Cyberactivism and Global Citizenship Education: Participatory Action Research in Two Educational Experiences in Bogota

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5294/pacla.2019.22.2.10

Keywords:

Cyberactivism, communication, education, civic education, citizenship, information and communications technology, ICT

Abstract

Ciberactivismo y educación para la ciudadanía mundial: una investigaciónacción participativa con dos experiencias educativas de Bogotá

Ciberativismo e educação para a cidadania mundial: uma pesquisa-ação participativa com duas experiências educacionais em Bogotá

This article presents the results of a research project that sought to understand how cyberactivism could further global citizenship education. This research opted for promoting exchange among educational communities from various contexts in order to develop critical thinking and propose collective actions, supported by technological tools, on problems that concern humanity. The study was conducted throughout 2017 in Bogota using two educational experiences focused on interactive digital communication: media school and Colegio Venecia IED. Building on these experiences, a participatory action research project was launched which combined several techniques: Semi-structured interviews, focus groups, participant observation, textual and audiovisual content analysis, etc. One of the most significant results show that students in both experiences promoted reflection and critical thinking about globally relevant matters, such as gender issues and, especially, environmental protection, through cyberactivism and the creation of digital networks, spaces and contents. It is concluded that cyberactivism, promoted in educational processes, contributes to global citizenship education as it fosters the understanding of and intervention in social and environmental problems that affect humanity. This article makes an original contribution by theoretically and empirically exploring the links between cyberactivism and global citizenship education, a relationship that has been little studied in the literature.

Para citar este artículo / to reference this article / para citar este artigo

Aguilar, N. J. (2019). Ciberactivismo y educación para la ciudadanía mundial: una investigación- acción participativa con dos experiencias educativas de Bogotá. Palabra Clave, 22(2), e22210. DOI: 10.5294/pacla.2019.22.2.10

Recibido: 11/08/2017

Aceptado: 21/09/2018

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Nicolás Juan Aguilar Forero, Universidad de los Andes

Investigador posdoctoral de la Facultad de Educación de la Unviersidad de los Andes de Bogotá. Doctor en Ciencias Sociales, Niñez y Juventud del Centro de Estudios Avanzados en Niñez y Juventud (Universidad de Manizales-Cinde). Magíster en Estudios Culturales de la Pontificia Universidad Javeriana de Bogotá. Antropólogo y Profesional en Lenguajes y Estudios Socioculturales de la Universidad de los Andes.

References

Aguilar-Forero, N. (2017). Ciberactivismo y olas de agitación comunicativa. Consideraciones etnográficas. Íconos. Revista de Ciencias Sociales, 1(59), pp. 123-148. DOI: http://dx.doi.org/10.17141/iconos.59.2017.2595

Askanius, T. (2013). Online Video Activism and Political Mash-up Genres. JOMEC Journal Journalism Media and Cultural Studies, (4), pp. 1-17. Tomado de: goo.gl/K3VZiE

Chung, S. & Kirby, M. (2009). Media Literacy Art Education: Logos, Culture Jamming and Activism. Art education, 62(1), pp. 34-39. http://dx.doi.org/10.1080/00043125.2009.11519002

Dodaro, C. (2009). El videoactivismo. Experiencias de resistencia cultural y política en la Argentina de los años noventa. Palabra Clave, 12(2), pp. 235-244.

Enguix Grau, B. (2016). Activismo y Prácticas Digitales en la Construcción de una Esfera LGTB en España. Revista Dados, 59(3), pp. 755–787. https://doi.org/10.1590/00115258201691

Escuela Mediática. (2002). Proyecto Educativo Institucional. Educación Media Bivalente con Énfasis en la Producción y Recepción Crítica de Medios y Nuevas Tecnologías Comunicacionales. Bogotá.

Fals Borda, O. (1998/2009). Experiencias teórico-prácticas. En Una sociología sentipensante para América Latina. Bogotá: Clacso-Siglo del hombre editores.

Fe y Alegría (2015). Educación para la Ciudadanía y la Convivencia. Ciclo Cinco (décimo, undécimo y duodécimo). Jóvenes por el empoderamiento y la transformación. Bogotá: Alcaldía Mayor de Bogotá-Secretaría de Educación del Distrito.

García Mantilla, A. & Navarro, E. (2011). Nuevos textos y contextos en la web 2.0. Estudios de caso relacionados con las revoluciones en el norte de África y Oriente próximo. Cuadernos de información y comunicación, 16. pp. 149-165. http://dx.doi.org/10.5209/rev_CIYC.2011.v16.9

García, P. (2014). Videoactivismo de convocatoria: el lenguaje publicitario en las Mareas Ciudadanas. En Videoactivismo. Acción política cámara en mano (pp.135-166). La Laguna (Tenerife): Latina.

