Informarse en el smartphone: estrategias de lectura transmedia por parte de jóvenes universitarios del Aglomerado Gran Buenos Aires

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5294/pacla.2020.23.3.1

Keywords:

Smartphone, consumption, consumer, reading, news, youth, transmedia

Abstract

Getting Information from the Smartphone: Transmedia Reading Strategies by Young University Students from the Aglomerado Gran Buenos Aires

Estar informado pelo smartphone: estratégias de leitura transmídia por parte de jovens universitários do Aglomerado Gran Buenos Aires

News consumption has transformed significantly in recent years due to the multiple devices through which information is accessed, changes in how news are told, and the growing importance of software in information management. The smartphone is the main source of news for young university students from the Aglomerado Gran Buenos Aires, who employ particular reading strategies when it comes to getting information. Young people surf the internet taking advantage of the specificity and best features offered by each device in carrying the news. Thus, “transmedia reading” seems to be the form taken by the relationship established with these contents since news stories are displayed on multiple platforms and complemented by the active participation of users. The latter cause such platforms to interact with each other, share the news on social media, and produce content related to their interests. This exploratory research attempts to describe and discuss the youth’s news consumption practices using the smartphone that were collected through 16 in-depth interviews with students from various universities in the country. From the analysis of the interviews, we deduce that young people follow usual reading strategies ranging between exposure and interaction, between intensive and extensive reading, and between information seeking and entertainment.

Para citar este artículo/to reference this article/para citar este artigo

Albarello, F. J. (2020). Informarse en el smartphone: estrategias de lectura transmedia por parte de jóvenes universitarios del Aglomerado Gran Buenos Aires. Palabra Clave, 23(3), e2331. https://doi.org/10.5294/pacla.2020.23.3.1

Recibido: 22/06/2019

Aceptado: 31/08/2019

Publicado: 27/05/2020

Financiación: Article funded by the Office of the Vice President for Research, Universidad Austral. Research project titled “El consumo transmedia de noticias por parte de jóvenes universitarios” (code: T18-15).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Francisco Javier Albarello, Universidad Austral, Universidad Nacional de San Martín, Universidad del Salvador

Doctor en Comunicación Social (Universidad Austral) y Licenciado en ComunicaciónS ocial (UNLP). Docente e investigador en la Universidad Austral, la Universidad Nacional de San Martín y la Universidad del Salvador. Director del Doctorado en Comunicación Social de la Universidad Austral. Editor asociado de la revista académica Austral Comunicación.

References

Aguado Terrón, J. M., Feijoo González, C. y Martínez Martínez, I. J. (2013). La comunicación móvil: hacia un nuevo ecosistema digital. Barcelona, España: Gedisa.

Albarello, F. J. (2011). Leer/navegar en internet: las formas de lectura en la computadora. Buenos Aires, Argentina: La Crujía.

Albarello, F. J. (2017). Del contenido al flujo: nuevas relaciones entre medios y usuarios en el ecosistema digital. En C. Labate y C. Arrueta (Eds.), Comunicación digital: redes sociales, nuevas audiencias y convergencia. Desafíos y oportunidades para la industria, el Estado y los usuarios. (pp. 219-230). San Salvador de Jujuy, Argentina: Universidad Nacional de Jujuy.

Albarello, F. J. (2019). Lectura transmedia: leer, escribir, conversar en el ecosistema de pantallas. Buenos Aires, Argentina: Ampersand.

Bettetini, G. (1986). La conversación audiovisual. Madrid, España: Cátedra.

Boczkowski, P. J., Mitchelstein, E. & Matassi, M. (2018). “News comes across when I’m in a moment of leisure”: Understanding the practices of incidental news consumption on social media. New Media & Society, 20(10), 3523-3539. https://doi.org/10.1177/1461444817750396

Burbules, N. (1997). Rhetorics of the web: Hyperreading and critical literacy. En I. Snyder (Ed.), Page to screen: Taking literacy into the electronic era. (pp. 102-122.). New South Wales, Australia: Allen and Unwin.

Castells, M. (1998). La era de la información: economía sociedad y cultura. Vol. 1: La sociedad red. Ciudad de México, México: Alianza.

Chan, J. K. C. & Leung, L. (2005). Lifestyles, reliance on traditional news media and online news adoption. New Media & Society, 7(3), 357-382. https://doi.org/10.1177/1461444805052281

Chartier, A.-M. y Hébrard, J. (2002). La lectura de un siglo a otro: discursos sobre la lectura (1980-2000). Barcelona, España: Gedisa.

