La objetividad periodística en campaña electoral

Autores/as

  • María José Canel Autor/a Universidad de Navarra

Resumen

Conventional academic wisdom assures that objectivity, is impossible in any kind of discourse. However, políticians continue to impose codes of objectivity to control the news; and journalists seek to follow professional routines which reflect a balanced approach to the news. Comparative newsroom observation carried out in both private and public networks during a national electoral campaign shows how theories of objectivity influence news content. On the one part, the codes imposed by políticians to the public service follow an «old theory» of objectivity in line with the liberal assumption of the neutral state. On the other, the private network, closer to the «new theory» of objectivity, proposed by the American movement public Journalism, provides a closer to audience campaign coverage. Newsroom observation shows that «codes of objectivity» imposed by políticians are a party-consensus formula that clashes with journalistic professional values.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Biografía del autor/a

María José Canel, Universidad de Navarra

María José Canel es licenciada en Ciencias de la Información de la Universidad de Navarra. Se doctoró en la misma universidad con la tesis "El concepto de lo público y de la opinión pública en la Ilustración escocesa". Ha tenido a su cargo las cátedras de "Sistemas políticos comparados", "Periodismo especializado: información política" y "Comunicación política", en la Universidad de Navarra. Es profesor Visitante en la London School of Economics y de la Universidad de Syracuse, en los Estados Unidos. Ha públicado numerosos artículos entre los que figuran: "Journalists for Emerging Democracies: The Case of Spain", "¿Los medios de comunicación cómplices del poder o representantes de los ciudadanos?" y "El triunfo de Khol".

Descargas

Cómo citar

Canel, M. J. (2009). La objetividad periodística en campaña electoral. Palabra Clave, 2. Recuperado a partir de https://palabraclave.unisabana.edu.co/index.php/palabraclave/article/view/344