Reivindicar el detalle: sutilezas y catálisis barthesianas en la ficción televisiva
DOI:
https://doi.org/10.5294/pacla.2019.22.3.3Keywords:
Roland Barthes, television, television series, television studies, television production, Mad Men, Braking Bad, True DetectiveAbstract
Reclaiming Detail: Barthesian Subtleties and Catalysis in TV Fiction
Reivindicar o detalhe: sutilezas e catálise barthesianas na ficção televisiva
This article verifies the importance of catalysts, as formulated by Roland Barthes, to put a value on details in narrative description. We start from his hypothesis that the seemingly insignificant in a narrative is what produces the effect of reality and propose to analyze contemporary television series from what is apparently useless in the story. For this, we explored, from a semiotic perspective, four paradigmatic study cases that have distanced themselves from conventional engagement and show mechanisms and have formally bet on subtlety and attention to detail—the dialogued In Treatment (Hagai Levi, Rodrigo García, HBO: 2008-2010), the hyper-stylish Mad Men (Matthew Weiner, AMC: 2007-2015), the irreverent Breaking Bad (Vince Gilligan, AMC: 2008-2013), and the sinister True Detective (HBO: 2014-). Analyses revealed how the catalysts in these TV fictions bring into play what is difficult to explain, giving credibility to the fortuitous, inconsequential, and even inexplicable.
Para citar este artículo / to reference this article / para citar este artigo
García-Catalán, S., Sorolla-Romero, T. y Martín-Núñez, M. (2019). Reivindicar el detalle: sutilezas y catálisis barthesianas en la ficción televisiva. Palabra Clave, 22(3), e2233. DOI: https://doi.org/10.5294/pacla.2019.22.3.3
Recibido: 05/09/2018
Aceptado: 26/10/2018
Downloads
References
Abrams, J. J. et al. (Dirs.) (2004). Lost [TV Series]. ABC.
Abrams, J. J. et al. (Dirs.) (2008). Fringe [TV Series]. FOX.
Abrams, J. J. et al. (Dirs.) (2012). Alcatraz [TV Series]. FOX.
Barthes, R. (1968). El efecto de realidad. Recuperado de http://www.fadu.edu.uy/slv-i/files/2012/05/Barthes_Roland-El_efecto_de_realidad.pdf
Barthes, R. (1977). Introducción al análisis estructural de los relatos. En S. Niccolini (Comp.), El análisis estructural. Buenos Aires, Argentina: Centro Editor de América Latina.
Barthes, R. (1980/2009). La cámara lúcida. Barcelona, España: Paidós.
Bassols, M. (2011). Lecturas de la página en blanco. Málaga, España: Miguel Gómez.
Benjamin, W. (1991). El narrador. Madrid, España: Taurus.
Bort Gual, I. (2012). Nuevos paradigmas en los telones del relato audiovisual contemporáneo: partículas narrativas de apertura y cierre en las series de televisión dramáticas norteamericanas (Tesis doctoral, Universitat Jaume I, Castellón, España). Recuperado de https://www.tdx.cat/handle/10803/81927
Bort Gual, I. y García Catalán, S. (2012). Prometer y nada más: shapeshifters y circunloquios en la creación en las series de televisión. En R. Romero Escrivá y M. Machalski (Coords.), Páginas pasaderas: estudios contemporáneos sobre la escritura del guion (pp. 94-107). Santander, España: Shangrilá.
Bort Gual, I. y Gómez Tarín, F. J. (2012). Nostalgia de volver a casa: los locos de Madison. La imagen absoluta, 16, 89-96.
Buckland, W. (2009). Puzzle films: Complex storytelling in contemporary cinema. Malden, EE. UU.: Wiley-Blackwell.
Buckland, W. (2014). Hollywood puzzle films. Nueva York, EE. UU.: Routledge.
Cánovas, M. (2016). The Hours, de Stephen Daldry: tramas y tiempo narrativo. Revista Signa, 25, 455-470.
