La nueva frontera de los realities shows y de las estrategias multimedia

Authors

  • Mariano Cebrián Herreros Author Universidad Complutense de Madrid

Keywords:

Reality Show, TV-reality, television models, multimedia convergence, intermediality. Intertextuality.

Abstract

This article approaches the avant-garde position adopted by the television in the dissemination of shows such as “Operación Triunfo” (literally: “triumph operation”) born in Spain and widely spread throughout multiple TV channels in various European and Latin American countries. The presence and penetration of these shows in the generalist, multi-thematic, and converging television models is analyzed, as well as their repercussion on other communication media: newspapers, magazines, radio stations, the recording world, merchandising, and so on. They are examined as the uppermost development of the reality shows and, above all, as the new frontier of a multimedia strategy arising from a television show.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Mariano Cebrián Herreros, Universidad Complutense de Madrid

Catedrático de Periodismo Audiovisual y director del Departamento de Periodismo II (Tecnologías y Estructura de la Información) de la Facultad de Ciencias de la Información de la Universidad Complutense de Madrid. Es autor de una treintena de libros individuales entre los que sobresalen: Información audiovisual (1998), Información radiofónica (2000), Información televisiva (2001), Géneros informativos audiovisuales (2000), La radio en la convergencia multimedia (2001) y coautor de más de cincuenta libros. Ha pronunciado conferencias en diversos Congresos nacionales e internacionales e impartido cursos de su especialidad en España y diversos países latinoamericanos y Estados Unidos. Es miembro del Consejo de Dirección de la revista Telos. Cuadernos de Comunicación, tecnología y sociedad y pertenece al comité científico de diversas revistas españolas y extranjeras.

How to Cite

Cebrián Herreros, M. (2009). La nueva frontera de los realities shows y de las estrategias multimedia. Palabra Clave, 9. Retrieved from https://palabraclave.unisabana.edu.co/index.php/palabraclave/article/view/421