Visual and Sound Traces: Textual Analysis of La mujer sin cabeza by Lucrecia Martel

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5294/pacla.2023.26.1.8

Keywords:

Film continuity, textual analysis, trace, image, sound

Abstract

This research takes as its subject matter the film La mujer sin cabeza by Lucrecia Martel (2008). Our case study will be a continuity error found during the third scene, where the main character, Verónica (María Onetto), has a traffic accident. Our goal is to identify the narrative consequences of this mistake within the film, accepting that such dissonance has a series of meaning implications affecting the film and creating a tonal atmosphere consistent with the director’s view. To explain the narrative consequences of such an error (seen as such under the Classical Continuity System), the methodology followed will be textual analysis, using the trace concept as guidance. In addition, the classification of sounds developed by Michel Chion in his book Audiovision (Sound on Screen) will be applied to the soundtrack.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Barrenha, N. C. (2020). La experiencia del cine de Lucrecia Martel. Prometeo.

Barthes, B. (1981). El grano de la voz: entrevistas 1962-1980. Siglo XXI.

Barthes, R. (1990). La aventura semiológica. Paidós.

Benet, V. J. (2004). La cultura del cine. Introducción a la historia y la estética del cine. Paidós.

Blanco Pérez, M. (2020). Cine y semiótica. La teoría del emplazamiento aplicada al lenguaje cinematográfico y publicitario en la era Netflix. Universidad de Salamanca.

Brincalepe Campo, M. (2013). Tempo e História: representação em Lucrecia Martel. Imagofagia, 7. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7301429

Campero, A. (2009). Nuevo cine argentino. De Rápado a Historias extraordinarias. Biblioteca Nacional, Universidad Nacional de Sarmiento.

Casa de América (2011). Lucrecia Martel, El sonido en la escritura y la puesta en escena. [Canal YouTube] 26 de enero. https://www.youtube.com/watch?v=mCKHzMzMlZo

Chion, M. (1993). La audiovisión. Introducción a un análisis conjunto de la imagen y el sonido. Paidós.

Eco, U. (1978). La estructura ausente. Lumen.

González Requena, J. (2013). El ser de las imágenes. De la teoría al análisis de la imagen. Universidad Complutense de Madrid. [Blog] https://gonzalezrequena.com/textos-en-linea-0-2/libros-en-linea/el-ser-de-las-imagenes/#V3

González Requena, J. (1985). Film, discurso, texto. Hacia una teoría del texto artístico. Revista de Ciencias de la Información, 2, 15-40. http://www.gonzalezrequena.com/resources/1985%20Film,%20discurso,%20texto.pdf

González Requena, J (2001). Lo radical que habita la máquina fotográfica. Fabrikart, 1, 74-91. http://www.gonzalezrequena.com/resources/2001+Lo+Radical+que+habita+la+M$C3$A1quina+Fotogr$C3$A1fica+-+comprimido.pdf

Kristeva, J. (2001a). Semiótica 1. Espiral.

Kristeva, J. (2001b). Semiótica 2. Espiral.

Martel, L. y Berenblum, G. (2008). Charla de Lucrecia Martel y Guido Berenblum. Entrevistada por A. Seba, 12 de noviembre. Sonidoanda.

Metz, C. (2002). Ensayos sobre la significación en el cine 1: 1964-1968. Paidós.

Mitry, J. (1990). La semiología en tela de juicio. Akal.

Murch, W. (1989). Claridad Densa - Densidad Clara. Lo simple y lo complejo. Dokumen. https://dokumen.tips/documents/claridad-densa-walter-murch.html?page=1

Prósper Ribes, J. (2013). El sistema de continuidad: montaje y causalidad. Historia y Comunicación Social, 18, 377-386. DOI: https://doi.org/10.5209/rev_HICS.2013.v18.43973

Rapan, E. y Costantini, G. (2016). Sonido e inmersión en la trilogía salteña de Lucrecia Martel. Imagofagia, 13. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7265324

Vázquez Rodríguez, L. (2022). Deseos perversos, tactilidad háptica y temporalidades aberrantes en el cine de Lucrecia Martel, Julia Solomonoff y Lucía Puenzo. [Tesis doctoral], Facultad de Ciencias de la Información, Universidad Complutense de Madrid. https://eprints.ucm.es/id/eprint/76249/1/T43607.pdf

Wilber, K. (2018). Trump y la posverdad. Kairós.

Published

2023-02-27

How to Cite

López-Agulló, J. M. (2023). Visual and Sound Traces: Textual Analysis of La mujer sin cabeza by Lucrecia Martel. Palabra Clave, 26(1), e2618. https://doi.org/10.5294/pacla.2023.26.1.8