Carmona, R. (2005). Cómo se comenta un texto fílmico. Madrid, España: Cátedra.
Castro de Paz, J. L. (1999). El surgimiento del telefilme. Barcelona, España: Paidós.
Català, J. M. (2016). La gran espiral: capitalismo y paranoia. Vitoria, España: Sans Soleil.
Chase, D. et al. (Dirs.) (1999). The Sopranos [Serie de TV. Home Box Office (HBO).
Daldry, S. (Dir.) (2002). The Hours. Paramount Pictures
Dessinges, C. (2017). Treme and Its Engaged Audience. En D. M. Gendrin, C. Dessinges y S. Roberts (Eds.), HBO’s Treme and Post-Katrina Catharsis: The Mediated Rebirth of New Orleans (pp. 117-148). Maryland, EE. UU.: Lexington.
Elsaesser, T. (2009). The mind-game film . En W. Buckland (Ed.), Puzzle films: Complex storytelling in contemporary cinema (pp. 13-41). Chichester, West Sussex, RU: Wiley-Blackwell.
Elsaesser, T. (2013). Los actos tienen consecuencias: lógicas del mindgame film en la trilogía de Los Ángeles de David Lynch. L’Atalante: Revista de Estudios Cinematográficos, 15, 7-18. Recuperado de http://www.revistaatalante.com/index.php?journal=atalante&page=article&op=view&path%5B%5D=35
Field, S. (2001). El libro del guion: fundamentos de la escritura de guiones. Madrid, España: Plot.
García, O. (2014). Mad Men: álbum familiar del héroe americano. En J. J. Vargas-Iglesias (Coord.), Los héroes están muertos: heroísmo y villanía en la televisión del nuevo milenio (pp. 134-143). Palma de Mallorca, España: Dolmen.
García, R. et al. (2008) (Dirs.). In Treatment [TV Series]. HBO.
García Catalán, S. y Rodríguez Serrano, A. (2016). El hogar y el héroe: espacios y subjetividades en True Detective (HBO, 2014). Miguel Hernández Comunication Journal, 7, 5-30. Recuperado de http://hdl.handle.net/10234/164480
Garin, M. (2015). El gag visual: de Buster Keaton a Super Mario. Madrid, España: Cátedra.
Gaudreault, A. & Jost, F. (1995). El relato cinematográfico: cine y narratología. Barcelona, España: Paidós.
Genette, G. (1989). Figuras III. Barcelona, España: Lumen.
Gilligan, V. et al. (Dirs.) (2008). Breaking Bad [TV Series]. AMC.
Gomez, N. et al. (Dirs.) (2012). FlashForward [TV Series]. ABC.
González Iñárritu, A. (Dir.) (2000). Amores perros [Película]. Altavista Films.
González Requena, J. (2010). Crónicas del vacío. En C. C. Cascajosa Virino y J. González Requena (Coords.), Mad Men: reyes de la avenida Madison (pp. 21-30). Madrid, España: Capitán Swing.
Gordon, H. et al. (Dirs.) (2011). Homeland (TV Series). Showtime.
Hernández, E. (2013). Teasing the audience: Desconfíe de Vince Gilligan. L’Atalante: Revista de Estudios Cinematográficos, (15), 42-49. Recuperado de http://www.revistaatalante.com/index.php?journal=atalante&page=article&op=view&path%5B%5D=41
Hitchcock, A. et al. (Dirs.) (1957). Alfred Hitchcock Presents [TV Series]. CBS.
Hodge, C. et al. (Dirs.) (2015). Wayward Pines [TV Series]. FOX.
Kirkman, R. (Dirs.) (2010). The Walking Dead (TV Series). AMC.
Kring, T. et al. (Dirs.) (2006). Heroes [TV Series]. National Broadcasting Company (NBC).
