Fariña’s Metatextual Universe: Four Media, One Story

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5294/pacla.2023.26.4.5

Keywords:

Adaptation, communication, social media, literary journalism, television, theater

Abstract

In 1948, André Bazin prophesied the advent of a “reign of adaptations” where a critic of the year 2050 would encounter “not a novel from which a play and a film would have been ‘obtained,’ but rather a single work reflected in three artistic forms, a pyramid with three faces,” all of them equally valuable. Fariña is a literary or narrative journalism work that explains the history of drug trafficking in Galicia (Spain). Following Bazin’s analogy, it could be argued that Fariña is indeed a tetrahedron whose four sides are the book written by journalist Nacho Carretero in 2015, a television series (2018), a play (2019), and a graphic novel (2019). This paper examines how such a local story has been adapted to different media, each with its own language. To this end, we conducted six in-depth interviews with some of the creatives behind each work and a comparative textual analysis focused on how the specificity of each language affects particular narrative categories (concept, genre, characters, and structure) in the adaptation process. This study reflects on the universal themes that Fariña addresses, ultimately allowing stories like this to be repeatedly told in such diverse media.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andrew, D. (1980). The well-worn muse: Adaptation in film history and theory. En Conger, S. M. y Welsch, J. R. (eds.), Narrative strategies. original essays in film and prose fiction (pp. 9-17). Western Illinois University.

Asorey, T. (2020). A dramaturxia da Fariña. Erregueté, Revista Galega de Teatro, 99, 118-120.

Balló, J. y Pérez, X. (1997). La semilla inmortal. Los argumentos universales en el cine. Anagrama.

Barthes, R. (1994). El susurro del lenguaje. Paidós.

Bazin, A. (1948). L’adaptation ou le cinéma comme Digeste. Esprit, 5(16), 32-40.

Bazin, A. (1990). A favor de un cine impuro. Defensa de la adaptación. En ¿Qué es el cine? (pp. 101-127). Rialp.

Bustos, L. (2019). Fariña. La novela gráfica. Historias e indiscreciones del narcotráfico en Galicia. Plan B.

Cardwell, S. (2002). Adaptation revisited. Televisión and the classical novel. Manchester University Press.

Carretero, N. (2018). Fariña. Historias e indiscreciones del narcotráfico en Galicia [2015]. Libros del K.O.

Carretero, N. (2019). Más allá de Fariña. En Bustos, L., Fariña. La novela gráfica. Historias e indiscreciones del narcotráfico en Galicia (pp. 123-124). Plan B.

Cartmell, D. y Whelehan, I. (2010). Screen adaptation: Impure Cinema. Palgrave Macmillan.

Cascajosa Virino, C. (2006). El espejo deformado: Una propuesta de análisis del reciclaje en la ficción audiovisual norteamericana. Revista Latina de Comunicación Social, 61, 53-69. https://doi.org/10.4185/RLCS-200605

Chillón, A. (1999). Literatura y periodismo: una tradición de relaciones promiscuas. Universitat Autònoma de Barcelona, Universitat Jaume I, Universitat de València.

Chillón, A. (2014). La palabra facticia. Literatura, periodismo y comunicación. Universitat Autònoma de Barcelona, Universitat Jaume I, Universitat Pompeu Fabra, Universitat de València.

Cuartero-Naranjo, A. (2017). Periodismo narrativo (2008-2016): una nueva generación de autores españoles [Tesis de Doctorado, Universidad de Málaga]. https://riuma.uma.es/xmlui/handle/10630/14926

Frago, M. (2005). Reflexiones sobre la adaptación cinematográfica desde una perspectiva iconológica. Comunicación y Sociedad, 18(2), 49-81. https://doi.org/10.15581/003.18.36317

García Avis, I. (2016). La adaptación de formatos en televisión: Los remakes transculturales de series de ficción. Los casos de Life on Mars y The Office [Tesis de Doctorado, Universidad de Navarra].

Gastón-Lorente, L. y Gómez-Baceiredo, B. (2022). Fiction as an ally to make journalism more believable: rape, trauma and secondary victimization in the Netflix miniseries ‘Unbelievable’. Feminist Media Studies, 23(6), 2761-2779. https://doi.org/10.1080/14680777.2022.2084633

Genette, G. (1989). Palimpsestos. La literatura en segundo grado. Taurus.

Geraghty, C. (2008). Now a major motion picture: Film adaptations of literature and drama. Rowman & Littlefield Publishers.

Gutiérrez Delgado, R. y García Avis, I. (2018). From Manchester to Madrid. Rewriting narrative categories in televisual remakes. Life on Mars in Spain: The case of La chica de ayer. Poetics, 70, 28-38. https://doi.org/10.1016/j.poetic.2018.08.001

Gutiérrez Delgado, R., Ceballos-Saavedra, M., y Rivera-Betancur, J. (2023). Myth, relative evil, and anti-hero in Narcos and Fariña. Quarterly Review of Film and Video, 40(8), 925–951. https://doi.org/10.1080/10509208.2022.2052709

Hutcheon, L. (2006). A theory of adaptation. Routledge.

