The Fate of the Journalistic Linkage: The Perception of Editors and the Practical Application of Hypertextuality in Spanish Media

Authors

  • Félix Arias-Robles Author Universidad Miguel Hernández de Elche
  • José Alberto García-Avilés Author Universidad Miguel Hernández de Elche

Keywords:

Hypertextuality, digital journalism, journalistic writing, journalistic production

Abstract

Hypertextuality is still the basis of digital content, but the gap between theory and its practical application is still wide open and practically unexplored. Aiming to shed some light on this, the present research investigates the divergences between three axes: 1) the academic contributions about the use of links; 2) the perspective of digital editors; and 3) their expression in the main Spanish media. To that end, and following a theoretical review, this paper analyzes the use of links in a sample of eight digital media with an analysis of content and through semi-structured interviews, delving further into their development inside the newsrooms. e results obtained reveal significant contradictions in the amount of links used and particularly in the opening of external contents that are scarce and not very specific. ese findings confirm the need to elaborate essential style standards about the use of links that harmonize scientific findings with the perspective of journalists and, in particular, with their daily practice.

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Author Biographies

Félix Arias-Robles, Universidad Miguel Hernández de Elche

Félix Arias Robles es Profesor Ayudante Doctor del Grado en Periodismo y subdirector del Máster en Innovación en Periodismo de la Universidad Miguel Hernández de Elche (UMH). Es doctor en Nuevos Modelos Periodísticos por la UMH y máster en Investigación en Periodismo por la Universidad Complutense de Madrid (UCM). Ha sido profesor visitante en el Departamento de Periodismo de la Universidad de Sheffield (UK), donde terminó su sobre la redacción y la recepción del hipertexto periodístico. Sus principales líneas de investigación son las nuevas narrativas, el periodismo de datos, la escritura digital, la hipertextualidad y la innovación. Ha publicado diversos artículos en revistas de prestigio como Journalism & Practice o El Profesional de la Información.

José Alberto García-Avilés, Universidad Miguel Hernández de Elche

Profesor Titular de Periodismo y coordinador en el Máster en Innovación en Periodismo.

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Published

2018-02-12

How to Cite

Arias-Robles, F., & García-Avilés, J. A. (2018). The Fate of the Journalistic Linkage: The Perception of Editors and the Practical Application of Hypertextuality in Spanish Media. Palabra Clave, 21(2), 275–309. Retrieved from https://palabraclave.unisabana.edu.co/index.php/palabraclave/article/view/7535

Issue

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