González-Lizarraga, M. G., Becerra-Traver, M. T., & Yanez-Diaz, M. B. (2016). Cyberactivism: A new form of participation for University students. Comunicar, 24(46), pp. 47-54. https://doi.org/10.3916/C46-2016-05

Glenn, C. L. (2015). Activism or 'Slacktivism?': Digital Media and Organizing for Social Change. Communication Teacher, 29, pp. 81-85. https://doi.org/10.1080/17404622.2014.1003310

Khoury-Machool, M. (2007). Palestinian Youth and Political Activism: the Emerging Internet Culture and New Modes of Resistance. Policy Futures in Education, 5(1), pp. 7-36. https://doi.org/10.2304/pfie.2007.5.1.17

Lanchares, L. (2014). Rodea el Congreso: la confrontación simbólica a través del audiovisual. In Videoactivismo. Acción política cámara en mano (pp. 157-175). La Laguna (Tenerife): Latina.

LaRiviere, K., Snider, J., Stromberg, A. & O'Meara, K. (2012). Protest: Critical Lessons of Using Digital Media for Social Change. About Campus, pp. 10-17. DOI: 10.1002/abc.21081

Linder, Ch., Myers, J., Riggle, C. & Lacy, M. (2016). From Margins to Mainstream: Social Media as a Tool for Campus Sexual Violence Activism. Journal of Diversity in Higher Education, 9(3), pp. 231-244. https://doi.org/10.1037/dhe0000038

Malo, M. (2004). Prólogo. En M. Malo (ed.), Nociones comunes. Experiencias y ensayos entre investigación y militancia (pp. 13-39). Madrid: Traficantes de sueños

Mateos, C. & Rajas, M. (2014). Videoactivismo: concepto y rasgos. In Videoactivismo. Acción política cámara en mano (pp. 15-34). La Laguna (Tenerife): Latina.

Pearson, E., Tindle, H., Ferguson, M. & Litchfield, C. (2016). Can We Tweet, Post, and Share Our Way to a More Sustainable Society? A Review of the Current Contributions and Future Potential of #Social media for sustaintability. Annual Review of Environment and Resources, 41, pp. 363:397. doi: 10.1146/annurev-environ-110615-090000.

Peña, P., Rodríguez, R. & Sáez, C. (2016). Movimiento estudiantil en Chile, aprendizaje situado y activismo digital. Compromiso, cambio social y usos tecnológicos adolescentes. OBETS, 11(1), pp. 287-310. DOI: 10.14198/OBETS2016.11.1.11

Pellegrini, S. (2010). Análisis conceptual del Periodismo Ciudadano y propuesta metodológica para analizar su contribución informativa. Palabra Clave, 13(2), pp. 271-290.

Puente, S. & Grasseau, D. (2011). Periodismo ciudadano: dos términos contradictorios. La experiencia chilena según sus protagonistas. Palabra Clave, 14(1), pp. 137-155.

Rueda, R. (2011). Prólogo. Educación, nuevas formas de subjetividad social y tecnologías. En Rueda, R., Ramírez L. & Fonseca, A. (Eds.), Ciberciudadanías, cultura política y creatividad social.

Scolari, C. (2008). HIpermediaciones: elementos para una teoría de la comunicación digital interactiva. Barcelona: Editorial Gedisa. S.A.

Secretaría de Educación Distrital (SED) (2011). Resolución 2953 “Por la cual se autorizan las condiciones administrativas y académicas en los Colegios Oficiales que forman parte del Programa de Educación Media Especializada del Distrito Capital'. Disponible en: goo.gl/zbHMED

Theocharis, Y. (2012) Cuts, Tweets, Solidarity and Mobilisation: How the Internet Shaped the Student Occupations. Parliamentary Affairs, 65, pp. 162–194. https://doi.org/10.1093/pa/gsr049

Truong-White, H. & Mclean, L. (2015). Digital Storytelling for Transformative Global Citizenship Education. Canadian Journal of Education/Revue Canadienne de L’éducation, 38(2), pp. 1-29. Retrieved from: www.cje-rce.ca

Torres, A. (1997). Análisis e interpretación de información cualitativa. En Estrategias y técnicas cualitativas de investigación social. Bogotá: UNAD.

Valenzuela, S. (2013). Unpacking the Use of Social Media for Protest Behavior: The Roles of Information, Opinion, Expression, and Activism. American Behavioral Scientist, 57(7), pp. 920–942. https://doi.org/10.1177/0002764213479375

Vivitsou, M. & Viitanen, K. (2015). The pedagogies of the future: through young people’s eyes in storytelling experiences with the digital in Finland and Greece. In Zlitni, S. & Lienard, F. (Eds.), Electronic Communication: Political, Social and Educational Uses (pp. 123-141). Bern: Peter Lang.

Weeks, P. (1999). Cyber-activism: World Wildlife Fund’s Campaign to Save the Tiger. Culture y Agriculture, 21(3), pp. 19-30.

UNESCO (2016). Educación para la ciudadanía mundial. Preparar a los educandos para los retos del siglo XXI. Francia: Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura.

Published

2019-03-06

How to Cite

Aguilar Forero, N. J. (2019). Cyberactivism and Global Citizenship Education: Participatory Action Research in Two Educational Experiences in Bogota. Palabra Clave, 22(2). https://doi.org/10.5294/pacla.2019.22.2.10

Issue

Section

Articles