Brand Communication of Hotel Chains through their Websites: Proposed Model for Their Management

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5294/pacla.2019.22.2.11

Keywords:

Management, communication, brand, tourism, tourist industry, website, Spain, brand image, online branding, brand awareness, website interactivity

Abstract

La comunicación de la marca de las cadenas hoteleras a través de sus sedes web: propuesta de un modelo para su gestión

A comunicação da marca das cadeias hoteleiras através de seus sites: proposta de um modelo de gestão

Tourism is key to socioeconomic progress and involves a large number of agents, including hotel chains. This article intends to propose a model to manage brand communication of hotel chains through their websites. In this context, brand value is based on appropriate communication management through messages on certain variables comprising it. These variables materialize in intangible resources that help explain brands, including corporate identity (what organizations are), their corporate social responsibility (what they are willing to do for the benefit of society over what they are required to do) and their corporate reputation (the result of their behavior and the positive perceptions of their audiences). Founded on the review of recent literature, an initial model is established and described using a series of variables, parameters and items that define the appropriate way for hotel chains to transmit brand messages on their websites. The initial model was submitted for validation to a Delphi panel of twenty-six tourism and communication experts. The resulting model is an instrument to plan/review website communication of hotel chains and other tourism-related organizations in order to correctly send their brand messages.

Para citar este artículo / to reference this article / para citar este artigo

Castillo, A.Carrillo-Durán, M. V. y Luengo-Chávez, G. (2019). La comunicación de la marca de las cadenas hoteleras a través de sus sedes web. Propuesta de un modelo para su gestión. Palabra Clave, 22(2), e22211. DOI: 10.5294/pacla.2019.22.2.11

Recibido: 15/04/2018

Aceptado: 26/06/2018

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Castillo, Universidad de Málaga

PROFESORA CONTRATADA DOCTORA EN COMUNICACIÓN AUDIOVISUAL Y PUBLICIDAD.

Maria-Victoria Carrillo-Durán, Universidad de Extremadura

Prfesora Titular de Comunicación Audiovial y Publicidad. Departamento de Información y Comunicación

Gemma Luengo Chávez, Universidad de Extremadura

Doctora e investigadora colaboradora con la Universidad de Extremadura y grupo de comunicación AR-CO

References

Aaker, D. A. (2004). Leveraging the corporate brand. California management review, 46(3), 6-18. DOI: https://doi.org/10.2307/41166218

Abó-Zumarán, J. I. A. (2006). Marca corporativa y responsabilidad social: dos eficaces comunicadores. Revista de Antiguos Alumnos del IEEM, 9(3), 63-77.

Bailey, R., & Ball, S. (2006). An exploration of the meanings of hotel brand equity. The Service Industries Journal, 26(1), 15-38. DOI: http://dx.doi.org/10.1080/02642060500358761

Balmer, J. M., & Greyser, S. A. (2006). Corporate marketing: Integrating corporate identity, corporate branding, corporate communications, corporate image and corporate reputation. European Jurnal of Marketing, 40(7/8), 730-741. DOI: https://doi.org/10.1108/03090560610669964

Bonilla, M., Muñoz, C., Avilés, C., & Vacas, C. (2005). Análisis de las estrategias adoptadas y difundidas por las cadenas hoteleras. Cuadernos de Gestión, 5(1).

Callarisa, L. J., Sánchez, J., Moliner, M. A., & Forgas, S. (2012). La Importancia de las comunidades virtuales para el análisis del valor de marca. El Caso de TripAdvisor en Hong Kong y Paris. Papers de Turisme-Jun/Dic, 90-92.

De la Encarnación, A. M. (2015). El alojamiento colaborativo: viviendas de uso turístico y plataformas virtuales. Revista de Estudios de la Administración Local y Autonómica. Nueva Época. 5, enero-junio, 30-55. DOI: https://doi.org/10.24965/reala.v0i5.10350

Esteban, Á. E., & Reinares, E. M. (1996). La investigación de la demanda turística en España: recopilación y análisis. Estudios turísticos (129), 81-104.

Ettenson, R., & Knowles, J. (2008). Don´t confuse reputation with brand. MIT Sloan Management Review, 49(2), 19.

Fernández, M., & González, M. (2008). ¿Cómo organizar una cadena hotelera? La elección de la forma de gobierno. Cuadernos de Economía y Dirección de la Empresa, 11(37), 67-95.