Comscore. (2018). Futuro Digital Global 2018. https://www.comscore.com/lat/Prensa-y-Eventos/Presentaciones-y-libros-blancos/2018/El-futuro-digital-en-perspectiva

Danno, M. (2018, octubre, 19). We Are Social, the state of the internet in Q4 2018. https://wearesocial.com/au/special-reports/the-state-of-the-internet-in-q4-2018

Dimmick, J., Feaster, J. C. & Hoplamazian, G. J. (2010). News in the interstices: The niches of mobile media in space and time. New Media & Society, 13(1), 23-39. https://doi.org/10.1177/1461444810363452

Dutta-Bergman, M. J. (2004). Complementarity in consumption of news types across traditional and new media. Journal of Broadcasting & Electronic Media, 48(1), 41-60. https://doi.org/10.1207/s15506878jobem4801_3

Fernández, J. L. (2018). Plataformas mediáticas: elementos de análisis y diseño de nuevas experiencias. Buenos Aires, Argentina: La Crujía.

Fidler, R. (1998). Mediamorfosis: comprender los nuevos medios. Buenos Aires, Argentina: Granica.

Flanagin, A. J. & Metzger, M. J. (2001). Internet use in the contemporary media environment. Human Communication Research, 27(1), 153-181. https://doi.org/10.1111/j.1468-2958.2001.tb00779.x

Flavián, C. & Gurrea, R. (2007). Perceived substitutability between digital and physical channels: The case of newspapers. Online Information Review, 31(6), 793-813. https://doi.org/10.1108/14684520710841775

Foltz, P. (1996). Comprehension, coherence, and strategies in hypertext and linear text. En J. F. Rouet, A. Dillon, J. J. Levonen & R. J. Spiro (Eds.), Hypertext and cognition. (pp. 109-135). Nueva York, EE. UU.: Routledge.

García-Canclini, N. (2007). Lectores, espectadores e internautas. Barcelona, España: Gedisa.

Gentzkow, M. (2007). Valuing new goods in a model with complementarity: Online newspapers. American Economic Review, 97(3), 713-744. https://doi.org/10.1257/aer.97.3.713

Gunter, B., Russell, C., Withey, R. & Nicholas, D. (2003). The British life and internet project: Inaugural survey findings. Aslib Proceedings, 55(4), 203-216. https://doi.org/10.1108/00012530310486566

Hernández Sampieri, R., Fernández-Collado, C. y Baptista Lucio, M. (2010). Metodología de la investigación. (5.ª ed.). Ciudad de México: McGraw-Hill.

Hirst, M. (2011) News 2.0: Can journalism survive the Internet? Crows Newst, Australia: Allen & Unwin.

Hujanen, J. & Pietikäinen, S. (2004). Interactive uses of journalism: Crossing between technological potential and young people’s news-using practices. New Media & Society, 6(3), 383-401. https://doi.org/10.1177/1461444804042521

Igarza, R. (2009). Burbujas de ocio: nuevas formas de consumo cultural. Buenos Aires, Argentina: La Crujía.

Ilhan, B. E., Kozinets, R. & Otnes, C. (2013). Transmedia consumption experiences (TCE): Patching as a narrative consumption practice. Advances in Consumer Research, 41, 529-531. https://www.acrwebsite.org/volumes/1015429/volumes/v41/NA-41

Jenkins, H. (2003, enero 15). Transmedia Storytelling: Moving characters from books to films to video games can make them stronger and more compelling. MIT Technology Review. https://www.technologyreview.com/2003/01/15/234540/transmedia-storytelling/

Jenkins, H. (2008). Convergence culture: la cultura de la convergencia de los medios de comunicación. Barcelona, España: Paidós.

Jenkins, H. (2009). Confronting the challenges of participatory culture: Media education for the 21st century. Cambridge, RU: The MIT Press.

Junior, W. (2010). Considerações sobre a relevância da informação jornalística nos sistemas computacionais conectados em rede. Comunicologia: Revista de Comunicação da Universidade Católica de Brasília, 3(2), 14-31. https://portalrevistas.ucb.br/index.php/RCEUCB/article/view/1911/

Katz, E. (1974). Utilization of mass communication by the individual. En J. G. Blumler & E. Katz (Eds.), The uses of mass communications: Current perspectives on gratifications research. (pp. 19-32). Beverly Hills, EE. UU.: Sage.

Kayany, J. M. & Yelsma, P. (2000). Displacement effects of online media in the socio-technical contexts of households. Journal of Broadcasting & Electronic Media, 44(2), 215-229. https://doi.org/10.1207/s15506878jobem4402_4

Kaye, B. K. & Johnson, T. J. (2003). From here to obscurity? Media substitution theory and traditional media in an on‐line world. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 54(3), 260-273. https://doi.org/10.1002/asi.10212

LaRose, R., Mastro, D. & Eastin, M. S. (2001). Understanding Internet usage: A social-cognitive approach to uses and gratifications. Social Science Computer Review, 19(4), 395-413. https://doi.org/10.1177/089443930101900401

Lin, C., Salwen, M. B., Garrison, B. & Driscoll, P. D. (2005). Online news as a functional substitute for offline news. En M. B. Salwen, B. Garrison & P. D. Driscoll (Eds.), Online news and the public. (pp. 237-255). Mahwah, EE. UU.: Lawrence Erlbaum.