Lacan, J. (1992/1969-1970). Seminario 17: El reverso del psicoanálisis. Buenos Aires, Argentina: Paidós.
Lacan, J. (2015/1962-1963). Seminario 10: La angustia. Buenos Aires, Argentina: Paidós.
Laurent, É. (2011). El sentimiento delirante de la vida. Buenos Aires, Argentina: Colección Diva.
Levi, H. et al. (Dirs.) (2014). The Affair [TV Series]. Showtime.
Lindelof, D. et al. (Dirs.) (2014). The Leftovers [Serie de TV]. Warner Bros.
Lorre, C. et al. (Dirs.) (2007). The Big Bang Theory [TV Series]. CBS Productions.
Manos Jr., J. et al. (Dirs.) (2006). Dexter [Serie de TV]. Showtime.
Mckee, R. (2006). El guion: sustancia, estructura, estilo y principios de la escritura de guiones. Barcelona: Alba.
Miller, J. A. (2003). Lo real y el sentido. Buenos Aires, Argentina: Colección Diva.
Mittell, J. (2006). Narrative complexity in contemporary American television. The Velvet Light Trap, 58, 29-40. DOI: 10.1353/vlt.2006.0032
Mittell, J. (2015). Complex TV: The poetics of contemporary television storytelling. Nueva York, EE. UU.: New York University Press.
Nolan, J. et al. (Dirs.) (2011). Person of Interest [TV Series]. CBS.
Palao Errando, J. A. (2013). Contando al otro: el hipernúcleo, una figura clave en la narrativa fílmica posclásica. L’Atalante: Revista de Estudios Cinematográficos, 15, 19-26. Recuperado de http://www.revistaatalante.com/index.php%3Fjournal%3Datalante%26page%3Darticle%26op%3Dview%26path%255B%255D%3D36
Pintor Iranzo, I. (2015). Nunca volveremos a casa: la figuración del hogar en Mad Men. En R. Crisóstomo y E. Ros (Coords.), Mad Men o la frágil belleza de los sueños en Madison Avenue (pp. 107-133). Madrid, España: Errata Naturae.
Pintor Iranzo, I. (2018). El vacío, la cólera y el mal en la ficción contemporánea. En M. Á. Huerta y P. Sangro (Coord.), La estética televisiva en las series contemporáneas. Valencia, España: Tirant Humanidades.
Pizzolatto, N. & Joji Fukunaga, C. (Dirs.) (2014). True Detective [TV Series]. Home Box Office (HBO).
Ramis, H. (Dir.) (1999). Analyze This [Película]. Village Roadshow Pictures.
Revert, J. (2011). Los Soprano en cinco tiempos: o cómo aprendí a dejar de preocuparme y empezar a amar al gánster. L’Atalante: Revista de Estudios Cinematográficos, 11, 5-11.
Rubio Alcover, A. (2011). Carbon-copy de los años cuerdos: a propósito de Mad Men. L’Atalante: Revista de Estudios Cinematográficos, 11, 12-18.
Simon et al. (Dirs.) (2002). The Wire [TV Series]. HBO.
Torre, T. de la (2016). Historia de las series. Barcelona, Española: Roca.
Vila Matas, E. (2013). La mosca de “Breaking Bad”. En S. Cobo Durán y V. Hernández-Santaolalla (Coord.), “Breaking Bad”: 530 gramos (de papel) para seriadictos no rehabilitados (pp. 99-102). Madrid, España: Errata Naturae.
Wachowski, L., Wachowski, L. & Straczynski, J. M. (Dirs.) (2015). Sense8 [Serie de TV]. Georgeville Television.
Weiner, M. et al. (Dirs.) (2007). Mad Men [Serie de TV]. AMC.
Yin, R. (1994). Case study research: Design and methodology. Thousand Oaks, EE. UU.: Sage.
Zunzunegui, S. (2016). La mirada cercana. Santander: Shangrila.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. Proposed Policy for Journals That Offer Open Access
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.