The Experience of War on the Screen: The Landing at Omaha Beach in Saving Private Ryan

Authors

  • Julio Montero-Díaz Author Universidad Complutense de Madrid
  • Laura Fernández-Ramírez Author Universidad de Burgos

Keywords:

Film, filming, historical film, qualitative (Source, Unesco Thesaurus).

Abstract

Hollywood cinema has given informal testimony to war, particularly World War II. Saving Private Ryan, a 1998 war film directed by Steven Spielberg, broke the naturalist and romantic model of this sub-genre. Based on the testimony of veterans, it is not a film about the development of a military operation; instead, it is a hyperealistic reproduction of combat and the daily rigors war. It gives audiovisual form to the individual memory and experience of veterans, who were not usually part of the institutional account of the war and its earlier portrayals on the silver screen. This paper offers a stylistic analysis of the sequence in Saving Private Ryan that is most applauded for its effect and artistic value: the D-Day landing on Omaha Beach. It describes the resources used in its planning, sound and editing. It shows how the expressive stylistic techniques shaped by S.M. Eisenstein are used to involve the film's audience in the fighting and in the feelings and reasoning of the soldier; in this case, Captain Miller. In the end, it manages to immerse the audience in the war, securing its commitment to the soldier, and enabling it to understand the source of his trauma. The analysis uses the method S.M. Eisenstein employed in two of his articles to convince his detractors of the value of the stylistic approach used in Battleship Potemkin(1925). It consists of a description of the expressive scheme behind the design of the shots and the fragments in the montage, and a comparison to those that precede or follow them. The overall style of the sequence and its expressive intentions are explained by way of this dialectical method, which also is used to pinpoint the moments of contrast and rupture that serve an emotional motive; namely, to translate the soldier's ordeal.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Julio Montero-Díaz, Universidad Complutense de Madrid

Catedrático de Historia de la Comunicación Social en la Universidad Complutense de Madrid, donde explica Historia y Cine, Relatos Históricos Audiovisuales, Historia Social del Cine e Historia del Cine Informativo (Noticiarios cinematográficos y documentales). Vocal Titular de la Comisión de Evaluación de la Rama de Conocimiento de Ciencias Sociales y Jurídicas del Programa VERIFICA de la ANECA para el periodo 2008-2011.

Es autor, con su colega María A. Paz, de una docena de libros sobre la relación entre Historia y Cine. Fue creador de los postgrados de Realización de Guiones de Audiovisuales Históricos y Realización de Documentales Históricos, así como director de las Jornadas Internacionales Historia y Cine que se celebran desde 1995 de forma bianual en Madrid. Es asimismo Consejero delegado de la productora Imagina ipc con la que ha producido varios documentales sobre la Guerra Civil Española de carácter dramático, que han obtenido premios como el Bárbara Anson de Documentales Históricos. Fue productor ejecutivo de “The Waiting”.

Laura Fernández-Ramírez, Universidad de Burgos

Doctora en Comunicación Audiovisual por la Universidad Complutense, Máster en Realización de televisión (IORTV) y diplomada en montaje cinematográfico por la ECAM (Escuela de Cine de la Comunidad de Madrid).

Actualmente es profesora asociada de Realización, videocreación y diseño digital en la Universidad de Burgos, España. Anteriormente trabajó para la Universidad CES Felipe II de Madrid, donde impartió  asignaturas como Realización audiovisual, Realización de televisión, Montaje, Narrativa audiovisual, Historia de la Imagen o Historia de la Comunicación social.

Ha trabajado en el contexto audiovisual como ayudante de montaje en largometrajes cinematográficos (p.e. 25 kilates), ayudante de dirección (TV Movie: Días sin luz), script en series de televisión (AIDA, CLA no somos ángeles), ayudante de realización del informativo La 2 noticias y como montadora de making ofs, reportajes, cortometrajes o videoclips.

Published

2014-06-18

How to Cite

Montero-Díaz, J., & Fernández-Ramírez, L. (2014). The Experience of War on the Screen: The Landing at Omaha Beach in Saving Private Ryan. Palabra Clave, 18(1), 83–110. Retrieved from https://palabraclave.unisabana.edu.co/index.php/palabraclave/article/view/4217

Issue

Section

Articles