Livingstone, S. (2004). The challenge of changing audiences: Or, what is the audience researcher to do in the age of the Internet? European Journal of Communication, 19(1), 75-86. https://doi.org/10.1177/0267323104040695

Livingstone, S. & Markham, T. (2008). The contribution of media consumption to civic participation. The British Journal of Sociology, 59(2), 351-371. https://doi.org/10.1111/j.1468-4446.2008.00197.x

Lyons, M. (2012). Historia de la lectura y de la escritura en el mundo occidental. Buenos Aires, Argentina: Editoras del Calderón.

Manovich, L. (2013). Software takes command. Nueva York, EE. UU.: Bloomsbury Academic.

Márquez, I. (2015). Una genealogía de la pantalla: del cine al teléfono móvil. Barcelona, España: Anagrama.

Martini, S. y Luchessi, L. (2004). Los que hacen las noticias: periodismo, información y poder. Buenos Aires, Argentina: Biblos.

McLuhan, M. (1994). Comprender los medios de comunicación: las extensiones del ser humano. Barcelona, España: Paidós.

McQuail, D. (1969). Sociología de los medios masivos de comunicación. Barcelona, España: Paidós.

Mitchelstein, E. & Boczkowski, P. J. (2010). Online news consumption research: An assessment of past work and an agenda for the future. New Media & Society, 12(7), 1085-1102. https://doi.org/10.1177/1461444809350193

Mora, V. L. (2012). El lectoespectador: deslizamientos entre literatura e imagen. Barcelona, España: Seix Barral.

Nguyen, A. & Western, M. (2007). Socio-structural correlates of online news and information adoption/use: Implications for the digital divide. Journal of Sociology, 43(2), 167-185. https://doi.org/10.1177/1440783307076894

Ong, W. J. (1994). Oralidad y escritura: tecnología de la palabra. Bogotá, Colombia: Fondo de Cultura Económica.

Postman, N. (1992). Technopoly: The surrender of culture to technology. Nueva York, EE. UU.: Random House.

Reuters Institute. (2018). Digital Report 2018. Recuperado de shorturl.at/dktHQ

Scolari, C. (2004). Hacer clic: hacia una sociosemiótica de las interacciones digitales. Barcelona, España: Gedisa.

Scolari, C. (2013). Narrativas transmedia: cuando todos los medios cuentan. Barcelona, España: Deusto.

Scolari, C. (Ed.) (2015). Ecología de los medios: entornos, evoluciones e interpretaciones. Barcelona, España: Gedisa.

Scolari, C. (2016). El translector: lectura y narrativas transmedia en la nueva ecología de la comunicación. En J. A. Millán (Coord.), La lectura en España: Informe 2017. (pp. 175-186). Madrid, España: Federación de Gremios de Editores de España.

Scolari, C. (2018). Las leyes de la interfaz: diseño, ecología, evolución, tecnología. Barcelona, España: Gedisa.

Srniceck, N. (2018). Capitalismo de plataformas. Buenos Aires, Argentina: Caja Negra.

Sheehan, K. B. (2002). Of surfing, searching, and newshounds: A typology of Internet users’ online sessions. Journal of Advertising Research, 42(5), 62-71. https://doi.org/10.2501/JAR-42-5-62-71

Shirky, C. (2008). Here comes everybody: Revolution doesn’t happen when society adopts new technology, it happens when society adopts new behaviors. Londres, RU: Penguin Books.

Taneja, H., Webster, J. G., Malthouse, E. C. & Ksiazek, T. B. (2012). Media consumption across platforms: Identifying user-defined repertoires. New Media & Society, 14(6), 951-968. https://doi.org/10.1177/1461444811436146

Valles Martínez, M. S. (1999). Técnicas cualitativas de investigación social: reflexión metodológica y práctica profesional. Madrid, España: Síntesis.

Van Dijck, J., Poell, T. & De Waal, M. (2018). The platform society: Public values in a connective world. Nueva York, EE. UU.: Oxford University Press.

Van Dijk, T. (1989). La ciencia del texto. Barcelona, España: Paidós.

Wimmer, R. D. y Dominick, J. R. (1996). La investigación científica de los medios de comunicación: una introducción a sus métodos. Barcelona, España: Bosch.

Published

2020-05-27

How to Cite

Albarello, F. J. (2020). Informarse en el smartphone: estrategias de lectura transmedia por parte de jóvenes universitarios del Aglomerado Gran Buenos Aires. Palabra Clave, 23(3), e2331. https://doi.org/10.5294/pacla.2020.23.3.1

Issue

Section

Articles