Comunicación educativa, educomunicación y educación mediática: una propuesta de investigación y formación desde un enfoque culturalista

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5294/pacla.2019.22.3.11

Keywords:

Communication, education, codes, culture, multimedia instruction, educommunication, media education, educational communication

Abstract

Educational Communication, Educommunication, and Media Education: A Research and Educational Proposal from a Culturalist Approach

Comunicação educativa, educomunicação e educação midiática: uma proposta de pesquisa e formação sob uma abordagem culturalista

Between face-to-face and virtual education, school and media, and interaction and interactivity, the field of educommunication is often discussed. It has also been regarded as education about media or through media, which is why it is frequently confused with media education. The aim of this article is to review the basic concept of educational communication and its derivatives —educommunication and media education— and then redefine them from a culturalist point of view. From this approach, the categories of the theory of codes are applied to the so-called educommunication, giving rise to three types thereof: oral-ritual, iconic-narrative and alphabetic-argumentative (paradigmatic). In conclusion, educommunication is proposed as the entire human subjectivation, understood as the acquisition of codes —including a particular language—, and media education as the acceptance of media codes, understood not as technologies but as culture. The fundamental contribution here is the expansion of the concept of educommunication by incorporating, in addition to the analysis of technologies, practices and institutions, code analysis.

Para citar este artículo / to reference this article / para citar este artigo

Narváez-Montoya, A. (2019). Comunicación educativa, educomunicación y educación mediática: una propuesta de investigación y formación desde un enfoque culturalista. Palabra Clave, 22(3), e22311. DOI: https://doi.org/10.5294/pacla.2019.22.3.11

Recibido: 27/03/2017

Aceptado: 09/04/2018

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ancizar Narvaez, Universidad Pedagógica Nacional

Doctor en Educación, mgister en comunicación educativa y licenciado en ciencias sociales. Profesor titular de la Universida Pedagogica Nacional de Colombia

References

Aitchison, J. (1996). The seeds of speech: Language origin and evolution. Cambridge: Cambridge University Press.

Alfaro Moreno, R. M. (1999). Culturas populares y comunicación participativa: en la ruta de las definiciones. Escribanía: comunicación, cultura, región, 3, 3-14.

Alfaro Moreno, R. M. (2016). ¿Es posible generar desarrollo desde la comunicación? Revista Latinoamericana de Ciencias de la Comunicación, 12(23), 16-24. Recuperado https://www.alaic.org/revista/index.php/alaic/article/view/745

Álvarez Gallego, A. (2003). Los medios de comunicación y la sociedad educadora: ¿ya no es necesaria la escuela? Bogotá: Magisterio.

Álvarez Jaramillo, L. E. (2009). Estilos de conocimiento en los estudios de la comunicación mediática en Colombia: años 1962 a 1990. Popayán: Universidad del Cauca.

Ángel Botero, A. y Obregón, R. (2011). Un análisis crítico de las perspectivas de diálogo en la literatura sobre comunicación para el desarrollo y cambio social: abordajes y desafíos. Signo y Pensamiento, 58, 190-205. Recuperado de http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0120-48232011000100012

Barranquero Carretero, A. y Ángel Botero, A. (2015). La producción académica sobre comunicación, desarrollo y cambio social en las revistas científicas de América Latina. Signo y Pensamiento, 67, 30-58. Recuperado de http://www.scielo.org.co/scielo.php?pid=S0120-48232015000200002

Bourdieu, P. y Passeron, J-C. (2001). La reproducción: elementos para una teoría del sistema de enseñanza. Barcelona: Editorial Popular.

Bruner, J. (2000). La educación, puerta de la cultura. Madrid: Visor.

Bullaude, J. (1970). Enseñanza audiovisual y comunicación: teoría y crítica (2.ª ed.). Buenos Aires: Librería del Colegio.

Bustamante, G. (2003). El concepto de competencia III: un caso de recontextualización. Bogotá: Sociedad Colombiana de Pedagogía.