Fombrun, C. J., & Van Riel, C. B. (2004). Fame & fortune: How successful companies build winning reputations. FT Press.

García-García, M., Carrillo-Durán, M. V., & Tato Jimenez, J. L. (2017). Online corporate communications: website usability and content. Journal of Communication Management, 21(2), 140-154. DOI: https://doi.org/10.1108/jcom-08-2016-0069

Gardberg, N. A. (2017). Corporate Reputation: Fashion, Fad, or Phenomenon?. Corporate Reputation Review, 20(3-4), 177-180. DOI: https://doi.org/10.1057/s41299-017-0033-4

Gessa Perera, A., Jiménez, J., & del Amor, M. (2011). La Gestión de las relaciones con los grupos de interés: Un análisis exploratorio de casos en el sector hotelero español. Estudios y perspectivas en turismo, 20(4), 753-771.

Gonçalves Gândara, J. M., Sass de Haro, C., Rastrollo Horrillo, M. Á., & Savi Mondo, T. (2014). La gestión del conocimiento en cadenas hoteleras: una revisión. Tourism & Management Studies, 10(2), 146-154.

Hatch, M. J., & Schultz, M. (2001). Are the strategic stars aligned for your corporate brand. Harvard business review, 79(2), 128-134.

Hyder Espiñeira, A. (2011). Proposal of a web site engagement scale and research model. Analysis of the influence of intra web site comparative behaviour. Universitat de València.

Martínez González, J. A. (2011). Marketing turístico institucional en españa. El caso de Turespaña y turismo de Tenerife. TURyDES, 4(9), 2-16.

Martínez-Valerio, L. ( 2012). Estrategias de promoción turística a través de

Facebook. Palabra Clave 15 (2), 318-338. DOI: https://doi.org/10.5294/pacla.2012.15.2.5

Martorell, O., & Servera, L. (2004). El impacto de las marcas en la industria hotelera del Reino Unido. Retrieved from: http://www.esade.edu/cedit2004/pdfs/39_Martorell_Servera.pdf

Melewar, T. C., & Karaosmanoglu, E. (2006). Seven dimensions of corporate identity: A categorisation from the practitioners' perspectives. European journal of marketing, 40(7/8), 846-869. DOI: https://doi.org/10.1108/03090560610670025.

Merlo Vega, J. A. (2003). La evaluación de la calidad de la información web: aportaciones teóricas y experiencias prácticas. Mérida: Junta de Extremadura

Organización Mundial del Turismo. Tourism Towards 2030, 2014. Disponible en:.

Pla-Barber, J., & León-Darder, F. (2004). La internacionalización de la industria hotelera española. Forma de entrada y factores determinantes. Papeles de Economía Española, (102), 193-206.

Ramón, A. (2010). Evolución en las estrategias de expansión internacional del sector turístico vacacional: el papel de las empresas españolas en Latinoamérica. Cepal, Serie Desarrollo Productivo 189. Santiago de Chile: Naciones Unidas.

Santomá, R., Batallé, P., Rovira, X., Costa, G., & Vila, M. (2008). Determinación de los aspectos de gestión que llevan a la cadena hotelera a mejorar la calidad de su servicio. Leadership-Revista de Circulación Internacional, (14), 1-14.

Šerić, M. (2013). El impacto de la comunicación integrada de marketing en la creación del valor de marca: un enfoque cross-cultural en el entorno hotelero. Universitat de València.

Urtasun Alonso, A. (2001). Estrategias de localización, posicionamiento de producto y afiliación a una cadena. Aplicación al sector hotelero español. Universidad Carlos III, Madrid.

Villafañe, J. (2004). La buena reputación: Claves del valor intangible de las empresas. Anaya-Spain.

Wernerfelt, B. (1984). A resource‐based view of the firm. Strategic management journal, 5(2), 171-180. DOI: https://doi.org/10.1002/smj.4250050207

Published

2019-03-06

How to Cite

Castillo, A., Carrillo-Durán, M.-V., & Luengo Chávez, G. (2019). Brand Communication of Hotel Chains through their Websites: Proposed Model for Their Management. Palabra Clave, 22(2). https://doi.org/10.5294/pacla.2019.22.2.11

Issue

Section

Articles