Innocenti, V. (2018). Entre el cine y la televisión. El camino italiano hacia el relato transmedia: el caso de Gomorra. En García Martínez, A. N. y Ortiz, M. J. (eds.), Cine y series. La promiscuidad infinita (pp. 77-90). Comunicación Social. https://doi.org/10.52495/c4.emcs.1.c37

Jerez Arenas, J. (2021). Fariña (2015), modelo de adaptación múltiple [Trabajo de Máster, Universidad de Alicante. Departamento de Filología Española, Lingüística General y Teoría de la Literatura]. http://hdl.handle.net/10045/115859

Jiménez, J. (2019). Nacho Carretero: “La policía sabe quiénes son los grandes traficantes pero no puede detenerlos”. RTVE Noticias, 13 de noviembre de 2019. https://www.rtve.es/noticias/20191113/nacho-carretero-policia-sabe-quienes-son-grandes-traficantes-pero-no-puede-detenerlos/1990560.shtml

Kristeva, J. (1978). Semiótica 1. Espiral - Fundamentos.

Leitch, T. (2008). Adaptation studies at a crossroads. Adaptation, 1(1), 63-77. https://doi.org/10.1093/adaptation/apm005

López Pan, F. y Rodríguez, J. (2006). Periodismo literario. Una aproximación desde la Periodística. En Hernández Guerrero, J. A., García Tejera, M., Morales Sánchez, I., Coca Ramírez, F. (eds.), Retórica, literatura y periodismo (pp. 223-236). Actas del V Seminario Emilio Castelar. Servicio de Publicaciones Universidad de Cádiz.

López Pan, F. y Gómez-Baceiredo, B. (2010). El periodismo literario como sala de espera de la literatura. En Rodríguez Rodríguez, J. M. y Angulo Egea, M. (coords.), Periodismo literario. Naturaleza, antecedentes, paradigmas y perspectivas (pp. 21-40). Fragua.

Parratt Fernández, S. (2006). Periodismo y literatura: una contribución a la delimitación de la frontera. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 12, 275-284.

Prieto, J.L. (2021). Fariña. A adaptación dunha adaptación. táboas, 1, 20.

Ricoeur, P. (1997). Retórica, poética y hermenéutica. En Aranzueque, G. (coord.), Horizontes del relato: lecturas y conversaciones con Paul Ricoeur (pp. 79-89). Cuaderno Gris, Época III, No. 2. Universidad Autónoma de Madrid.

Rodríguez Rodríguez, J. M. y Angulo Egea, M. (2010). Introducción: Nuevas miradas sobre una vieja tradición periodístico-literaria. En Rodríguez Rodríguez, J. M., Angulo Egea, M. (coords.), Periodismo literario. Naturaleza, antecedentes, paradigmas y perspectivas (pp. 9-18). Fragua.

Sánchez-Escalonilla, A. (2004). Estrategias de guion cinematográfico. Ariel.

Skiveren, N. (2020). Spectral toxicity: Atmospheres of radiation in HBO’s Chernobyl and Svetlana Alexievich’s voices of Chernobyl. Ekphrasis, 24(2), 72-96. https://doi.org/10.24193/ekphrasis.24.5

Smith, I. R. (ed.) (2009). Cultural borrowings: Appropriation, reworking, transformation. Scope. Journal of Film and Television Studies. https://www.nottingham.ac.uk/scope/documents/2009/culturalborrowingsebook.pdf

Stam, R. (2000). Beyond fidelity: The dialogics of adaptation. En Naremore, J. (ed.), Film adaptation (pp. 54-76). Rutgers University Press.

Stam, R. y Raengo, A. (eds.) (2004). A companion to literature and film. Blackwell. https://doi.org/10.1111/b.9780631230533.2004.00001.x

Stam, R. y Raengo, A. (eds.) (2005). Literature and film: A guide to the theory and practice of film adaptation. Blackwell.

Tobias, R. B. (1999). El guion y la trama: fundamentos de la escritura dramática audiovisual. Eiunsa.

Torga, M. (2001). Trás-Os-Montes no Brasil. En Ensaios e discursos (pp. 135-148). Dom Quixote.

Van Krieken, K. y Sanders, J. (2021). What is narrative journalism? A systematic review and an empirical agenda. Journalism, 22(6), 1393-1412. https://doi.org/10.1177/1464884919862056

Published

2024-02-09

How to Cite

García Avis, I., & Narberhaus Martínez, M. (2024). Fariña’s Metatextual Universe: Four Media, One Story. Palabra Clave, 26(4), e2645. https://doi.org/10.5294/pacla.2023.26.4.5

Issue

Section

Articles