Cadavid Bringe, A. y Gumucio Dagron, A. (eds.) (2014). Pensar desde la experiencia: comunicación participativa en el cambio social. Bogotá: Universidad Minuto de Dios.

Cassirer, E. (1993). Antropología filosófica. Bogotá: Fondo de Cultura Económica.

Castells, M. (1999). La era de la información (vol. 3). México: Siglo XXI.

Cavalli-Sforza, L. y Cavalli-Sforza, F. (1999). ¿Quiénes somos? Historia de la diversidad humana. Madrid: Crítica.

Crovi, D. y Sierra, F. (2005). Sociedad de la información y educación telemática: economía, política y lógicas de socialización del conocimiento. En C. Bolaño, G. Mastrini y F. Sierra (eds.), Economía política, comunicación y conocimiento: una perspectiva crítica latinoamericana (pp. 149-180). Buenos Aires: La Crujía.

Díaz, C. J. (2005). El pueblo, de sujeto dado a sujeto político por construir: el caso de la campaña de cultura Aldeana en Colombia (1934-1936). Bogotá: Universidad Pedagógica Nacional.

Eco, U. (1977/1995). Tratado de semiótica general (5.ª ed.). Barcelona: Lumen.

Escobar, A. (1998). La invención del tercer mundo: construcción y reconstrucción del desarrollo. Bogotá: Norma.

Frith, S. (2000). Entertainment. En J. Curran y M. Gurevitch, Mass media and society. Londres: Arnold.

Hall, S. (2008). Richard Hoggart, The Uses of Literacy and the cultural turn. En S. Owen (ed.), Richard Hoggart and cultural studies (pp. 20-32). Londres: Palgrave Macmillan.

Jacquinot, G. (1985/1996). La escuela frente a las pantallas. Buenos Aires: Aique.

Kant, I. (1803/2003). Pedagogía. Madrid: Akal.

Kellner, D. y Share, J. (2005). Toward critical media literacy: Core concepts, debates, organizations, and policy. Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education, 26(3), 369-386. DOI: https://doi.org/10.1080/01596300500200169

Koltay, T. (2011). The media and the literacies: Media literacy, information literacy, digital literacy. Media, Culture & Society, 33(2), 211-221. DOI: https://doi.org/10.1177/0163443710393382

Kristiansen, K. (2001). Europa antes de la historia. Barcelona: Península.

Kuhn, T. (1987/1994). ¿Qué son las revoluciones científicas? Barcelona: Altaya.

Leroi-Gourhan, A. (1971). El gesto y la palabra: técnica y lenguaje. Caracas: Universidad Central de Venezuela.

Lévy, P. (1999). ¿Qué es lo virtual? Barcelona: Paidós.

Lévy, P. (2007). cibercultura: la cultura de la sociedad digital. México: Anthropos.

López Rojas, M. del M. (2014). La exposición de museo: un lugar común. Revista Nexus Comunicación, 14, 48-71. DOI: https://doi.org/10.25100/nc.v0i14.746

Martín Serrano, M. (1997). La mediación de los medios. En J. Martín-Barbero y A. Silva (comps.), Proyectar la comunicación. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.

Martín Serrano, M. (2009). La producción social de comunicación. Madrid: Alianza.

Martín-Barbero, J. (1987/1991). De los medios a las mediaciones. México: Gustavo Gili.

Martín-Barbero, J. (2003). Oficio de cartógrafo: travesías latinoamericanas de la comunicación en la cultura. Bogotá: Fondo de Cultura Económica.

Martínez Boom, A., Noguera, C. y Castro, J. (2003). Currículo y modernización: cuatro décadas de educación en Colombia. Bogotá: Magisterio.

Mattelart, A. y Schmucler, H. (1983). América Latina en la encrucijada telemática. Barcelona: Paidós.

