Inventar o reflejar la realidad. Un dilema que compromete la credibilidad informativa de los medios de comunicación en Colombia

Authors

  • Germán Ortíz Leiva Author Universidad de La Sabana
  • Sandra Ruíz Moreno Author Universidad de La Sabana
  • César Mauricio Velásquez Ossa Author Universidad de La Sabana

Keywords:

credibility, media uses, rating media.

Abstract

In our modern society, everyone argues constantly about the mass media information work. In that context, it’s imperative to know how much the different society ‘actors’ trust information enterprises. Moreover, it’s necessary to make a difference between credibility and media uses, as well as between media uses and truth or falsehood coming under information. This article is based on a recent investigation made by the Media Observatory of the Social Communications Faculty in La Sabana University. The inquest reveals the contradictions that exist into colombian society: a hight rating media doesn’t have always the expected credibility, while some low rating media are leaded by famous and reliable journalists. In conclusion, it looks like media credibility specially depends on how much citizens participation ways they have, which means that they clearly help people to build society and people’s life.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Germán Ortíz Leiva, Universidad de La Sabana

Profesor de Sociología de la Comunicación y de Opinión Pública. En la actualidad coordina las labores académicas del Observatorio de Medios de la Facultad de Comunicación Social y Periodismo de la Universidad de La Sabana.

Sandra Ruíz Moreno, Universidad de La Sabana

Profesora de las asignaturas Cine y Televisión del Área de Medios Audiovisuales. Es integrante del equipo investigador del Observatorio de Medios la Facultad de Comunicación Social y Periodismo de la Universidad de La Sabana.

César Mauricio Velásquez Ossa, Universidad de La Sabana

Decano de la Facultad de Comunicación Social y Periodismo de la Universidad de La Sabana. Master en Relaciones Internacionales de la Universidad Complutense de Madrid. Comunicador Social y Periodista de la Universidad de La Sabana. Especializado en Televisión. Ha ejercido el periodismo en Colombia, Estados Unidos y España. Profesor de Opinión Pública y Crítica de Medios.

How to Cite

Ortíz Leiva, G., Ruíz Moreno, S., & Velásquez Ossa, C. M. (2009). Inventar o reflejar la realidad. Un dilema que compromete la credibilidad informativa de los medios de comunicación en Colombia. Palabra Clave, 7. Retrieved from https://palabraclave.unisabana.edu.co/index.php/palabraclave/article/view/400