Elementos de los estudios visuales: un análisis crítico de la mirada desde el esencialismo visual a los regímenes escópicos
Keywords:
Visualization, visual arts, visual material, aesthetics, communicationAbstract
Elements of Visual Studies: A Critical Analysis of Scopic Regimes Seen from the Standpoint of Visual Essentialism
Elementos dos estudos visuais: uma análise crítica da visão desde o essencialismo visual até os regimes escópicos
The objective of this article is to examine the integrating elements of visual studies that offer us a clear vision of scopic regimes ever since the origin of modernity. The research analyzes this phenomenon of visual culture caused by technological innovations and scientific advances, ideological currents of thought, and the influence particular to the cultural and philosophical heritage of the past. The methodology of this theoretical research is based on the interdisciplinary approach of visual studies. Knowledge or comprehension of the visual progresses from hermeneutics to critical theory, in search of understanding through interdisciplinarity (which includes traditional disciplines such as art theory, history of art and aesthetics). Among the results, the authors define the most important concepts visual studies; namely, visual culture, visual objects, visual essentialism and scopic regimes. In the conclusions, they emphasize the liberation of textuality that images experience in contemporary culture. The visual lends itself to interpretations that now delineate or define spectators according to their living habits or lifestyles. The way images are experienced is subject to the gaze of science or the beliefs and ideologies of those individuals who belong to a specific culture. The article offers an innovative view by revealing the rules established through scopic regimes and what characterizes a particular way of contemplating the world (a certain way of looking at things) based on the different ways of life of its actors.
Downloads
References
Bal, M. (2003). Visual essentialism and the object of visual culture. Journal of Visual Culture, 2(1), 5-32. doi: 10.1177/147041290300200101.
Barthes, R. (1997). Sade, Fourier, Loyola. Madrid: Cátedra.
Barthes, R. (1999). El susurro del lenguaje: más allá de la palabra y la escritura. Barcelona: Paidós.
Benjamin, W. (1992). Sobre arte, técnica, linguagem e política. Lisboa: Relógio D’Agua Editores.
Bergson, H. (2006). Memória e vida. São Paulo: Martins Fontes.
Boehm, G. (2011a). ¿Más allá del lenguaje? Apuntes sobre la lógica de las imágenes. En A. García Varas (ed.), Filosofía de la imagen (pp. 87- 106). Salamanca: Universidad de Salamanca.
Boehm, G. (2011b). El giro icónico. Una carta. Correspondencia entre Gottfried Boehm y W. J. Thomas Mitchell (I). En A. García Varas (ed.), Filosofía de la imagen (pp. 57-70). Salamanca: Universidad de Salamanca.
Bryson, N. (2005). Volver a mirar: cuatro ensayos sobre la pintura de naturalezas muertas. Madrid: Alianza.
Cappelletto, C. (2010). Neuroasthetics: Origns, perspetives, problems. En O. Pombo, S. di Marco y M. Pina (eds.), Neuroaesthetics: Can science explain art? (pp. 81-100). Lisboa: Fim de Século.
Crary, J. (2008). Suspensiones de la percepción: atención, espectáculo y cultura moderna. Madrid: Akal.
Croce, B. (1938). Breviario de estética: cuatro lecciones seguidas de dos ensayos y un apéndice. Buenos Aires: Espasa-Calpe.
Danto, A. C. (2014). Qué es el arte. Paidós: Barcelona.
Debord, G. (2010). La sociedad del espectáculo. Valencia: Pre-Textos.
Deleuze, G. (1987). El bergsonismo. Madrid: Cátedra.
Dickie, G. (2005). El círculo del arte. Barcelona: Paidós.
Einstein, C. (2008). El arte como revuelta: escritos sobre las vanguardias (1912- 1933). Valencia: Lampreave/Millán.
Feyerabend, P. K. (1984). Wissenschaft als Kunst. Fráncfort: Suhrkamp Verlag.
Feyerabend, P. K. (2003). Tratado contra el método: esquema de una teoría anarquista del conocimiento. Madrid: Tecnos.
Fitche, J. G. (2006). Fundamento de toda la doctrina de la ciencia (1794). Pamplona: Juan Cruz Cruz.
García Varas, A. (ed.) (2011). Filosofía de la imagen. Salamanca: Universidad de Salamanca.
Gombrich, E. H. (2014). Breve historia de la cultura. Barcelona: Península. Goodman, N. (1976). Languages of art: An approach to a theory of symbols. Indianapolis: Hackett.
Goodman, N. (1990). Maneras de hacer mundos. Madrid: Visor.
Greenberg, C. (2005). Arte y cultura. Paidós: Barcelona.
Gumbrecht, H. U. (2004). Production of presence: What meaning cannot convey. Stanford: Stanford University Press.
Heidegger, M. (2012). Caminos de bosque. Madrid: Alianza. Husserl, E. (2011). La idea de la fenomenología. Barcelona: Herder.
Jay, M. (2007). Ojos abatidos: la denigración de la visión en el pensamiento francés del siglo XX. Madrid: Akal.
Lyotard, J.-F. (2012). La condición posmoderna: informe sobre el saber. Madrid: Cátedra.
Merleau-Ponty, M. (2013). El ojo y el espíritu. Madrid: Trotta.
Mitchell, W. J. T (2011b). El giro pictorial. Una respuesta. Correspondencia entre Gottfried Boehm y W. J. Thomas Mitchell (II). En A. García Varas (ed.), Filosofía de la imagen (pp. 71-86). Salamanca: Universidad de Salamanca.
Mitchell, W. J. T. (2011a). ¿Qué es una imagen? En A. García Varas (ed.), Filosofía de la imagen (pp. 107-154). Salamanca: Universidad de Salamanca.
Moxey, K. (2015). El tiempo de lo visual: la imagen en la historia. Buenos Aires: Sans Soleil Ediciones.
Pinotti, A. (2017). Story-Telling: Typologies of iconic narratives. En O. Pombo (ed.), Image in science and art (pp. 33-58). Lisboa: Fim de Século.
Pochat, G. (2008). Historia de la estética y de la teoría del arte. Madrid: Akal.
Pombo, O. (ed.) (2017). Image in science and art. Lisboa: Fim de Século.
Pombo, O., Marco S. di y Pina, M. (eds.) (2010). Neuroaesthetics: Can science explain art? Lisboa: Fim de Século.
Rancière, J. (2010). El espectador emancipado. Castellón: Ellago Ensayo.
Schelling, F. W. J. (2004). El “Discurso de la Academia”: sobre la relación de las artes plásticas con la naturaleza. Madrid: Biblioteca Nueva.
Virilio, P. (1989). La máquina de visión. Cátedra: Madrid.
Wittgenstein, L. (1977). Investigaciones filosóficas. Barcelona: Crítica.
Wollen, P. (2006). El asalto a la nevera: reflexiones sobre la cultura del siglo XX. Madrid: Akal.
Wollheim, R. (1972). El arte y sus objetos. Barcelona: Seix Barral.
Zeki, S. (1999). Inner vision: An exploration of art and the brain. Oxford: Oxford University Press.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. Proposed Policy for Journals That Offer Open Access
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.