Media Literacy Project (s. f.). Introduction to media literacy. Recuperado de http://medialiteracyproject.org/introduction-media-literacy/

Mora, A. I. (comp.) (2014). Comunicación educación un campo de resistencias. Bogotá: Universidad Minuto de Dios.

Narváez Montoya, A. (2002). Puentes tecnológicos, abismos sociales. Manizales: Universidad de Manizales.

Narváez Montoya, A. (2013). Educación y comunicación: del capitalismo informacional al capitalismo cultural. Bogotá: Universidad Pedagógica Nacional.

Narváez Montoya, A. (2014a). Ciencias sociales y giro culturalista: promesa pendiente. Nómadas, 41, 97-113. Recuperado de http://nomadas.ucentral.edu.co/index.php/inicio/55-trayectos-y-posibilidades-en-ciencias-sociales-nomadas-41/800-ciencias-sociales-y-giro-culturalista-promesa-pendiente

Narváez Montoya, A. (2014b). ¿Sociedad digital o capitalismo cultural? El informacionalismo como utopía neoliberal. Eptic online: revista electronica internacional de economia política da informaçao, da comuniçao e da cultura, 16(3), 116-134. Recuperado de https://seer.ufs.br/index.php/eptic/article/view/116/

Narváez Montoya, A. (2015). educomunicación y TIC: ni tecnologías de la comunicación ni para la educación. En Á. Camargo Uribe (ed.), Educación y tecnologías de la información y la comunicación (pp. 199-218). Bogotá: Universidad Pedagógica Nacional.

Papert, S. (1993). The children’s machine: Rethinking school in the age of the computer. Nueva York: Basic Books.

Parsons, T. (1964). The social system. Nueva York: The Free Press.

Pireddu, M. y Serra, M. (eds.) (2014). Mediología: cultura, tecnología y comunicación. Barcelona: Gedisa.

Roncagliolo, R. (1996). El periodista en la quinta revolución cultural. Chasqui: Revista Latinoamericana de Comunicación, 54. Recuperado de https://revistachasqui.org/index.php/chasqui/article/view/1020

Roncagliolo, R. (1997). Los espacios culturales y su onomástica. Diálogos de la comunicación, 50, 83-104. Recuperado de http://dialogosfelafacs.net/wp-content/uploads/2015/50/Los_espacios.pdf

Roncagliolo, R. (1998). Las industrias culturales en la videosfera latinoamericana. Media-ciones, 1, 47-54. Recuperado de http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-02762002000200013

Roncancio, G. (2010). Políticas de comunicación educativa en colombia 1995-2010 (Tesis de maestría, Universidad Pedagógica Nacional de Colombia, Colombia).

Sierra Caballero, F. (2002). Educación, comunicación y desarrollo: apuntes para una historia de la comunicación educativa. Sevilla: Comunicación Social, Ediciones y Publicaciones.

Skybreak, A. (2006). La ciencia de la evolución y el mito del creacionismo. Bogotá: Tadrui.

Oliveira Soares, I. de (2014a). Construção de roteiros de pesquisa a partir dos livros da coleção Educomunicação (Editora Paulinas). Comunicação & Educação, 19(2), 135-142.

Oliveira Soares, I. de (2014b). Educomunicação e Educação Midiática: vertentes históricas de aproximação entre comunicação e educação. Comunicação & Educação, 19(2), 15-26. Recuperado de http://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/72037

Virno, P. (2005). Cuando el verbo se hace carne: lenguaje y naturaleza humana. Madrid: Traficantes de Sueños.

Williams, R. (ed.) (1992). Historia de la comunicación. Barcelona: Bosch.

Wolf, M. (1996). La investigación de la comunicación de masas. Barcelona: Paidós.

Published

2019-06-21

How to Cite

Narvaez, A. (2019). Comunicación educativa, educomunicación y educación mediática: una propuesta de investigación y formación desde un enfoque culturalista. Palabra Clave, 22(3). https://doi.org/10.5294/pacla.2019.22.3.11

Issue

Section

Articles