas de la industria cinematográfica en México y en el extranjero (pp. 293-315). Guadalajara, México: Universidad de Guadalajara.

García Canclini, N. (2007). Lectores, espectadores e internautas. Barcelona, España: Gedisa.

García Riera, E. (1992). Historia documental del cine mexicano. Número 2, 1938-1942. Guadalajara, México: CONACULTA/IMCINE/Universidad de Guadalajara

Gómez, H. (2015). Hacer vida en las pantallas. De Fans en tiempos del cine después del cine: post-cine, post-culturas, post-fandoms. Versión: Estudios de Comunicación y Política, 36, 42-64. Recuperado de http://version.xoc.uam.mx/tabla_contenido.php?id_fasciculo=710

Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C. y Baptista Lucio, P. (2000). Metodología de la investigación. Ciudad de México, México: McGraw-Hill.

Iglesias, N. (2001). Al danzón que me toquen salgo: subjetividad, cine y recepción por género. En Y. Mercader Martínez y P. Luna (Comps.), Cruzando fronteras cinematográficas. Ciudad de México, México: Universidad Autónoma Metropolitana, Unidad Xochimilco.

Ley Federal de Cinematografía, nueva ley publicada en el Diario Oficial de la Federación el 29 de diciembre de 1992.

Levin, J. (1979). Fundamentos de la estadística en la investigación social. Ciudad de México, México: Harla.

López, H. (1998). La metodología de encuesta. En L. J. Galindo Cáceres (Coord.), Técnicas de investigación en sociedad, cultura y comunicación (pp. 33-73). Ciudad de México, México: Addison Wesley Longman.

Organización de los Estados Americanos (s. f.). Tratado de Libre Comercio de América del Norte. Recuperado de http://www.sice.oas.org/trade/nafta_s/ANEXO1b.asp

Rosas Mantecón, A. (2006). Las batallas por la diversidad: exhibición y públicos de cine en México. En N. García Canclini, A. Rosas Mantecón y E. Sánchez Ruiz (Coords.), Situación actual y perspectivas de la industria cinematográfica en México y en el extranjero (pp. 263-292). Guadalajara, México: Universidad de Guadalajara.

Rosas Mantecón, A. (2012). Públicos de cine en México. Alteridades, 22(44), 41-58. Recuperado de https://alteridades.izt.uam.mx/index.php/Alte/article/view/87

Rosas Mantecón, A. (2017). Ir al cine: antropología de los públicos, la ciudad y las pantallas. Barcelona, España: Gedisa.

Torres San Martín, P. (2006). La memoria del cine como extensión de la memoria cultural. Revista Culturales, 2(4), 50-79. Recuperado de http://culturales.uabc.mx/index.php/Culturales/article/view/30

Wasko, J. (2006). La Economía Política del cine. Cuadernos de Información y Comunicación, 11, 95-110. Recuperado de http://revistas.ucm.es/index.php/CIYC/article/view/CIYC0606110095A

Zavala, L. (2010). Los estudios sobre cine en México: un terreno en construcción. En M. Moguillansky, A. Molfetta y M. A. Santaguada (Coords.), Teorías y prácticas audiovisuales: Actas del Primer Congreso Internacional de la Asociación Argentina de Estudios de Cine y Audiovisual (pp. 49-77), Buenos Aires, Argentina: Teseo.

Published

2019-06-21

How to Cite

Hinojosa Córdova, L. (2019). Nueva época de oro para el cine mexicano: una mirada local en el horizonte mundial del mercado cinematográfico. Palabra Clave, 22(3). https://doi.org/10.5294/pacla.2019.22.3.5

Issue

Section

Articles